شی: روابط با رئیس جمهوری جدید اندونزی را تقویت می‌کنیم

تهران- ایرنا- شی جین پینگ رئیس جمهوری چین همزمان با برگزاری مراسم تحلیف «پرابوو سوبیانتو» رئیس جمهور جدید اندونزی، اعلام کرد که پکن روابط را با او تقویت می‌کند.

به گزارش ایرنا به نقل از تلویزیون سی‌سی‌تی‌وی، شی امروز یکشنبه در پیام تبریک به همتای اندونزیایی جدید خود تاکید کرد که ارتباط راهبردی نزدیک با پرابوو را حفظ خواهد کرد.

وی اضافه کرد: چین و اندونزی به طور سنتی همسایه‌های سازگاری بودند و شراکت راهبردی جامع دو کشور به طور پیوسته به پیشرفت خود ادامه داده و وارد مرحله جدیدی از ساختن به سمت آینده مشترک شده است.

نتایج انتخابات ماه فوریه (بهمن ماه ۱۴۰۲) در اندونزی، پس از سه ماه توسط دادگاه عالی این کشور تایید و اتهامات علیه رئیس جمهوری پرابوو سوبیانتو و جوکو ویدودو رد شد.

دادگاه قانون اساسی اندونزی حکم داد که هیچ مدرکی دال بر تقلب سیستماتیک و «دخالت» جایگاه ریاست جمهوری در انتخابات وجود ندارد و اتهام اقدام نهادهای دولتی، مقام‌های منطقه‌ای و کمک‌های اجتماعی برای تحت تاثیر قرار دادن انتخابات در سومین دموکراسی بزرگ جهان، حقیقت ندارد. هر ۲ نامزد انتخابات گفتند که به این حکم احترام خواهند گذاشت.

پرابوو پس از قطعی شدن پیروزی‌اش در انتخابات فروردین ماه سال جاری، چین را به عنوان اولین مقصد سفر خارجی خود انتخاب کرد.

تصمیم پرابوو در سفر به چین پیش از سفر به کشورهای همسایه، نشان دهنده شراکت نزدیک ایجاد شده در دهه گذشته و تبدیل پکن به شریک تجاری برتر و تامین کننده منابع طبیعی از جمله نیکل و زغال سنگ اندونزی است.

چین همچنین میلیاردها دلار به پروژه های زیرساختی و صنعتی اندونزی از جمله راه آهن سریع السیر جاکارتا - باندونگ کمک کرده است.

در دیدار فروردین ماه بین شی و سوبیانتو در پکن، وی بیان کرد که دولت جدید اندونزی، مشوق همسویی راهبرد توسعه بین دو کشور خواهد بود و برای نتایج بیشتر در همکاری‌های اقتصادی، تجاری و فقرزدایی تلاش خواهد کرد.

شی نیز پرابوو را «دوست دیرینه مردم چین» توصیف و یادآوری کرد که چین به روابط خود با اندونزی از منظر راهبردی و بلندمدت می‌نگرد و آماده است تا همکاری های راهبردی همه جانبه را افزایش دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha