دلایل حذف تل‌آویو از معادلات دیپلماتیک غرب آسیا از نگاه «نیویورک‌تایمز»

تهران-ایرنا- روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز»، وقوع عملیات طوفان‌الاقصی و افزایش نفرت عمومی از جنایات رژیم صهیونیستی در غزه را از جمله دلایل حذف تل‌آویو از معادلات دیپلماتیک در غرب آسیا ارزیابی‌کرد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، این روزنامه آمریکایی در گزارشی با عنوان «تغییر آسیای غربی، بدون اسرائیل در حال وقوع است»، نوشت: دیپلماسی در آسیای غربی بعد از هفتم اکتبر ۲۰۲۳(وقوع عملیات طوفان الاقصی) دچار یک تغییر اساسی شد.

این رسانه غربی به بهبود روابط تهران و ریاض اشاره کرد و نوشت: عربستان که در گذشته دنبال عادی‌سازی روابط با اسرائیل بود اکنون دنبال بهبود روابط با ایران است و رویکردش نسبت به قبل دچار یک تغییر اساسی شده است.

نیویورک تایمز، خشم افکار عمومی جهان عرب و مردم کشورهای حاشیه خلیج فارس از جنایات رژیم صهیونیستی در غزه را یادآور شد و افزود: عربستان تحت فشار افکار عمومی به ویژه جوانان این کشور، ایجاد کشور فلسطین به پایتختی قدس شرقی را در اولویت سیاست خارجی خود قرار داده است.

این رسانه آمریکایی همچنین به عادی سازی روابط برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس مثل امارات متحده عربی با رژیم صهیونیستی در نتیجه امضای معاهده آبراهام در گذشته اشاره کرد و نوشت: جنگ غزه این روابط را تیره کرد و تردیدها درباره نیت اسرائیل برای رسیدن به صلح از طریق تشکیل دولت فلسطین را افزایش داد.

نیویورک تایمز، دیدارهای دیپلماتیک مقامات ایرانی با همتایان خود در کشورهای حاشیه خلیج فارس را یادآور شد و افزود: راهبرد تهران به سمت بهبود روابط با کشورهای خلیج فارس، در حال تغییر است.

این رسانه آمریکایی، تشکیل دولت فلسطین را در برهه کنونی، خواستی عمومی در میان ملت های مسلمان و عرب منطقه دانست و نوشت: این تغییرات نشان‌دهنده پیچیدگی‌های منطقه‌ای است که در آن رقابت‌های ژئوپلیتیک به طور فزاینده‌ای تحت تأثیر افکار عمومی، تغییر ائتلاف‌ها و مطالبه مستمر برای تشکیل دولت فلسطینی قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، در نتیجه جنایت رژیم صهیونیستی در غزه و کشتار بیش از ۴۲ هزار فلسطینی از جمله زنان و کودکان در یک سال گذشته، بسیاری از کشورهای غیرعرب و غیرمسلمان هم خواستار به رسمیت شناختن کشور فلسطینی به پایتختی قدس شریف شدند.

رژیم صهیونیستی اکنون بیش از همیشه منزوی شده است و حتی دولت های متحد این رژیم نیز تحت فشار افکار عمومی تلاش می کنند از آن فاصله بگیرند و این رژیم را تحریم کرده اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha