۳ آبان ۱۴۰۳، ۱۱:۴۹
کد خبر: 85637853
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

شهردار قشم: "بازآفرینی شهری" نقشه راهی به سمت بهبود خدمات عمومی است

قشم - ایرنا - شهردار قشم با بیان اینکه "بازآفرینی شهری" نقشه راهی به سمت بهبود خدمات عمومی و زیرساخت ها در این شهر گردشگر پذیر است، گفت: با اجرای این طرح بر مبنای حفظ بافت تاریخی، کالبد تاریخی و هویت شهر به دنبال بازسازی و توسعه بافت های فرسوده به ویژه بازار قدیم در کنار آب های فیروزه ای خلیج فارس هستیم.

میرداد میردادی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: بازآفرینی شهری به عنوان یک تدبیر جدید در بازسازی بافت های تاریخی و فرهنگی شهر قشم در دستور کار شهرداری و شورای اسلامی این شهر قرار دارد و بدون شک قشموندان در این موضوع ذی نفعان اصلی به شمار می روند تا زیست بهتری در محلات شهری خود داشته باشند.

وی ادامه داد: رویکرد ما در اجرای این طرح توسعه محور، خدمت رسانی مطلوب به قشموندان و گردشگران ورودی به بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس، ساماندهی و اجرای طرح های زیرساختی و سرانجام بالاترین سطح کیفی زندگی شهروندان است که در همین راستا در کنار تعریف طرح های جدید عمرانی و زیرساختی، مصمم هستیم تا طرح های نیمه تمام را با جدیت در دست گرفته و به اتمام برسانیم که خوشبختانه به همت مدیران شهری، قطار پیشرفت و توسعه این شهر به سرعت قابل قبولی رسیده است.

طرح های برجسته عمرانی و افزایش درآمد پایدار

شهردار قشم به برخی از طرح های مهم و برجسته این نهاد خدمات شهری نگین خلیج فارس در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: احداث پایانه مسافربری قشم یکی از این طرح های شاخص است که هدف آن ارتقای خدمات عمومی و ایجاد منابع درآمد پایدار برای شهرداری است.

میردادی توضیح داد: این طرح نه‌ تنها به بهبود حمل‌ونقل مسافران و گردشگران ورودی و خروجی سرزمین آب و آفتاب کمک می‌کند، بلکه می‌تواند به یکی از منابع اصلی درآمدزایی پایدار برای شهر قشم تبدیل شود.

وی گفت: یکی دیگر از طرح های عمرانی شهرداری قشم که با هدف ایجاد درآمدهای پایدار در حال احداث است، ساخت ۲ دستگاه واحد تجاری با کاربری رستوران در پارک های مرجان و هرمز این شهر است.

شهردار قشم در ادامه به اهمیت همکاری‌های بین‌المللی این شهرداری با سایر شهرداری ها داخلی و خارجی اشاره کرد و از امضای پیمان خواهرخواندگی شهر قشم با شهر کراسنودار در روسیه خبر داد و افزود: این پیمان با هدف تبادل تجربیات و همکاری در زمینه‌های علمی، فناوری، فرهنگی و اقتصادی صورت گرفته است و انتظار می‌رود که به بهبود زیرساخت‌ها و جلب سرمایه‌گذاری‌های خارجی برای شهر قشم کمک کند.

الگوبرداری از سیستم‌های حمل‌ونقل روسیه برای قشم

میردادی با اشاره به دستاوردهای سفر خود به روسیه و بازدید از سیستم حمل‌ونقل عمومی شهرهای مسکو و سوچی این کشور، این بازدیدها را بسیار آموزنده و الهام‌بخش دانست و بیان کرد: ۲ شهر یادشده از جمله شهرهایی هستند که سیستم حمل‌ونقل پیشرفته و موثری دارند و ما قصد داریم با الگوبرداری از این سیستم‌ها، وضعیت حمل‌ونقل عمومی قشم را ارتقا دهیم و توسعه جزیره را با سرعت بیشتری به سمت استانداردهای جهانی به پیش ببریم.

وی همچنین به توانمندی ها و ظرفیت های گردشگری شهر قشم و تجربه‌ موفق شهر سوچی در جذب گردشگر اشاره کرد و گفت: قشم به عنوان یکی از مناطق مهم گردشگری ایران می‌تواند از تجربیات شهرهایی مانند سوچی بهره‌برداری کند و با بهبود زیرساخت‌های گردشگری، سهم بیشتری از بازار جهانی توریسم به دست آورد.

افتخارات و دستاوردهای شهرداری قشم شهرداری قشم

شهردار قشم یادآور شد: این شهرداری در سه سال گذشته با تمرکز بر طرح های زیرساختی و رویکرد نوین مدیریت شهری موفق به کسب هفت رتبه برتر در زمینه‌های مختلف از جمله شهرداری برتر در انجام طرح های عمرانی، حوزه بازآفرینی شهری، بازرسی شهرداری‌ها و ارزیابی عملکرد شده است.

وی تصریح کرد: شهرداری قشم همچنین در زمینه‌های رویکرد نوین مدیریت شهری، همکاری با مرکز علمی کاربردی و مشارکت در کارگروه پیشرفت اقتصادی نقش مهمی ایفا کرده و علاوه بر این، کسب رتبه برتر از سوی اداره کل امور مالیاتی نشان‌دهنده توانمندی این شهرداری در مدیریت منابع و درآمدهای پایدار است.

کاهش ۶۳ درصدی هزینه‌های جاری و افزایش بودجه عمرانی

میردادی از کاهش چشمگیر هزینه‌های جاری شهرداری قشم و افزایش بودجه عمرانی آن خبر داد و گفت: در سه سال اخیر، هزینه‌های جاری شهرداری قشم به ۳۷ درصد کاهش یافته است و بودجه شهرداری از ۳۹۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ به ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۳ افزایش یافته است که این امر شهرداری قشم را به یکی از شهرداری‌های پیشرو در کشور از لحاظ عملکرد بودجه‌ای تبدیل کرده است.

وی اعلام کرد: از این بودجه، مبلغ قابل توجهی بالغ بر یک هزار و ۷۱۰ میلیارد ریال به طرح های عمرانی تخصیص یافته است که نشانه تمرکز شهرداری قشم بر توسعه زیرساخت‌های شهری است.

شهردار قشم افزود: خرید و جذب ۱۷ دستگاه ماشین‌آلات سبک، سنگین و نیمه‌سنگین طی سه سال گذشته توان لجستیکی این شهرداری را به بیش از ۲ برابر ارتقا داده است که این امر به بهبود خدمات‌رسانی به قشموندان و اجرای طرح‌های عمرانی کمک شایانی کرده است.

وی اظهار داشت: با وجود چالش‌های مالی و اقتصادی، شهرداری قشم توانسته است با مدیریت بهینه منابع و برنامه‌ریزی دقیق، به اهداف خود در زمینه توسعه زیرساخت‌ها و بهبود کیفیت زندگی قشموندان دست یابد و با استفاده از تجربیات موفق در سایر شهرها و همچنین همکاری با نهادهای بین‌المللی، به دنبال ایجاد یک محیط مناسب برای زندگی و گردشگری در جزیره قشم است.

میردادی به برنامه‌های آینده شهرداری قشم نیز اشاره کرد و گفت: ما به دنبال جذب سرمایه‌گذاری‌های بیشتر و اجرای طرح های جدید برای ارتقا سطح زندگی و خدمات قشموندان در این شهرستان مرزی هستیم که با ادامه این روند، قشم به عنوان یک مقصد گردشگری برتر در سطح جهانی شناخته شود و زیرساخت‌های آن به گونه‌ای توسعه یابد که نیازهای قشموندان و گردشگران را به بهترین نحو برآورده کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha