۶ آبان ۱۴۰۳، ۱۶:۴۳
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 85641089
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

دوحه میزبان مذاکرات جدید آتش بس در غزه

۶ آبان ۱۴۰۳، ۱۶:۴۳
کد خبر: 85641089
دوحه میزبان مذاکرات جدید آتش بس در غزه

تهران - ایرنا - خبرگزاری رویترز از انجام مذاکرات درباره آتش بس در نوار غزه در دوحه پایتخت قطر خبر داد؛ مذاکراتی که بنا به اظهار این رسانه، در آن نمایندگان قطر به عنوان میانجی و «ویلیام برنز» رئیس سازمان جاسوسی آمریکا(سیا) و «دیوید بارنیا» رئیس سازمان جاسوسی اسرائیل (موساد) شرکت دارند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از رویترز، به گفته یک منبع آگاه «هدف از این مذاکرات دستیابی به یک توافق آتش بس کوتاه مدت جدید در نوار غزه و آزادی برخی از اسیران صهیونیست در غزه در ازای آزادی اسرای فلسطینی است.»

اوایل امروز (یکشنبه) رسانه‌های رژیم صهیونیستی از سفر «بارنیا» رئیس موساد به قطر گزارش دادند اما تاکید کردند که این مذاکرات در مورد توافق بر سر آزادی اسیران صهیونیست در غزه به نتیجه نمی‌رسد.

شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی به نقل از یکی از مقامات تیم مذاکره کننده این رژیم گفته است که هرگونه معامله‌ای مستلزم پایان دادن به جنگ در نوار غزه است.

به ادعای شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی، این مقام مذاکره کننده اسرائیلی به خانواده‌های «اسیران صهیونیست در نوار غزه» اطلاع داده است که سفر بارنیا به دوحه نتیجه‌ای نخواهد داشت مگر اینکه کابینه رژیم اسرائیل به او اختیارات گسترده‌ای بدهد که هنوز اتفاق نیفتاده است.

در مذاکرات پیشین که درماه آگوست (مرداد) بدون دست‌یابی به توافق برگزار شد، قطر و مصر به عنوان میانجی بین رژیم اسرائیل و حماس حضور داشتند.

پیشتر و پس از سفر روز پنجشنبه «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا به دوحه، مقامات ارشد قطر و آمریکا گفته بودند که مذاکره‌کنندگان آمریکایی و اسرائیلی در روزهای آینده در دوحه گرد هم می‌آیند تا مذاکرات را برای توافق آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها در غزه از سر بگیرند.

وزیر امور خارجه آمریکا در هفته گذشته به امید احیای مذاکرات بین رژیم صهیونیستی و حماس بر سر آزادی اسیران صهیونیست در غزه به خاورمیانه سفر کرد.

با گذشت بیش از یکسال از جنگ علیه نوار غزه، درگیری‌های شدید میان نظامیان رژیم اشغالگر و مبارزان مقاومت در مناطق مختلف این باریکه در جریان است.

این جنگ که رژیم صهیونیستی آن را با دو هدف اعلام شده نابودی جنبش حماس و بازگرداندن اسیران صهیونیست در هفتم اکتبر ۲۲۰۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) به راه انداخت، تاکنون نه تنها به اهداف خود نرسیده است بلکه تبدیل به جنگی فرسایشی شده است که هر روز تلفات سنگینی را به رژیم اشغالگر وارد می کند.

پیشتر «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا گفته بود که توافق نهایی برای مبادله اسرا نزدیک است اما نتانیاهو اقدامات کافی را برای اجرای این توافق انجام نمی‌دهد.

ناظران سیاسی مهمترین بن بست برای انجام مذاکرات بین جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و رژیم صهیونیستی را بر سر محور صلاح‌الدین در طول مرز غزه با مصر و محور شرقی - غربی «نتساریم» در مرز غزه می‌دانند.

حماس خواستار عقب نشینی کامل ارتش رژیم صهیونیستی از نوار غزه است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha