۷ آبان ۱۴۰۳، ۹:۵۳
کد خبرنگار: 757
کد خبر: 85641112
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تاثیر مثبت داروی دیابت «اوزمپیک» در درمان بیماری کلیوی و چاقی

تهران- ایرنا- نتایج یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که داروی «اوزمپیک» علاوه بر دیابت، تاثیر مثبتی بر درمان بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیوی و چاقی دارد.

به گزارش گروه علمی ایرنا از «مدیکال ایکس پرس»، این دارو موجب شد که میزان پروتئین در ادرار این بیماران کاهش پیدا کند و همچنین میزان التهاب کلیه‌ و فشار خون آنها کاهش پیدا کرد. اینها نتایج یک مطالعه بین‌المللی با هدایت «هیدو ال. هیرسپینک» فارماکولوژیست در دانشگاه پزشکی «گرونینگن» در کشور هلند است. این اولین باری است که نشان داده شده است که این داروی دیابت - که اکنون بیشتر به عنوان درمانی برای کاهش وزن شناخته می‌شود- برای بیماران با آسیب کلیوی هم موثر است.

تاثیر مثبت داروی دیابت «اوزمپیک» در درمان بیماری کلیوی و چاقی

هیرسپینک ایده این مطالعه را در آغاز پاندمی کرونا به دست آورد. او پیشتر کشف کرده بود که یک کلاس دیگر از داروها موسوم به مسدودکننده‌های SGLT۲ برای بیماران با آسیب مزمن کلیوی بدون دیابت هم خوب کار می‌کند. او از این رو می‌خواست تحقیق کند که آیا این داروی اوزمپیک برای افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی و چاقی هم تاثیر مثبت دارد یا نه.

اولین مشارکت‌کنندگان در این تحقیق کار را در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ شروع کردند. در آن زمان مشخص شده بود که این دارو به کاهش وزن کمک می‌کند. این مطالعه در چهار کشور کانادا، آلمان، اسپانیا و هلند انجام شد و ۱۰۱ نفر در آن شرکت داشتند.

طبق نتایج این مطالعه، با مصرف این دارو مقدار پروتئین در ادرار تا حد ۵۲ درصد کاهش یافت و التهاب کلیه نیز ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد. مشارکت‌کنندگان همچنین حدود ۱۰ درصد از وزن خود را از دست دادند.

هیرسپینک درباره نتایج این مطالعه بسیار شور و اشتیاق دارد و گفت: مساله مهم این است که این دارو هم تاثیرات مستقیم و هم غیرمستقیم بر روی کلیه دارد. وی خاطرنشان کرد که همه نشانه‌ها موافق آزمایش این دارو در مطالعات بزرگتر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha