افزایش نرخ باروری در ۱۵ استان/سالانه ۵۳۰ هزار سقط غیرقانونی رخ می‌دهد

تهران- ایرنا- معاون برنامه‌ریزی و پایش عملکرد ستاد ملی جمعیت گفت: هر چند نرخ باروری در ۱۵ استان روند افزایشی پیدا کرده است، اما سالانه بیش از ۵۳۰ هزار سقط غیرقانونی جنین در کشور رخ می‌دهد

به گزارش ایرنا، انسیه کتابچی در گفت و گویی درباره سقط جنین و وضعیت جمعیتی کشور اظهار داشت: وضعیت جمعیت کشور ما خوب نیست و با وجود اینکه سیاست های کلی جمعیت سال ۱۳۹۳ ابلاغ شده، با گذشت این سال‌ها هنوز در روند پرسرسعت افزایش جمعیت قرار نگرفته ایم.

وی گفت: با این وجود در ۲ سال گذشته و اجرای بخش هایی از قانون جوانی جمعیت، از سرعت کاهش جمعیت کاسته شده است و طبق آمارهای رسمی ثبت احوال در ابتدای سال ۱۴۰۳، نرخ باروری در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ ثابت ماند و کاهش پیدا نکرد و نرخ باروری در ۱۵ استان افزایش پیدا کرده که اتفاق مثبت و امیدوارکننده ای است.

کتابچی، با بیان اینکه فرزندان سوم، چهارم و پنجم از سال ۱۴۰۰ بیشتر به دنیا آمده اند، گفت: قبلا همه فرزندان، فرزند اول یا دوم بودند، اما فرزند سوم در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۰، ۹ درصد افزایش داشت؛ فرزند چهارم ۲۸ درصد و فرزند پنجم به بعد حدود ۵۰ درصد افزایش داشته است.

به گفته وی، اکنون تولد فرزند سوم به بعد انتخاب می شود و فرزند سوم، وارد گفتمان خانواده شده است و قبحی که برای تولد فرزند دوم به بعد در جامعه به طور اشتباه ایجاد شده بود، کمرنگ شده و خانواده ها تصمیم می گیرند که چند فرزند داشته باشند اما همچنان روند افزایشی تعداد موالید را نداریم و نرخ باروری افزایشی نبوده است.

معاون برنامه ریزی و پایش عملکرد ستاد ملی جمعیت درباره آمار سقط غیر قانونی در کشور نیز خاطرنشان کرد: هنوز آمار قطعی و دقیق تعداد سقط‌های غیر قانونی در کشور را نداریم؛ اما اگر ماده ۵۴ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اجرا شود، این آمار را به دست می آوریم.

کتابچی افزود: در این ماده تعداد افرادی که بارداری مثبت می شوند و تعداد ولادت ها ثبت و سقط های قانونی و خودبه خودی کسر می شود و مابقی آنها که بارداری اتفاق افتاده اما تولد اتفاق نیفتاده به عنوان آمار سقط غیر قانونی به دست می آید.

وی بیان داشت: از آنجا که هنوز سامانه در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی راه اندازی شده آمارهای موجود بر مبنای پژوهش‌های دقیق و قوی کشوری و نزدیک به واقعیت است و این پژوهش‌ها سالانه بیش از ۵۳۰ هزار سقط جنین غیرقانونی را تایید می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha