۲۴ آبان ۱۴۰۳، ۱۶:۵۳
کد خبرنگار: 936
کد خبر: 85659448
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کاظمی: ریشه معضلات فرهنگی کشور، کم‌توجهی به حوزه تعلیم و تربیت است

اصفهان- ایرنا- وزیر آموزش و پرورش گفت: ریشه معضلات فرهنگی کشور، بی‌توجهی و کم‌توجهی به نظام تعلیم و تربیت و حل آن نیز در گرو توجه به این مقوله است.

به گزارش ایرنا، علیرضا کاظمی روز پنجشنبه در جریان سفر خود به اصفهان در دیدار با امام جمعه و نماینده ولی فقیه در این استان افزود: شک نیست که نظام تعلیم و تربیت، یک مجموعه فرادستگاهی تامین کننده نیروی انسانی کل کشور است و مسیر توسعه جامعه نیز جز از طریق آموزش و پرورش نمی‌گذرد.

وی خاطرنشان کرد: تجربه جهانی نشان می‌دهد که تمام کشورهایی که به سمت توسعه رفته‌اند، آموزش و پرورش را مبنای خود قرار داده‌اند و بعد از جنگ جهانی دوم، مسیر توسعه بیشتر کشورها از آموزش و پرورش گذشته است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: تمرکز ما روی سه حوزه «فعالیت‌ پرورشی و فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی»، «برنامه‌ریزی درسی و تحول در نظام تعلیم و تربیت» و «دانشگاه فرهنگیان» است که گلوگاه‌های اصلی نظام تعلیم و تربیت محسوب می‌شوند.

وی تصریح کرد: در حوزه مسائل فرهنگی و تربیتی، قرآن ۲ راهبرد کلی برای تربیت و صلاح جامعه دارد، یکی نماز و دیگری انفاق که هر کدام رابطه متقابل با هم دارند زیرا نماز انسانساز جامعه و انفاق جامعه‌ساز انسان است و هر ۲ مکمل هم محسوب می‌شوند.

کاظمی با بیان‌اینکه در حوزه‌ فرهنگی تمرکز ما بر روی این ۲ مساله بر پرکردن خلاءهای موجود در این زمینه است، گفت:در حوزه نماز سه مسیر شامل «اقامه نماز»، «فعالیت‌ تبلیغی، ترویجی، انگیزشی، تکریمی، تجلیلی و تجربه‌گردانی برای فعالان این عرصه» و «تمرکز روی مسائل معرفتی نماز» است، به عبارتی فلسفه و چرایی نماز که در سه سطح ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم بر روی آن کار می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: حوزه بعدی که بر روی آن تمرکز کرده‌ایم، قرآن است و در این حوزه سه راهبرد «روخوانی و روانخوانی»، «حفظ قرآن» که دروازه ورود به معارف است و باید از دوران ابتدایی آغاز شود و برای آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم و بالاخره «شناسایی و کشف استعدادهای قرآنی» است که بنا داریم یکسری مدارس را ویژه سمپادهای قرآنی در سراسر کشور طراحی و تاسیس کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه رویکرد ما برای این موضوعات، «مدرسه‌محور» است، تصریح کرد: ما آمادگی داریم تا از هر نوع ظرفیت حوزه‌های علمیه در باره این موضوعات استفاده کنیم.

کاظمی با بیان‌اینکه در حوزه آسیب‌های اجتماعی سه موضوع «ارتقای سلامت روان دانش‌آموزان»، «ارتقای سلامت اجتماعی آنان» و «سبک زندگی ایرانی اسلامی با اولویت حجاب و عفاف» را در راس کار قرار داده‌ایم، گفت: حوزه آسیب‌های اجتماعی اولویت بسیار بالایی دارد و در این زمینه، تمام هم و غم ما بر روی تقویت هویت دینی و ملی دانش آموزان است.

ضرورت توجه ویژه دولت به معیشت معلمان

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان نیز در این دیدار گفت: معلمان، انسان‌ساز هستند و دولت باید از نظر مادی هم به این قشر توجه ویژه ای داشته باشد.
آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی‌نژاد افزود: نیروی انسانی خوب، مهمترین موضوع در هر جامعه ای است و تمام تلاش ما از مدرسه تا دانشگاه باید با هدف تربیت و آموزش انسان‌های خوب باشد و این امر بدون داشتن معلم‌های خوب امکانپذیر نیست.

وی تصریح کرد: آموزش افراد در جمهوری اسلامی باید دارای نقشه راه، هدفمند و برنامه‌ریزی شده باشد و از دوره ابتدایی تا پایان تحصیلات، این موضوع در نظر گرفته شود.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد گفت: گزینش در آموزش و پرورش بالاتر از گزینش قاضی است و باید آموزش و پرورش در تربیت معلمان در دانشگاه فرهنگیان و استخدام نیروهای آموزشی دقت نظر بیشتری داشته باشد چون این مساله بطورمستقیم با آینده فرزندان سرزمینمان ارتباط دارد و پس از استخدام نیز نظارت مستمر روی نیروها بسیار ضروریست.

امام جمعه اصفهان افزود: آموزش و پرورش باید آدم بسازد و از هر طریقی در راه انسان‌سازی گام بردارد و این کار با استفاده از نیروهای آموزشی متعهد و نظارت همیشگی بر روی آنها حاصل می شود.

آیت‌الله طباطبایی در بخش دیگر سخنانش با اشاره به اینکه تغییر تمام مدیران بعد از عوض شدن دولت‌ها رسم غلطی است که باید آن را برهم زد، گفت: استفاده شایسته از مدیران دولت سیزدهم که کارهای خوبی انجام دادند نیز باید در دولت چهاردهم پیرو شعار وفاق ملی نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: مدیران، لباس نیستند که بخواهیم آنها را تغییر دهیم، در عین حال دولت باید تکلیف رفتن یا ماندن مدیران کنونی را در اسرع وقت مشخص کند تا آنها از دلهره تغییر خارج شوند و کار مردم بر زمین نماند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان هشدار داد: تغییر صددرصدی مدیران کار اشتباه و خطرناکی است که با تغییر دولت انجام می‌شود چرا که بر اساس دین، اسلام و انسانیت نباید مدیرانی که کارهای خوبی انجام داده‌اند، تغییر کنند.

وی بیان کرد: کارهای ارزشمندی در آموزش و پرورش اصفهان انجام شده که در هیچ جای کشور صورت نگرفته که برای نمونه در هر ناحیه آموزش و پرورش دست‌کم ۲ سالن احداث شده است.

به گزارش ایرنا، حضور در اجلاسیه ۶ هزار دانش‌آموز و فرهنگی شهید استان، کلنگ‌زنی ۲۵ واحد آموزشی به مناسبت ۲۵ آبان سالروز حماسه و ایثار مردم اصفهان، افتتاح پنج واحد آموزشی در بخش مهردشت و افتتاح استخر دانش آموزی شهرستان بُرخوار از برنامه‌های سفر یک‌روزه وزیر آموزش و پرورش به اصفهان است.

اصفهان ۲۴ هزار شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است که ۶ هزار نفر از آنها دانش‌آموز و فرهنگی هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha