به گزارش خبرنگار ایرنا، تأخیر در ارسال، گم شدن بستههای پستی و مخدوش شدن مرسولات از مشکلات رایجی است که شرکتهای پستی با آنها روبرو هستند؛ برخی از اهالی فارس گلایه دارند که بستههای پستیشان یا دیر به دستشان میرسد و یا در زمان تحویل شاهد آسیب دیدن مرسوله هستند.
این گلایهها درحالی مطرح میشود که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هشتم دی ماه ۱۴۰۱ اعلام کرد که بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی، سرویسهای پستی ویژه که موعد دارند، اگر تحویلشان دیرتر شود، شرکت پست باید غرامت پرداخت کند.
طبق اعلام این وزارتخانه جریمه تأخیر در تحویل مرسوله یک قانون و جزو ضوابط شرکت ملی پست است و اگر افراد با چنین مشکلی مواجه شدند میتوانند از طریق تماس تلفنی با ۱۹۵ به عنوان سامانه پاسخگویی، موضوع را پیگیری کنند؛ همچنین از طریق سایت شرکت ملی پست نیز میتوانند درخواست غرامت خود را ثبت کنند.
در شهر شیراز با مشکلاتی در بخش توزیع رو به رو هستیم و شهروندان انتظار دارند مأموران پست مرسوله پستی را جلوی درب منزلشان تحویل دهند حتی اگر آنها ساکن آپارتمان باشند؛ این در حالیست که نامهرسان نمیتواند موتورسیکلت و سایر مرسولات پستی را در جلوی درب ساختمان رها کند و برای تحویل مرسوله وارد ساختمان شود.
با این حال برخی مشکلات پستی شهروندان در مناطق مختلف استان فارس همچنان ادامه دارد و گلایه آنها از تأخیر و یا آسیب دیدن مرسوله هنوز هم پابرجاست.
مدیرکل پست استان فارس در این باره گفت: در فرآیندهای چندگانه پستی اعم از مرحله قبول و جمعآوری، تجزیه و آمادهسازی، رهسپاری، مبادله و توزیع ممکن است اختلالاتی ایجاد شود اما اداره پست فارس همواره پذیرای نظرات، پیشنهادات و شکایات از سوی مردم است و این موارد را با جدیت پیگیری میکند.
روح اله عباسی در گفتوگو با خبرنگار ایرنا افزود: سامانه شکایات شرکت ملی پست با نشانی eop.post.ir به صورت تمام وقت و شبانهروزی آماده دریافت شکایات، انتقادات و پیشنهادات مردمیاست؛ آنها میتوانند با ورود به لینک استان فارس شکایات و یا نظرات خود را ثبت کنند؛ کارشناسان متخصصی هم در این بخش مشغول به فعالیت هستند که به صورت مستمر این شکایات و پیشنهادات را مورد بررسی قرار میدهند.
او کار توزیع در اداره پست را کاری عملیاتی و دشوار دانست و گفت: یکی از سختترین بخشهای عملیات پستی بخش نامهرسانی است چراکه در سرما و گرما، در ترافیک، آلودگی و هر حادثهای که رخ میدهد نمیتوان این بخش را متوقف کرد.
مدیرکل پست استان فارس اضافه کرد: با یک بارندگی شدید در فصل سرما بخش عمدهای از نیروهای توزیع زمینگیر میشوند و این چالشها اثرات نامطلوبی روی عملکرد آنها میگذارد؛ در واقع پس از پایان بارندگی نیروها با حجم و رسوب بسیار بالایی از مرسولات پستی رو به رو میشوند.
عباسی از مردم خواست با اداره پست در بخش توزیع همکاری کنند و به نامهرسانها برای ارائه خدمات بهتر و سریعتر یاری برسانند.
وی یادآور شد: در شهر شیراز با مشکلاتی در بخش توزیع رو به رو هستیم و شهروندان انتظار دارند مأموران پست مرسوله پستی را جلوی درب منزلشان تحویل دهند حتی اگر آنها ساکن آپارتمان باشند؛ در واقع آنها انتظار دارند مأموران پست در طبقات ساختمان حضور یابند؛ این در حالیست که نامهرسان نمیتواند موتورسیکلت و سایر مرسولات پستی را در جلوی درب ساختمان رها کند و برای تحویل مرسوله وارد ساختمان شود.
مدیرکل پست استان فارس گفت: مأمور پست بیشتر از دو یا سه متر نمیتواند از موتورسیکلت خود فاصله بگیرد چراکه سرقت مرسوله پستی موجب ایجاد مشکلات بسیاری برای او میشود.
عباسی ادامه داد: حتی بسیاری از نامهرسانها گاها با آیفونهای خراب مجتمعها رو به رو میشوند و نگهبان برخی مجتمعها نیز همکاری لازم را با آنها ندارند؛ این اتفاقات موجب معطل شدن مرسوله و یا برگشت آن به باجههای معطله میشود.
او اضافه کرد: ممکن است پیک برخی بنگاههای حمل کالا، بار خود را برای تحویل تا طبقات ساختمان هم ببرد اما نامهرسان در هنگام انجام مأموریت خود حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ مرسوله را به همراه دارد و نمیتواند این مرسولهها که امانت مردم هستند را رها کند و وارد ساختمان شود.
به گفته مدیرکل پست استان فارس، عدم امکان بروزرسانی روزانه بانک اطلاعرسانی و تغییر یا ناقص بودن آدرس پستی از دیگر مشکلات این اداره برای ارسال مرسولههای پستیاست.
او بر این باور است که درج دقیق آدرس حتی شماره تلفن در سرویس احراز نشانی ضروری است و به مأموران پست در خدمات دهی بهتر کمک میکند.
محدویت فضای عملیاتی چالش فرآروی پست فارس
عباسی که معتقد است فضای عملیاتی یکی از زیرساختهای اصلی خدمات پستی محسوب میشود، گفت: فضای عملیاتی پارامتر مهمی برای خدمات پستی است؛ ادارهکل پست فارس در حال حاضر نیاز مبرمی به توسعه این فضا دارد، این در حالیست که محدودیت شدید فضای عملیاتی در شرایط کنونی کار پست استان را با چالش جدی رو به رو کرده و امیدواریم با حل این دغدغه بتوانیم شرایط مطلوبتری در این بخش فراهم کنیم.
وی کمبود دفاتر دولتی پست در شهر شیراز را به عنوان مهمترین مشکلات این اداره مطرح کرد و افزود: در حال حاضر در غرب شیراز واحد پستی وجود ندارد؛ آخرین واحد پستی ما در این محدوده پست ۷۱۹ در خیابان وکلا است، از این منطقه تا معالی آباد، از معالی آباد تا صنایع، از صنایع تا دو راهی صدرا و شهرک گلستان و از گلدشت حافظ تا گویم هیچ واحد پستی دولتی وجود ندارد و این مشکل هم باعث معطل شدن برخی مرسولههای پستی شده است.
به گفته مدیرکل پست استان فارس روزانه به طور متوسط ۵۰ هزار مرسوله صادر و وارد شده در مرکز تجزیه و مبادلات استان پردازش میشود که از این تعداد ۳۰ هزار مرسوله وارده و ۲۰ هزار مرسوله صادره است.
مدیرکل پست استان فارس ادامه داد: برای حل این مشکل درصدد هستیم زمینی را در غرب شیراز با هدف راهاندازی یک یا ۲واحد پستی در این منطقه تملک کنیم.
عباسی که معتقد است در حال حاضر مبادلات پستی تا دورافتادهترین نقاط استان انجام میشود یادآور شد: هماکنون حدود ۷۰۰ دفتر پیشخوان خدمات دولت شهری و روستایی در سطح استان فعال است که از این مجموع ۲۵۰ تا ۳۰۰ دفتر پست در شیراز و صدرا و مابقی در شهرستانها مستقر هستند.
به گفته مدیرکل پست استان فارس روزانه به طور متوسط ۵۰ هزار مرسوله صادر و وارد شده در مرکز تجزیه و مبادلات استان پردازش میشود که از این تعداد ۳۰ هزار مرسوله وارده و ۲۰ هزار مرسوله صادره است.
او افزود: آمار مربوط به میزان مرسولههای صادر یا وارد شده در ایام و مناسبتهای مختلف سال متفاوت است اما میانگین صادر و وارد شدن روزانه این مرسولات همان ۵۰ هزار مرسوله است؛ ناگفته نماند که در بازههای زمانی یک ساله حدود ۱۶ میلیون مرسوله در استان پردازش میشود.
عباسی یادآور شد: از ۳۰ هزار مرسوله وارده در استان روزانه حدود ۱۷ تا ۱۹ هزار مرسوله در کلانشهر شیراز و صدرا توزیع میشود که اگر یک روز این خدمات متوقف و کوچکترین خللی در مدت سیر محصولات ایجاد شود شاهد بازتاب منفی آن در فضای عمومی خواهیم بود؛ این موضوع نشان میدهد حساسیت مردم و نیاز جامعه به این خدمات بالاست
مدیرکل پست استان فارس ابراز امیدواری کرد که با اجرایی شدن برنامههای این اداره شرایطی فراهم شود تا خدمات در فواصل کمتری به مردم ارائه شود.
نظر شما