۱۵ تیر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 9627487
T T
۰ نفر

به مناسبت16 تیرماه سالروز درگذشت دکتر مجتهدی

۱۵ تیر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 9627487
به مناسبت16 تیرماه سالروز درگذشت دکتر مجتهدی یادی از بنیانگذار دانشگاه صنعتی شریف ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/04/15 علمی آموزشی.مشاهیر.دکتر مجتهدی تهران - فردا (چهارشنبه ) سالروز درگذشت دکتر محمدعلی مجتهدی از مفاخر علمی ایران است که حق بزرگی بر گردن دانش و صنعت این مرز و بوم دارد.
دکتر مجتهدی استاد دانشکده فنی دانشگاه تهران و بیش از 30 سال رییس دبیرستان البرز بود. وی دانشگاه صنعتی شریف را که امروزه در جهان از آن به عنوانام آی تی ایران یاد می شود در سال 1345 تاسیس کرد .
وی در اول مهر سال 1287 (23 سپتامبر 1908) در خانواده ای متمول در لاهیجان متولد شد.
دکتر مجتهدی تحصیلات خود را در هفت سالگی در مدرسه ابتدایی حقیقت لاهیجان شروع کرد. در سال 1304 از لاهیجان به تهران آمد و تحصیلات خود را در دارالمعلمین مرکزی ادامه داد.
وی در سال 1310 مدرک دیپلم کامل متوسطه (شعبه علمی ) را گرفت و در همان سال پس از قبولی در چهارمین دوره امتحانات اعزام محصل به اروپا جزو 100 نفر محصلان برگزیده ای شد که به کشور فرانسه اعزام شدند.
مجتهدی در مدرسه بلز پاسکال در شهر کلرمون فرانسه به تکمیل زبان و آمادگی ریاضیات پرداخت . وی سپس در دانشکده علوم دانشگاه لیل مشغول تحصیل شد و در دوره لیسانس علوم با کسب مقام اول در شهادت نامه مکانیک استدلالی در بین دانشجویان ایرانی و فرانسوی درخشید.
پس از آن وی برای گذراندن دوره دکترا در دانشگاه سوربن به شهر پاریس نقل مکان کرد. وی موفق شد سه گواهینامه عالی فوق لیسانس در آنالیز عالی - مکانیک مایعات ، آئرودینامیک و هیدرودینامیک عالی (قسمت ریاضی ) اخذ کند.
این جوان ایرانی در سال 1938 از رساله اش با عنوان حل برخی مسایل مکانیک مایعات با امتیاز - شایان خاطر دفاع کرد و توانست درجه دکترای خود را دریافت کند .
دکتر مجتهدی جوان پس از گذشت 7 سال و اتمام تحصیلات عالی خود به ایران آمد و دانشیار ریاضی دانشکده علوم ودانشسرای عالی شد.
گرچه ساموئل جردن آمریکایی و همسرش دبیرستان البرز را پایه گذاری کردند، اما بی شک این دکتر محمدعلی مجتهدی بود که 34 سال مدیریت این مدرسه بزرگ را برعهده داشت و تحت سرپرستی و مدیریت وی دانش اموختگان بسیاری با کوله باری از علم و دانش از این مدرسه ایرانی فارغ التحصیل شدند .
وی در سال 1320 مسوولیت بخش شبانه روزی دبیرستان البرز را به عهده گرفت و پس از گذشت 3 سال مدیریت کل دبیرستان به او واگذار شد .
وی بیش از سه دهه مدیر دبیرستان البرز باقی ماند و با نحوه خاص مدیریتش، دانش آموزان برجسته ای را پرورش داد تا آنها نیز هر یک به سهم خود نقش موثری در ساخت فضای علمی و فرهنگی ایران ایفا کنند.
مجتهدی در سال 1325 مدیر کل اداری و آموزشی وزارت فرهنگ شد. در سال 1341 رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر و در سال 1344 مسوول تشکیل و تاسیس دانشگاه صنعتی شریف شد.
وی در 11 آبان ماه 1344 مسوول تاسیس دانشگاه شد و اول مهر 1345 یعنی 11 ماه بعد دانشگاه را به صورت کامل تاسیس کرد و تحویل داد.
این دانشگاه در سال45 13با هدف تربیت و تامین بخشی از نیروهای متخصص موردنیاز کشور در سطوح بالای علمی در شهر تهران با تلاش دکتر مجتهدی تاسیس شد.
این دانشگاه در سال 1345 با استخدام حدود 50 عضو هیات علمی در نخستین دوره پذیرش دانشجو را در مهر آن سال آغاز کرد . در این دوره حدود 400 دانشجو در رشته های مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی شیمی و مهندسی متالورژی پذیرفته شدند.
سال بعد دانشکده های فیزیک، علوم ریاضی و مدیریت صنعتی و اقتصاد مهندسی ایجاد شدند. در سال 1348 دانشکده شیمی تاسیس شد و همچنین دانشکده مدیریت صنعتی و اقتصاد مهندسی در سطح کارشناسی دانشجو پذیرفت و به دانشکده مهندسی صنایع تغییر نام داد. در سال 1350 نیز دانشکده مهندسی عمران فعلی با نام دانشکده مهندسی سازه تاسیس شد.
دانشگاه صنعتی شریف در حال حاضر به همراه دانشگاه صنعتی اصفهان از مهمترین دانشگاه های صنعتی کشور محسوب می شوند. معمار اصلی این دانشگاه حسین امانت طراح و معمار مشهور ایرانی بود.
از دیگر مسوولیت های دکتر مجتهدی می توان به عضو هیات علمی دانشکده فنی دانشگاه تهران،ریاست دانشگاه شیراز،ریاست دانشگاه امیرکبیر و ریاست دانشگاه شهید بهشتی اشاره کرد.
دکتر مجتهدی در سال 1376 در شهر نیس در جنوب فرانسه درگذشت و همان جا به خاک سپرده شد. از آن زمان تلاش های دوستداران وی برای انتقال پیکر وی به ایران و دفن در شهر لاهیجان به علت مخالفت آننا همسر فرانسوی اش ناکام مانده است.
با این که پیکر این استاد گرانقدر در ایران نیست ولی دانشگاهی که او تاسیس کرد پس از انقلاب اسلامی به افتخار یکی از دانش آموختگان آن مجید شریف واقفی به دانشگاه صنعتی شریف تغییر نام داد.
این دانشگاه به عنوان یکی از دانشگاه های برتر ایران در رشته های فنی شناخته می شود و قبول شدن در آن نیازمند کسب رتبه بالایی در کنکور سراسری است.
روزنامه ؟ واشنگتن پست در گزارشی از حضور و سخنرانی پروفسور برتون ریکتر برنده آمریکایی جایزه نوبل در رشته فیزیک در دانشگاه صنعتی شریف ، این دانشگاه را ام آی تی ایران لقب داده است.
دانش آموختگان این دانشگاه به دلیل اعتبار بالای ان برای انتصاب در مدیریت های علمی، فنی و اجرایی کشور بخت زیادی دارند و به علاوه همواره در آزمون های متمرکز ورودی کارشناسی ارشد از نظر میانگین نمرات و درصد قبولی از کارشناسی به کارشناسی ارشد در رشته های فنی، مهندسی و علوم پایه مقام بالایی را در بین دانشگاه های کشور کسب کردند.
علمی/9023 شماره 008 ساعت 08:57 تمام
۰ نفر