۹ شهریور ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 9680689
T T
۰ نفر

نشر تازه های دینی

۹ شهریور ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 9680689
نشر تازه های دینی کتاب مبانی تربیت از دیدگاه قرآن منتشر شد ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/06/09 فرهنگی.معارف .معرفی کتاب .پژوهشگاه کتاب مبانی تربیت از دیدگاه قرآن به قلم محمد بهشتی از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.
به گزارش روز شنبه ایرنا از روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، نویسنده ،هدف از نگارش این کتاب را که تحقیقات آن از سال 1378 تا 1386 به طول انجامیده، تبیین مبانی تربیت از منظر قرآن کریم بیان کرده است.
این کتاب می کوشد نوع نگرش و رویکرد قرآن کریم درباره انسان، شئون وجودی و ویژگی های روانی او را که تاثیرگذار در تار و پود نظام تربیتی دینی است ، بررسی کند.
در این کتاب ساحت های وجود انسان و زیرساخت های معرفت شناختی نظیر امکان معرفت، ابزار معرفت، روش معرفت، مراتب هستی، ویژگی های نظام هستی، موجودات آسمانی و زمینی تاثیرگذار بر انسان که تعلیم و تربیت بر آنها استوار است، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
این اثر در پنج فصل تدوین شده که در فصل اول واژه ها، مفاهیم و اصطلاحات مربوط به این بحث به منظور سازواری واژه ها در کاربردها و ایجاد زبان واحد برای تفاهم و تعامل، تبیین شده است.
تعریف مبانی از منظر لغت و از نگاه عالمان تعلیم و تربیت، ریشه یابی تربیت و تزکیه و موارد کاربرد آنها در قرآن کریم از دیگر موضوعهای اشاره شده در این فصل است.
مبانی انسان شناختی تربیت از منظر قرآن کریم عنوان فصل دوم این کتاب است که در آن به مباحثی چون انسان موجودی دو ساحتی، پیوند روح و بدن،اصالت روح، جاودانگی، فطرت،عقل،عواطف و کمال جویی پرداخته شده است.
در فصل سوم کتاب نیز با عنوان مبانی هستی شناسی تربیت از منظر قرآن کریم موضوعهایی چون وابستگی و نیاز ، هدایت یافتگی، نظم و قانونمندی، هدفمندی، شعور و آگاهی، پایان پذیری جهان طبیعت و نظام اخروی به چشم می خورد.
مبانی معرفت شناسی تربیت از منظر قرآن کریمعنوان فصل چهارم این پژوهش است که در آن مطالبی از جمله تعریف معرفت، اهمیت و ضرورت معرفت، امکان معرفت ، ابزار معرفت، اقسام و انواع معرفت، موانع معرفت، رابطه معرفت با ایمان و تقوا ومعرفت های مبنایی آورده شده است.
تبیین بیشتر اصل ارتباط و نحوه ارتباط مبانی تربیت با مسایل تربیتی ، ارتباط اهداف، اصول و روش های تربیتی ، با مبانی تربیت عنوان موضوعهای بخش پایانی این کتاب را شامل می شود.
سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ،کتابمبانی تربیت از دیدگاه قرآن را در دو هزار نسخه منتشر کرده است.
علاقه مندان برای تهیه این کتاب می توانند به آدرس تهران، تقاطع بزرگراه شهید مدرس و خیابان شهید بهشتی،پلاک 1/27، دفتر مرکزی و نمایشگاه دائمی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی یا پایگاه اینترنتی :http org.poiict.//www مراجعه کنند.
شماره 018 ساعت 12:50 تمام
۰ نفر