آتش در خانه کانگوروها

تهران- ایرنا-آتش‌سوزی گسترده در جنگل‌ها، مراتع و بیشه‌زارهای استرالیا در سال ۱۳۹۸ بار دیگر زندگی انسان‌ها و گونه‌های حیوانی این کشور را به خطر انداخت.

استرالیا که تقریبا هر سال شاهد آتش سوزی‌های منطقه‌ای است،  بار دیگر از ماه سپتامبر ۲۰۱۹ (شهریور- مهر ۹۸) دچار فاجعه آتش سوزی طولانی مدت شد. این حادثه مهیب طبیعی تا زمستان ۹۸ کشته شدن ۳۳ نفر و تلف شدن دست‌کم یک میلیارد از جمعیت حیات وحش بومی این کشور را به دنبال داشت.

شدت یافتن آتش سوزی‌ها در نزدیکی «کانبرا» پایتخت استرالیا منجر به بسته شدن یکی از بزرگراه‌های اصلی این شهر شد. شدت آتش سوزی‌ها همچنین باعث شد تا رنگ آسمان در پایتخت استرالیا به رنگ نارنجی و قرمز تغییر یابد و وسعت شعله‌های آتش که از کنترل خارج شدند به بیش از ۳۵ هزار هکتار برسد.

آتش سوزی وسیع در استرالیا آن قدر مهیب و پر خسارت بود که سبب شد یک گروه ۲۰۰ نفره از دانشمندان استرالیایی با ارسال نامه سرگشاده به پارلمان این کشور از دولت «اسکات موریسون» نخست وزیر بخواهند به فوریت تدابیر لازم در بخش های مختلف از جمله صنایع برای کاهش تولید گازهای گلخانه ای به منظور کاهش روند پرسرعت تغییرات آب و هوایی در این کشور را به‌موقع اجرایی کند.

هزینه احیای خسارات مادی وارد شده حاصل از آتش سوزی جنگل‌ها، مراتع و بیشه‌زارهای استرالیا در طول چند ماه در سال ۱۳۹۸ (۲۰۲۰-۲۰۱۹) بیش از ۲ میلیارد دلار برآورد شد.

از ماه سپتامبر ۲۰۱۹ تا ژانویه ۲۰۲۰ حدود ۵.۸ میلیون هکتار از جنگل‌های ایالت‌های «نیو ساوث ولز» و «ویکتوریا» به دلیل آتش­سوزی از بین رفت که معادل ۲۰ درصد جنگل‌های استرالیاست. این آتش سوزی ها به وسعت ۳۰ هزار هکتار را درنوردید.

حدود ۲ هزار و ۵۰۰ خانه در این آتش سوزی ها ویران و بیش از ۱۱.۷ میلیون هکتار از زمین‌ها و مراتع نیز طعمه آتش شد و سوخت.

اخبار پرونده