بازی سیاسی AFC با فوتبال ایران

تهران- ایرنا- دی ماه ۱۳۹۸ خبرهایی منتشر شد که کنفدراسیون فوتبال آسیا در نظر دارد میزبانی را از تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان ۲۰۲۰ آسیا با ادعای نبودن امنیت بگیرد. این تصمیم که بیش از هر چیز نشان دهنده بازی سیاسی AFC با فوتبال ایران بود با واکنش فدراسیون فوتبال ایران و باشگاه های کشور مواجه شد.

پس از انتشار این خبر «امیر مهدی علوی» سخنگوی فدراسیون اعلام کرد که ایران آمادگی میزبانی از حریفان را به طور کامل دارد و در سال‌های گذشته این موضوع بارها اثبات شده است. «اسماعیل خلیل‌زاده» سرپرست باشگاه استقلال هم اعلام کرد که این‌ها بازی‌های سیاسی است که کشورهای عربی راه انداخته‌اند و امنیت کامل در ایران برقرار است. از کنفدراسیون فوتبال آسیا می‌خواهیم اسیر این جوسازی‌ها نشود و با اینگونه اظهارات برخورد کند. «محمد حسن انصاری فرد» مدیرعامل باشگاه پرسپولیس نیز گفت که  ایران امن‌ترین کشور در خاورمیانه و غرب آسیا است و اجازه نمی‌دهیم به میزبانی تیم‌های ایرانی در آسیا خدشه وارد شود.

با همه اینها روز جمعه ۲۷ دی ۱۳۹۸ تنها چند روز قبل از برگزاری لیگ قهرمانان آسیا، فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرد که کنفدراسیون فوتبال آسیا طی نامه‌ای اعلام کرده تصمیم دارد میزبانی‌ نمایندگان کشورمان در لیگ قهرمانان آسیا را به ادعای نبود امنیت به کشور سوم منتقل کند و فدراسیون به دنبال بررسی و اتخاذ تصمیم با هماهنگی چهار نماینده کشورمان در آسیا است. مسئولان باشگاه‌های ایرانی هم اعلام کردند که تصمیم AFC را نمی‌پذیرند و تحت هیچ شرایطی در کشور بی‌طرف بازی نخواهند کرد زیرا این تصمیم برخلاف مقررات فیفا است. 

این تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا البته بین پیشکسوتان فوتبال، کارشناسان و فراکسیون ورزش مجلس و مردم نیز واکنش های منفی بسیاری داشت به طوری که تعداد زیادی از کاربران ایرانی در فضای مجازی در اعتراض به این تصمیم به صفحه اینستاگرام AFC هجوم بردند و اعتراض خود را نشان دادند.

«سید رضا صالحی امیری» رییس کمیته ملی المپیک نیز با اعلام اینکه «با غرور و هویت ملی معامله و بازی نمی‌­کنیم» نامه‌ای اعتراضی به AFC نوشت و  «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران نیز نسبت به این تصمیم AFC واکنش نشان داد و گفت: اقدام کنفدراسیون فوتبال آسیا بدون مبنا و یک بازی غیر ورزشی است.

«حیدر بهاروند» سرپرست فدراسیون فوتبال نیز گفت که به‌هیچ عنوان در کشور ثالث میزبانی نمی کنیم. در همین حال از طرف فدراسیون فوتبال ایران تعهدات امنیتی لازم به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارائه شد و «مسعود سلطانی‌­فر» وزیر ورزش نیز در گفت‌وگوی تلفنی با «شیخ سلمان آل خلیفه» رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرد که ایران کشوری امن و با اقتدار است و هیچ مشکلی در امنیت تردد هوایی نداریم.

به هر ترتیب در سوم بهمن ۱۳۹۸ «مهدی علی‌نژاد» سرپرست معاونت توسعه ورزش قهرمانی وزارت ورزش و مدیران عامل سه باشگاه پرسپولیس، استقلال و شهر خودرو با «ویندسور جان» دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا نشستی در مالزی برگزار کردند که در آن تیم های ایرانی توانستند از حق نمایندگان کشور دفاع کنند و با تایید ای.اف.سی تیم‌های ایرانی در مرحله گروهی لیگ قهرمانان، میزبان رقبای خود خواهند بود و و کنفدراسیون فوتبال آسیا تضمین کتبی داد میزبانی‌های ایران در بازی های ملی و باشگاهی حفظ شود.

جزییات بیشتر این نشست و بازگشت میزبانی به نمایندگان ایران در آسیا را اینجا می‌توانید ملاحظه کنید.

برچسب‌ها

اخبار پرونده