حسین شیخ الاسلام؛ سیاستمدار انقلابی

تهران- ایرنا- «حسین شیخ‌الاسلام» معاون امور بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی و از دیپلمات‌های با سابقه کشورمان شامگاه پنجشنبه ۱۵ اسفند در سن ۶۷ سالگی بر اثر ابتلا به بیماری کرونا در بیمارستان مسیح دانشوری درگذشت.

شیخ‌الاسلام سال ۱۳۳۱ در اصفهان متولد اما در تهران بزرگ شد. او آن گونه که خود روایت کرده در خانواده‌ای مذهبی و محافظه‌کار به دنیا آمد و تحولات ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ که به دستگیری امام خمینی توسط ساواک بر می‌گردد، در سیاسی شدن او و فعالیت‌هایش علیه رژیم شاهنشاهی پهلوی موثر بوده است.

آنچنان که خود شیخ‌الاسلام گفته است، او در جوانی به قصد اینکه یک شخصیت علمی شود و بتواند به مملکت خدمت کند، به آمریکا رفت. سفر به آمریکا و حضور در انجمن‌های اسلامی دانشجویان آمریکای شمالی موجب شد تا وی که تا پیش از این سیاسی بود اما فعالیت سیاسی نداشت، بدون واهمه از ترس دستگیری توسط ساواک فعالیت‌هایش را علیه رژیم پهلوی آغاز کند. 

او در آمریکا با بسیاری از دانشجویانی که بعدها به مسوولان طراز اول جمهوری اسلامی تبدیل شدند، آشنا شد. با پیروزی انقلاب اسلامی، شیخ‌الاسلام که در دانشگاه کالیفرنیا، مهندسی کامپیوتر می‌خواند، درس را رها کرد و به ایران آمد. شاید حضور در جمع دانشجویان مسلمان پیرو خط امام - که در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ لانه جاسوسی آمریکا را اشغال کردند - مهمترین نقطه عطف و شروع اساسی در حیات سیاسی حسین شیخ‌الاسلام باشد. اتفاقی که از نقاط عطف تاریخ سیاسی ایران محسوب می‌شود و به گفته امام خمینی (ره) انقلابی بزرگ‌تر از انقلاب اول بود. 

وی دارای سوابق اجرایی همچون دبیری انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا و کانادا ( ۱۳۵۸-۱۳۵۷)، معاونت سیاسی وزارت امور خارجه (۱۳۷۶-۱۳۶۰)؛ سفارت جمهوری اسلامی ایران در سوریه (۱۳۸۲-۱۳۷۷)؛ نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی، مشاوره رییس مجلس و مدیرکل بین الملل مجلس شورای اسلامی از سال ۱۳۸۸ تا ۳ مرداد ۱۳۹۵، دبیری کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین از ۷ فروردین ۱۳۸۹ لغایت سوم مرداد ۱۳۹۵ و ریاست مجمع سازمان های مردم نهاد حامی آزادی قدس شریف بوده است.

به دنبال درگذشت شیخ الاسلام، مسوولان کشور با ارائه پیام‌هایی، درگذشت این دیپلمات‌ با سابقه کشورمان را تسلیت گفتند.

همچنین دفتر جنبش أمل لبنان در ایران با صدور پیامی، درگذشت وی را تسلیت گفت.

حدود چهار دهه فعالیت در حوزه خاورمیانه باعث شده بود شیخ‌الاسلام در بسیاری از مسائل نقش موسس را ایفای نقش کند و ارتباطات گسترده‌ای با جریان ها و گروه‌های محور مقاومت داشته باشد. حزب‌الله لبنان در پیام تسلیتی که به مناسبت درگذشت وی منتشر کرده، اعلام داشت:‌«.... برادر عزیز ما حسین شیخ‌الاسلام نمونه یک انسان مومن، مجاهد، مخلص و فداکار بود؛ کسی که مواضع سیاسی شجاعانه‌ای در حمایت از مقاومت لبنان و فلسطین و منطقه داشت و برای تقریب مذاهب اسلامی تلاش می‌کرد.

اخبار پرونده