امین افقی روز سهشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: با پهلوگیری، تخلیه و بارگیری همزمان پنج شناور تجاری در اسکله های مجتمع بندری کاسپین، ظرفیت جدیدی برای صادرات، ترانزیت و واردات کالاهای اساسی و مواد اولیه واحدهای تولیدی کشور با استفاده از مزیتهای قانونی مناطق آزاد و تکمیل زیرساختهای لجستیکی و بندری ایجاد شده است.
دبیر شورای لجستیک منطقه آزاد انزلی یکی از برنامهها و اهداف سازمان منطقه آزاد انزلی را ورود به بازارهای جدید و جذب کالاهای متنوع اعلام کرد و یادآور شد: در این راستا پنج شناور پهلوگرفته شده شامل؛ تانکر حامل روغن خام خوراکی، کانتینرهای وارده از مسیر کریدور چین – قزاقستان – ایران (بندرکاسپین)، کالای ترانزیتی، صادراتی و پهلوگیری آزمایشی یک شناور حامل کالای اساسی در اسکله جدید الاحداث است.
وی عنوان کرد: اقدامات انجام شده در حوزه توسعه بازار منطقه آزاد انزلی طی این سالها، زیرساختهای بندری را تکمیل و بر ظرفیتهای قبلی این بندر افزود.
وی به سرمایه گذاری گسترده بخش خصوصی در ساخت سیلوی غلات، مخازن فله مایع و انبارهای سرپوشیده و روباز و استفاده از تجهیزات استراتژیک بندری اشاره کرد و افزود: با توسعه زیرساختهای بندری در بنادر انزلی و کاسپین در محدوده منطقه آزاد انزلی در سالهای اخیر شاهد رشد شاخصهای بندری و دریایی و شکوفایی تجارت فرامرزی از طریق بنادر گیلان هستیم.
افقی اظهار کرد: بنادر انزلی و کاسپین با بهرهمندی از مزیتها و معافیتهای قانونی مناطق آزاد میتوانند نقش بسزایی در توسعه تجارت با اوراسیا و نیز فعالسازی کریدور شمال – جنوب و سایر کریدورهای تجاری عبوری با استفاده از حمل و نقل ترکیبی ایفا کنند.
دبیر میز تجارت با اوراسیای منطقه آزاد انزلی با اشاره به رشد ۹۶ درصدی میزان تخلیه و بارگیری کالا در سال گذشته در بندر کاسپین گفت: با توسعه دیپلماسی اقتصادی و همگرایی منطقهای و افزایش تعداد اسکلههای قابل بهرهبرداری مجتمع بندری کاسپین در سال جاری در کنار اتصال ریل سراسری به این بندر و بهره برداری از اسکله رو – رو در تابستان امسال شاهد استمرار رشد میزان تخلیه و بارگیری در این بندر خواهیم بود.
افقی با تاکید بر استفاده از ظرفیتهای بنادر در توسعه اقتصاد دریامحور تصریح کرد: با توسعه لجستیک در ابعاد نرم افزاری و سخت افزاری میتوان از ظرفیت بنادر کشور در توسعه کریدورهای ترانزیتی ومبادلات تجاری و توسعه رویکرد اقتصاد دریا محور بهره برد.
به گفته وی، این مهم به توسعه همافزایی، همکاری و همگرایی کلیه دستگاههای اجرایی نیاز دارد و مناطق آزاد کشور با ظرفیتهای قانونی و مزیتهای رقابتی میتوانند نقش بسزایی در تحقق این مهم ایفا کنند.
وی خاطر نشان کرد: توسعه حمل و نقل کانتینری، افزایش صادرات کالاهای تولیدی کشور و مناطق آزاد به کشورهای حوزه خزر و ترانزیت کالا از مسیرهای تجاری از طریق بنادر منطقه آزاد انزلی، افزایش خطوط منظم کشتیرانی به بنادر روسیه، قزاقستان و آذربایجان از مهمترین برنامههای حوزه بندری منطقه آزاد انزلی در سال ۱۴۰۲ میباشد.
مجتمع بندری کاسپین بزرگترین زیرساخت بندری ایران در دریای خزر است که با رویکرد صادراتی و با هدف توسعه روابط اقتصادی با کشورهای حاشیه خزر و راهاندازی کریدور شمال - جنوب در منطقه آزاد انزلی احداث شده است.
این مجتمع بندری، مشخصات بنادر نسل سوم را دارد که با پنج پست اسکله مشتمل بر پایانههای تجاری، کانتینری، چندمنظوره، محوطه عمومی، اسکلهرو _ رو، پایانه غلات، سوخت و صنایع دریایی است که ظرفیت تخلیه و بارگیری در فاز نهایی به ۱۵ میلیون تن کالا را در سه نوبت کاری دارد.
منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد شمال کشور با ۲ بندر مهم و با سابقه انزلی با قدمت ۳۰۰ ساله و بندرنوین کاسپین است که در مجموع با ۲۲ پست اسکله فعال هستند.
نظر شما