اکسپو، فرصتی برای رخ‌نمایی ظرفیت‌های صادراتی و سرمایه‌گذاری بوشهر

بوشهر - ایرنا - چیزی به آغاز پنجمین نمایشگاه بین‌المللی توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران نمانده و مسئولان بوشهری این رویداد اقتصادی بزرگ را فرصتی مغتنم برای گشایش بازارهای تجاری تازه و جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی می‌دانند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، استان بوشهر با بیش از ۹۲۰ کیلومتر مرز دریایی، سابقه‌ای تاریخی در تجارت و بازرگانی خارجی دارد و امروز نیز این پیشه و مشاغل مرتبط با آن، بخش بالایی از اقتصاد این استان را به خود اختصاص می‌دهد.

استان ساحلی بوشهر هم اکنون نیز به عنوان استانی با ظرفیت‌های بالای صادراتی و ترانزیتی شناخته می‌شود؛ بوشهر ۱۱ پایانه گمرکی فعال دارد و آنطور که از آمارهای رسمی بر می‌آید در یکسال گذشته به طور میانگین، روزانه ۲ هزار میلیارد تومان از تولیدات خود را به ۶۳ کشور جهان صادر کرده است.

این استان با تولید ۵۰ درصد از محصولات پتروشیمی و میزبانی از ۱۴ پالایشگاه پارس جنوبی، قطب صادراتی میعانات گازی و تولیدات پتروشیمی کشور است، نزدیک به ۱۰۰ درصد از محصولات فرآوری آبزی‌پروری آن با هدف صادرات تولید می‌شود و خرما و گوجه خارج از فصل آن نیز برندهایی تجاری به شمار می‌روند که البته باید به همه اینها ظرفیت صادراتی محصولات معدنی مانند انواع سنگ و سیمان و کلینکر و فرش و صنایع دستی را هم افزود.

علاوه بر این بوشهر آماده است تا ظرفیت‌های بکر و گاه دست‌نخورده خود در چهار بخش شیلات، کشاورزی، انرژی و صنعت و معدن را در این نمایشگاه سه روزه معرفی و سرمایه‌گذاران بالقوه را قانع کند تا سرمایه‌های داخلی و خارجی در مسیر پویایی اقتصادی روانه این استان شود.

پنجمین نمایشگاه بین‌المللی توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو) از ۱۷ تا ۲۰ اردیبهشت ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپا می‌شود و در این قالب فعالان ۱۲ بخش تخصصی شامل صنایع غذایی، کشاورزی، دام و طیور و شیلات، محصولات شیمیایی، سلولوزی و بهداشتی، فرش دست‌بافت، صنایع دستی و گردشگری، دارو و تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی، معدن، صنعت ساختمان و خدمات فنی و مهندسی، پتروشیمی و دانش‌بنیان فرصت معرفی داشته‌های خود را برای یافتن بازارهای جدید تجاری پیدا می‌کنند.

سازمان توسعه تجارت هدف از برپایی این نمایشگاه را علاوه بر ایجاد بازارهای صادراتی جهانی با تمرکز بر کشورهای همسایه منطقه، شرق آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی، افزایش کالاهای صادراتی در راستای بهبود ضریب تاب‌آوری اقتصادی کشور اعلام کرده است.

این نمایشگاه قرار است از هیات‌های متعدد تجاری و دولتی کشورهایی از سراسر دنیا نیز میزبانی کند و فرصت کم‌نظیری برای رایزنی و بازاریابی‌های چهره‌به چهره تجاری است.

استان بوشهر در بخش‌های پتروشیمی، شیلات، کشاورزی نوعی قطب اقتصادی به شمار می‌رود و دست‌کم در بخش‌های معدن، دست‌بافته‌ها، صنایع دستی و تولیدات دانش‌بنیان نیز حرفی برای گفتن دارد؛ بنابراین حضور حداکثری فعالان اقتصادی به ویژه در حوزه‌های مزیتی و برند استان می‌تواند دروازه‌های تجاری تازه‌ای را به روی بازرگانان بوشهری بگشاید.

محدودیتی برای واگذاری غرفه به متقاضیان وجود ندارد/ بوشهری‌ها حضور حداکثری داشته باشند

چنانکه معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر به خبرنگار ایرنا گفت پنجمین دوره از نمایشگاه ایران اکسپو در ۲۰ سالن به مساحت حدود ۵۰ هزار متر مربع برگزار می‌شود، هر غرفه از ۲۴ تا ۲۰۰ متر مربع تدارک دیده شده و محدودیتی برای حضور فعالان اقتصادی استان‌ها در نظر گرفته نشده است.

ابوالقاسم محمدزاده توصیه کرد: با توجه به اهمیت بهره‌بردن تولیدکننده‌ها، صنعتگران، صادرکننده‌ها و تاجران بوشهری از این فرصت، فعالان این عرصه‌ها حضوری حداکثری در این دوره از نمایشگاه داشته باشند.

او اضافه کرد: هیچ محدودیتی برای واگذاری غرفه به هر استان نیست و این سهمیه بسته به میزان تقاضا است.

محمدزاده با اشاره به حضور پرشمار هیات‌های خارجی در این نمایشگاه، اظهار کرد: این رویداد فرصت خوبی برای ارائه توانمندی‌های استانی در بازارهای جهانی است.

اکسپو فرصتی برای رخ‌نمایی ظرفیت‌های صادراتی و سرمایه‌گذاری بوشهر

توسعه بازارهای صادراتی و جذب سرمایه‌ها؛ آنچه بوشهر به آن احتیاج دارد

رویدادی که جمع فعالان اقتصاد حوزه صادرات و بازرگانی را جمع و امکان رایزنی برای تصاحب بازارهای آن سوی آب نزدیک‌تر کرده، فرصتی مطلوب است تا ۲ نیاز اقتصاد استان بوشهر به جدیت و سخت‌کوشی دنبال شود.

محدود بودن بازارهای خرما و آبزیان (بویژه میگوی) استان بوشهر در پایان برداشت و هنگام عرضه در سنوات گذشته مساله‌ساز شده است، طوری که تاخیر در صادرات میگو و خرما در سال گذشته نیز چالش برانگیز شد و هیاتی از رایزن‌های تجاری سازمان توسعه تجارت را برای هم‌اندیشی با صادر کننده‌های بوشهری به این استان کشاند.

محمدرضا صفری مشاور رئیس سازمان توسعه و تجارت ایران و رایزن حوزه آ.سه.آن بهمن ماه در حاشیه این نشست به خبرنگار ایرنا گفت که مشکل اصلی صادرات خرما و آبزیان پرورشی بوشهر این است که تاکنون بازاری سنتی متشکل از چند کشور محدود داشته و اکنون به دلیل مشکلات ناشی از تحریم، این بازارها دچار تهدید و خطر شده است.

معاون هماهنگی امور اقصادی استان بوشهر امروز در نشست برنامه‌ریزی برای شرکت بوشهر در پنجمین نمایشگاه اکسپو ۲ رویکرد عمده را برای حضور کارآمد این استان در اکسپو ترسیم کرد؛ علی باستین گفت: در این نمایشگاه امکان دیدارهای ۲ طرفه با طرف‌های تجاری که سابقه خرید از محصولات بوشهر را داشته و جذب هیات‌های تجاری برای یافتن بازارهای جدید فراهم است.

او تاکید کرد: در این فرصت کوتاه از هیات‌های تجاری دولتی و خصوصی کشورهای مختلف به صورت رسمی دعوت شود تا از غرفه‌های بوشهر بازدید کنند و با محصولات مزیتی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری این استان آشنا شوند.

باستین افزود: دومین هدف بوشهر در این رویداد اقتصادی باید معرفی ظرفیت‌های استان بوشهر منطبق با نقشه آمایش سرزمینی باشد تا به تقویت زنجیره‌های ارزش در این استان کمک شود.

معاون استاندار بوشهر ادامه داد: باید از این فرصت برای معرفی ظرفیت‌های موجود به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بهره‌برد تا به کمک این سرمایه‌ها، زنجیره تولید محصولات مزیتی در استان چیدمان شود.

او در این ارتباط شیلات را "قطب اصلی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری بوشهر" خواند و از حوزه معدن نیز به عنوان بخشی نام برد که هنوز ظرفیت‌های به فعل نرسیده بسیاری دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استان بوشهر برگزاری نشست‌هایی فشرده با شرکت‌های بزرگ و هلدینگ‌ها پیش از سفر اسفندماه رئیس جمهور به این استان را نمونه‌ای موفق از رایزنی‌های اقتصادی برای معرفی ظرفیت‌ها دانست که منجر به ۳۲ تفاهم‌نامه برای اجرای ۱۳۰ طرح با اعتبار ۷۶۰ هزار میلیارد تومان شد.

باستین از دستگاه‌های دولتی صنعت، معدن و تجارت، گردشگری، تعاون، شیلات، پارک علم و فناوری، جهاد کشاورزی، شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی، امور اقتصادی و مدیریت و برنامه‌ریزی بوشهر خواست تا برنامه‌ها و پیشنهادهای خود را برای حضور و ارائه هرچه بهتر ظرفیت‌های صادراتی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری این استان در نمایشگاه بین‌المللی توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ارائه کنند.

بازیابی جایگاه دیرینه تجاری استان ساحلی بوشهر بستگی مستقیمی با دیپلماسی اقتصادی پر فروغ دارد؛ مذاکره‌هایی که می‌تواند منجر به تنوع بخشی به بازارهای صادراتی و ایجاد حاشیه‌ای امن در این زمینه شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha