پرسش و پاسخ عصرانه دردانشگاه شریف/دانشجویان پرسیدند، وزیر علوم جواب داد

تهران- ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و شماری از معاونان این وزارتخانه به مناسبت رو دانشجو و به دعوت بسیج دانشجویی به دانشگاه شریف رفتند و به سولات صریح و بی‌پرده دانشجویان پاسخ دادند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، سالن جابربن حیان دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی شریف امروز (شنبه) میزبان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همراه با شماری از معاونان این ورارتخانه بود.

پیمان صالحی، معاون پژوهشی، سجاد محمدعلی نژاد، معاون فناوری، عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی‌اجتماعی و قاسم عموعابدینی، معاون آموزشی این وزارتخانه همچنین علی شمسی پور سخنگو و رییس حوزه وزارتی وزارت علوم در این مراسم حضور داشتند تا به سوالات دانشجویان در حوزه‌های تخصصی فعالیت خود پاسخ دهند.

مراسم با تلاوت آیات قرآن آغاز شد و در ادامه مجری توضیح داد در این مراسم ابتدا نمایندگان تشکل های دانشجویی و شوراها سخن گفته و انتظارات و درخواست‌ها همچنین پرسش های خود را مطرح می کنند، سپس وزیر علوم و بقیه مدیران وزارتخانه به این سوالات پاسخ می دهند و به این شکل عصر پرسش و پاسخ شریف در فضایی گرم و پرشور گذشت.

پیش از سخنان نمایندگان تشکل ها، رییس دانشگاه صنعتی شریف که به تازگی منصوب شده، پشت بلندگو رفت و گفت: دانشگاه صنعتی شریف در مرحله مهمی از دستاوردهای خود است، این دانشگاه ۵۸ سال بعد از تاسیس نه تنها جایگاهی ممتاز در آموزش عالی دارد؛ بلکه با کسب رتبه اول در نظام های مختلف رتبه بندی و داشتن شمار قابل توجهی از دانشمندان پراستناد به عنوان استاد، امروز در عرصه های بین المللی به جایگاهی مناسب رسیده است و بخش قابل توجهی از پیشبرد علم را در کشور به دوش می کشد.

سید عباس موسوی ادامه داد: شریف بهترین زیست بوم پرورش استعدادها، رشد نخبگان و بروز توانمندی آنهاست. البته دانشگاه تا رسیدن به جایگاه در تراز اسلامی، باید گام هایی بردارد.

وی افزود: دانشگاه صنعتی شریف رسالت خود را حرکت در مسیر دو جریان علم آموزی و آرمانخواهی قرار داده و در راستای امیدآفرینی تلاش می کند با همراهی خانواده بزرگ شریف محیطی آرام، فعال و پویا را برای استادان دانشجویان فراهم می کند.

موسوی تاکید کرد: لازمه تحقق چشم انداز افزایش اعتبارات، به روز رسانی امکانات و حمایت از تحقیقات بنیادین و کاربردی است.

در ادامه این مراسم نمایندگانی از تشکل های مختلف و انجمن های علمی و صنفی روی سن رفتند و هر کدام به فراخور مطالباتی را از وزیر علوم مطرح کردند. شور و هیجان دانشجویی و جوانی نیز در بحبوحه این سخنان حسابی بالا گرفت و گاه شعارها و فریادهای اعتراض گونه دانشجویان، موجب توقف صحبت سخنران می شد و گاه او نیز مجبور به بلندکردن صدای خود می شد.

جلوگیری از مهاجرت نخبگان، درخواست تکرارشونده دانشجویان

محمدرضا ابوالحسنی، دبیر سابق انجمن علمی دانشکده مکانیک در ادامه به عنوان نماینده انجمن های علمی روی سن رفت و اظهار داشت: انجمن های علمی زیر نظر معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت علوم فعالیت می کنند که مناسب نیست و به وظایف خود عمل نمی کنند. همچنین انجمن ها بودجه مناسبی ندارند، این فعالیت ها اولویت ندارد و همه فعالیت های دیگر مانند تغییر رییس دانشگاه در اولویت است.

ابوالحسنی مهاجرت نخبگان را مساله دیگر در دانشگاه ها و دانشگاه شریف دانست و رفع علت اصلی این پدیده را خواستار شد.

محمدرضا رحمانی نماینده تحصیلات تکمیلی نیز با اشاره به دستاوردهای دانشگاه صنعتی شریف گفت: دانشگاه های سرآمد در سراسر دنیا موتور محرکه فناوری های اصلی هستند، چنین فناوری هایی را نباید با عنوان ارتباط با صنعت اشتباه گرفت. این فناوری ها در تراز ملی تعریف می شوند و نگاه ما به آنها باید سرمایه گذاری باشد.

وی گفت: نقش دانشجویان تحصیلات تکمیلی این حوزه بنیادین است؛ ولی فضای امروز آنها ناامیدی است‌. فعالیت علمی پژوهشی نیازمند تمرکز است و برای این امر دانشجو باید زمان و هزینه صرف فعالیت پژوهشی کند، اما نمی تواند زیرا درآمدی ندارد.

این دانشجو تاکید کرد: دانشجویانی که مجبور به مهاجرت می شوند، امکان فعالیت علمی مستمر را ندارند؛ در چنین شرایطی نمی توان انتظار داشت چرخه تولید علم بدون مشکل کار کند.

بهرانوند نماینده تشکل انجمن اسلامی نیز به برخی مشکلات نسبت به اداره دانشگاه اعتراض کرد.

باقری نماینده انجمن اسلامی مستقل در این مراسم به آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی اشاره کرد و گفت: تکیه بیش از اندازه بر شاخص های علم‌سنجی نتوانسته بازنمایی درستی از پیشرفت علمی کشور ارائه دهد.

وی گفت: بررسی کلی فعالیت های وزارت علوم نشان می دهد اقدامات این وزارتخانه از جنس اقدامات تحولی نیست و آمایش آموزش عالی به شکل جدی مورد توجه قرار نگرفته است.

باقری افزود: دانشگاه های دولتی گام بلندی برای پذیرش دانشجویان شهریه پرداز از طریق جذب آنها در پردیس ها برداشته اند، ظرفیت پردیس خودگردان شریف در سال جدید ۲۵ درصد افزایش یافته است که موجب تضعیف آموزش عالی می شود. همچنین وزارت علوم درجذب دانشجوی بین الملل به خویی عمل نکرده است.

متین یوسفی نماینده جامعه اسلامی دانشجویان نیز گفت: با قطع ارتباط سیاست با دانشگاه، سیاست عرصه مسئولان رانتی و نمایشی می شود و دانشگاه نیز سهمی از سیاست نخواهد داشت.

وی نسبت به نحوه اداره دانشگاه اعتراض کرد.

پرسش و پاسخ عصرانه دردانشگاه شریف/دانشجویان پرسیدند، وزیر علوم جواب داد

علیرضا عسگری نماینده بسیج دانشجویی نیز در این مراسم گفت: جایگاه دانشگاه از دست رفته و در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی مشکل دارد. تصمیم های وزارت خانه هم‌راستا نیست و پروژه مشخصی در مدیریت علم و فناوری وجود ندارد. حتی قانون ساماندهی واحدهای آموزش عالی که دستور رهبری بود بی نتیجه مانده است. چرا باید در کشور دو هزار و ۸۴۰ دانشگاه داشته باشیم؟ مقاله محور حوزه جذب و ارتقای اساتید است.

وی ادامه داد: دانشگاه های کشور با مشکل کمبود بودجه روبرو هستند که این امر نهاد علم را پولی کرده است.

یوسفی دانشگاه را سیاسی دانست و گفت: آنچه از دولت های مختلف انتظار می رفت تسهیلگری بوده است که اتفاقات سال گذشته موجب سخت گیری هایی شد.

امیرعلی رستمی نماینده شورای صنفی دانشگاه نیز با طرح مسائل مختلف و انتقاد از وضعیت مالی دانشگاه گفت: چرا وضعیت خوابگاه شهید رجایی مشخص نمی شود؟ اطراف دانشگاه شریف با مشکل امنیتی روبرو هستیم. مهاجرت استادان برای ما ناراحت کننده است. اوضاع مالی مرکز مشاوره هم خوب نیست.

در ادامه علیرضا بهرام پور به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه شریف پشت بلندگو رفت و اظهار کرد: دانشگاه باید سیاسی باشد؛ اما نباید سیاست‌زده باشد. فضای دانشگاه باید ثروت آفرین باشد. افراد باید تفکر سیاسی داشته باشند و نسبت به اتفاقاتی که در جهان رخ می‌دهد، واکنش نشان دهد.

وی افزود: سال ها به اقتضای شرایط کشور تمرکز بر تولید مقاله داشتم؛ اما اکنون زمان آن رسیده که تحقیقات دانشگاهی در جهت منافع ملی جهت‌دهی شود. بزرگترین سرمایه کشور، چاه‌های نفت نیستند، بلکه تحقیقات دانشگاهی است.

بهرام‌پور تصریح کرد: دانشگاه شریف باید پیش قدم شده و تحقیقات دانشگاهی را در حوزه‌های علوم پایه و مهندسی جهت‌دهی کند. همه کشورهای پیشرفته، کار خود را با یافتن نقطه عطفی در صنعت آغاز کردند. این الگو در کشورهای مختلف مانند کره جنوبی اجرا شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه شریف تاکید کرد: ایران اگر قصد دارد کشوری قدرتمند باشد تا بتواند به کشورهای اسلامی کمک کند، تنها راهی که پیش‌رو دارد، علم است. فناوری کوانتومی در حال حاضر می‌تواند نقطه عطفی باشد که ایران را در مسیر پیشرفت قرار دهد.

کجا بودیم و به کجا رسیدیم؟

محمدعلی زلفی‌گل نیز در این مراسم در پاسخ به برخی انتقادات و مطالبات دانشجویان به وضعیت آموزش عالی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: در بدو پیروزی انقلاب ۱۷۰ هزار دانشجو فقط در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد داشتیم‌. تعدادی از دانشجویان دکتری دانشگاه شیراز در سال ۶۵ دوره دکتری را تاسیس کردند و این دوره در سال های بعد در دانشگاه های دیگر تاسیس شد.

وی افزود: مستندات علمی ما تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی ۵۰۰ سند و اکنون ۷۸ هزار سند علمی است، هرم علمی و شخصیت علمی در دانشگاه ها و برج تولید علم در کشور شکل گرفته است و رتبه ۱۵ را در پایگاه نمایه سازی اسکوپوس داریم.

وزیر علوم بر اهمیت مقاله نویسی تاکید کرد و گفت: امروز باید فناوری هم توسعه یابد؛ ولی در سال های گذشته نیاز به حفظ و تثبیت شخصیت علمی کشور داشتیم‌.

عضو کابینه دولت سیزدهم تصریح کرد: دانشگاه دو هدف دارد؛ تولید و مصرف علم. باید به هر دو هدف توجه کرد.

وی با تشریح اقدامات وزارت علوم در این مدت گفت: معاون فناوری و نوآوری را تاسیس کردیم، برای خلق ثروت از دانش سامانه نان را ثبت کردیم که در شورای عالی انقلاب فرهنگی این سامانه تصویب شد.

وزیر علوم درخصوص بورس دانش، بورس صنعت و تفاهم نامه با بنیاد ملی نخبگان برای جذب نخبگان و استعدادهای درخشان، ایجاد دوره های پسادکتری فناوری و امریه فناوری، اظهار داشت: سامانه جان (جریان اقتصادی نوین) سامانه وابسته به سامانه نان است که شرکت های دانش بنیان محصولات خود را در این سامانه عرضه می کنند و در بهبود فروش این شرکت ها کمک می کند. همچنین دانشگاه صنعتی امیرکبیر طرح ملی کارآفرینی را اجرا کرده است که افزایش اشتغال دانش آموختگان را در بر دارد. این اقدامات در زمینه تولید ثروت از دانش انجام شده است.

زلفی گل گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاست های کلی و کلان آیین نامه ارتقای استادان را بررسی کرده و به زودی تصویب می کند. در این سیاست های کلی به موضوعات مختلفی مانند فعالیت های فرهنگی، آموزشی، فناورانه و پژوهشی همزمان توجه شده است.

وزیر علوم در مورد اقدامات دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به شرکت در جلسات هیات امنای این دانشگاه گفت: میانگین پژوهانه اعضای هیات علمی تا هفت برابر افزایش یافته و سال گذشته طی چند مرحله حمایت ویژه ای شده است‌.

وی در مورد وضعیت خوابگاه شهید رجایی گفت: این خوابگاه متعلق به دانشگاه شهید رجایی است و برای رفع مشکل خوابگاه دانشگاه صنعتی شریف باید مشکل را به شکل دیگری حل کرد.‌

زلفی گل در مورد قراردادهای ارتباط با صنعت در دانشگاه صنعتی شریف گفت: تاامروز ۷۲۹ قرارداد ارتباط با صنعت به ارزش ۸۱۴ میلیارد تومان در این دانشگاه وجود دارد.

وی در مورد آزادی در دانشگاه ها گفت: یکی از آزادترین دانشگاه ها در دنیا دانشگاه‌های جمهوری اسلامی است، مشروط بر اینکه یه قوانین و مقررات احترام گذاشته شود. ظرفیت جمهوری اسلامی بسیار بالاست، اما قوانین را باید رعایت کرد.

وزیر علوم در پاسخ به سوالی در مورد تامین هزینه های دانشجوهای دکتری اظهار داشت: به دلیل کمبود منابع تاکنون به دانشجویان دکتری حقوق پرداخت نشده است، در حالی که در بسیاری کشورها به دانشجویان دکتری حق الزحمه اختصاص می دهند.

زلفی گل در مورد هزینه آزادسازی مدارک تحصیلی نیز تاکید کرد: نظرهای مختلفی در این زمینه وجود دارد، عده ای معتقد هستند اگر کسی با بیت المال تحصیل کرد و بخواهد از کشور خارج شود، باید هزینه تحصیلات خود را بدهد و اکنون تنها ۴۰ درصد هزینه تمام‌شده دانشجویان اخذ می شود. عده ای هم‌ مخالف افزایش هزینه آزادسازی مدارک هستند.

این جلسه بعد از بیش از دو ساعت و پرسش های مکرر دانشجویان حتی در میانه سخنان وزیر، اعتراض برخی گروه ها و تشکل ها به برخی دیگر، بیان شعارهای متنوع و حتی ترک جلسه توسط برخی از آنها پایان یافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha