"بیدانجیر"؛ پلی که مهاجرت معکوس روستایی دارد+ فیلم

یاسوج-ایرنا- معاون فنی راه‌های روستایی اداره کل راهداری وحمل‌ونقل جاده‌ای کهگیلویه وبویراحمد گفت: ستون های پل "بیدانجیر" (از توابع شهرستان چرام) ساخته شده است که در صورت تخصیص اعتبار جدید، عرشه متحرک آن تا ۲ ماه آینده نصب می شود.

"عمرالله رضوی" روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا در مورد نصب عرشه پل گفت: پیمانکار آمادگی نصب عرشه متحرک پل را دارد اما تاکنون تخصیص اعتباری در سال جدید برای این سازه دریافت نشده است.

طالب زاده پیمانکار پل بیدانجیر در گفت و گو با ایرنا گفت: با برنده شدن مناقصه پل "بید انجیر" در آذر ۱۴۰۱ و وفقه چهارماهه بدلیل بارندگی و خروشان بودن رودخانه، در بهار و تابستان سالجاری ستون های پل تکمیل شده که درصورت در اختیار قرار دادن یک میلیارد تومان، عرشه را نصب کرده و پل مورد نظر بهره برداری می شود.

معاون فنی راه‌های روستایی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به تخصیص نیافتن اعتباری برای پروژه های راهداری از ابتدای سالجاری، گفت: برای این پل در سال جدید تاکنون اعتباری تخصیص نیافته، همینطور برای هیچ کدام از پروژه های راهداری در این مدت تخصیصی ارایه نشده است.

رضوی کل مبلغ مناقصه پل را حدود ۶ میلیارد تومان برشمرد و گفت: تاکنون حدود یک میلیاردتومان به پیمانکار پرداخت شد و مابقی طلب وی پرداخت نشد.

منطقه دور افتاده و توانمند"بیدانجیر"(از توابع بخش سرفاریاب چرام) بگفته اهالی و بخشدار وقت سرفاریاب زمانی ۴۰۰ خانوار داشته که بدلیل مهاجرت به شهرستان بویراحمد یا کهگیلویه، هم اکنون کمتر از ۴۰ خانوار ساکن هستند.

رفتن به منطقه "بید انجیر" از ۲ مسیر میسر است؛ یکی با پیمودن جاده خاکی کوهستانی چهار ساعته از طرف بخش"سرفاریاب" و دیگری از طرف جاده پاتاوه -دهدشت که کمتر از یک ساعت مسافت دارد و در صورت نبودن پل بروی رودخانه خروشان "مارون" گذر از این مسیر دوم مقدور نیست.

یکی از اهالی فعال این منطقه در گفت و گو با ایرنا گفت: در صورت ساخت پل "بید انجیر" برگشت بیش از ۶۰ خانوار به این منطقه وجود دارد چرا که منطقه بکر و غنی از منابع طبیعی است و در صورت مهیا شدن مسیر تردد، فرصت های خوبی برای دامداری و حتی کشاورزی ساکنان منطقه فراهم است.

خلیلی با اشاره به دلیل مهاجرت بیش از ۳۰۰ خانوار روستایی این منطقه گفت: مسیر سابق ما با "گَرگَر"(تله کابین دستی وسیله عبور و مرور از روی رودخانه یا دره های عمیق) از محل احداث پل "بیدانجیر" بود که تاکنون بیش از هفت نفر در این رودخانه خروشان غرق شدند و بدلیل سخت گذر بودن عبور و مرور و کمبود امکانات، ساکنان این منطقه را ترک کردند.

محل احداث پل "بیدانجیر" اگرچه در مخزن سد "آبریز" قرار گرفته است اما در صورت ساخت این سد که بیش از یک دهه زمان می برد و به گفته مدیر عامل آب منطقه ای استان، پل "بیدانجیر" به عنوان یک پل فلزی، سازه موقت و پدافندی برای رفاه حال مردم این منطقه است چون موقت است مانعی برای ساخت سد نخواهد بود و در دوره ساخت سد نیز مورد استفاده عوامل فنی و مطالعاتی و نیز ماشین آلات کارگاهی پروژه قرار می گیرد.

آرش مصلح توضیح داد: عرشه این پل سازه‌ای دائمی نیست که مزاحمتی برای سد ایجاد کند و می‌توان با آبیگری سد آن باز کرد و جای دیگر استفاده شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha