سمنان- ایرنا- سازمان هواشناسی پدیده غالب آب و هوایی طی امروز یکشنبه را وزش باد شدید و خیزش گردوخاک در پنج استان اعلام کرد که سمنان یکی از آنها است و هشدار زرد با این موضوع تا روز چهارشنبه در این استان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیرکل هواشناسی استان سمنان روز یکشنبه به رسانه ها گفت: با توجه به افزایش گرادیان فشار و وزش بادهای شدید و تندبادهای لحظه ای و گرد و خاک، هشدار هواشناسی سطح زرد به شماره ۲۵ در استان اعلام می شود که وزش باد شدید و تندبادهای لحظه ای و خیزش گردوخاک در نقاط مختلف استان مهمترین مخاطره آن محسوب می‌شود.

ایرج مصطفوی با هشدار درباره امکان کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا در برخی نقاط طی روزهای آینده در استان سمنان، ادامه داد: احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط، بنرها تابلوهای تبلیغاتی داربست‌ها، سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال، در مناطق مستعد خیزش گردوخاک و کاهش دید و کاهش کیفیت هوا، و احتمال آتش سوزی مراتع و جنگل‌ها، مخاطره‌های جدی روزهای آینده است.

به گفته وی، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت و پوشش گلخانه‌ها، خودداری عابران پیاده از عبور از حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال و خودداری از توقف و پارک خودرو در این نقاط، پرهیز از سم‌پاشی یا محلول‌پاشی باغ‌ها و مزارع به ویژه در بعدازظهر، استفاده از قیم برای نهال ها، پرهیز از روشن کردن آتش در مراتع و مناطق جنگلی و اطمینان از استحکام سازه‌های موقت و چادرهای مسافرتی و پوشش گلخانه ها، مهمترین توصیه های هواشناسی طی این هشدار زرد است.

وضعیت پنج استان با احتمال بروز خسارت ناشی از تندباد

به گزارش ایرنا از سازمان هواشناسی امروز یکشنبه، در جنوب خراسان رضوی، جنوب سمنان، فارس، شمال شرق و غرب کرمان، غرب یزد و جنوب خراسان رضوی کیفیت هوا به دلیل خیزش گردوخاک کاهش می‌یابد.

هواشناسی برای سایر مناطق کشور طی امروز جوی پایدار و هوای آفتابی پیش بینی کرده است.

مخاطرات وزش باد شدید در مناطق مستعد خیزش گردوخاک و احتمال طوفان گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا و احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها، تیرهای برق و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال است.

توصیه می‌شود در استان‌هایی که وزش باد شدید است از رفت وآمدهای غیرضروری برای افراد سالمند و بیمارهای تنفسی و قلبی پرهیز شود.

پرهیز ازفعالیت‌های کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی نیز توصیه شده است.

برچسب‌ها