۲۴ بهمن ۱۳۹۰، ۱۷:۴۳
کد خبر: 30815847
T T
۰ نفر

دوشنبه - نماينده مجلس قرقيزستان گفت: 80 درصد از منابع آبي اين كشور را همسايگان ازجمله تاجيكستان مصرف مي كنند.

به گزارش ایرنا و به نقل از خبرگزاری 24.كی.جی'، 'غنی بیگ ایمان علیف'با انتقاد از عدم استفاده كشورش از منابع آبی خود بر ضرورت بهره گیری منطقی از منابع آبی تاكید كرد.

وی گفت: قرقیزستان با مدیریت صحیح و درست منابع آبی خود می تواند مازاد بر نیاز را به كشورهای افغانستان و پاكستان كه با كم آبی مواجه هستند، بفروشد.

این سیاستمدار قرقیز گفت: با وجودی كه نمایندگان مجلس سال گذشته از دولت خواستند تا راهبرد مدیریت آب را تدوین كند، اما تاكنون در این زمینه تصمیمی اتخاذ نشده است.

وی اضافه كرد كه قرقیزستان به تدابیری درباره استفاده از آب نیاز دارد تا مقامات محلی بتوانند آن را در استانها اجرا كنند.

وی افزود: بسیاری از نهرها نیاز به لایروبی دارد و 80 درصد شبكه آبرسانی كشور فرسوده نیز است.

عدم استفاده از منابع آبی سبب شده تا دفتر سازمان امنیت و همكاری اروپا در اوش قرقیزستان یك دوره آموزشی در بخش قوانین و مدیریت آب برای كارشناسان اتحادیه های مصرف كنندگان آب در سه منطقه جنوبی این كشور برگزار كند.

در این دوره آموزشی اعضای این اتحادیه ها با جدیدترین شیوه های بهره برداری از آب در بخشهای كشاورزی، آشامیدنی و تولید انرژی آشنا شدند.

قیرقیزستان، از نظر منابع آب، در میان كشورهای مستقل مشترك المنافع پس از روسیه و تاجیكستان در جایگاه سوم قرار دارد.

شرایط جغرافیائی و طبیعت موجود در این كشور موجب تامین منابع آب غنی شده به نحوی كه تمام منطقه آسیای مركزی از آب قرقیزستان بهره مند می شود. از 51 میلیارد مترمكعب آب جاری در قرقیزستان تنها 15 درصد آن مورد استفاده مردم این كشور قرار می گیرد.

مساحت كلی قرقیزستان بیش از 198 هزار كیلومتر مربع است كه 85 درصد آن را كوههای وسیع و بلندی تشكیل می دهند كه رودخانه های متعددی از آنها سرچشمه می گیرند.

یخچالهای قرقیزستان 4.2 درصد كل مساحت قرقیزستان را تشكیل می دهد كه مقدار آب ذخیره شده آنها حدود 650 میلیارد مترمكعب است.

آساق**ه.ص**1558**م.ط**1577