۲ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۱:۳۹
کد خبر: 80088957
T T
۰ نفر

رونق راه و شهرسازي در دولت نهم و دهم در يزد

۲ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۱:۳۹
کد خبر: 80088957

يزد - راه و شهر سازي از طرح هاي زيربنايي است كه موجب رونق بخش هاي اقتصادي و در عين حال موجب رفاه حال افراد جامعه مي شود.

به گزارش روز شنبه ایرنا، در استان یزد و در دولت نهم و دهم بسیاری از طرح های زیربنایی بخش راه و شهرسازی كلید خورد و امروز ما شاهد به بار نشسته شدن آن هسیتم.

بخش مسكن كه دولت نهم و دهم رویكرد جدیدی به آن نمود با اجرای طرح های مسكن مهر رشد و شكوفا شد و بخش عمده ای از مشكلی كه اغلب جوانان و مردم با آن مواجه بودند حل شد و مردم با كمترین هزینه و امكانات خانه دار شدند.

در واقع دولت با تزریق تسهیلات بانكی كم بهره توانست بر مشكل مسكن جوانان فایق آید و امروز می بینیم كه دغدغه و نگرانی از جهت مسكن در جامعه وجود ندارد.

در بخش راه نیز كارهای عمده و خوبی صورت گرفت گرچه هنوز جای كاری بسیاری وجود دارد و وضعیت برخی جاده ها باید بهبود پیدا كند و یا نیاز به احداث راه هنوز وجود دارد.

با به بار نشستن این طرح ها شاهد سفر های استانی اعضای هیات دولت در مناطق مختلف كشور هستیم و با حضور علی نیكزاد وزیر راه و شهر سازی در استان و افتتاح مختلف در این بخش ها بودیم.

مرحله نخست بزرگراه یزد ـ بافق در دو قطعه به طول 45 كیلومتر با حضور وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد و مورد بهره برداری قرار گرفت.

قطعه اول این بزرگراه به طول 26 كیلومتر و قطعه دوم نیز به طول 19كیلو متر با حضور علی نیكزاد وزیر راه و شهرسازی و هیئت همراه، استاندار یزد، امام جمعه و فرماندار بافق و جمعی از مسوولان محلی استان و شهرستان بافق به بهره‌برداری ‌رسید.

این دوقطعه شامل دو دهانه پل 20 متری و یك دهانه پل هشت متری و 49 دستگاه پل با آبرو و دهانه های هشت متری است .

برای آماده‌سازی فاز اول این بزرگراه اعتباری افزون بر 170 میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری به یزد هزینه و پرداخت شده است.

بزرگراه یزد ـ بافق در مجموع 110 كیلومتر طول دارد كه با قیمانده قطعه دو این مسیر به مسافت 15 كیلومتر با 85 درصد پیشرفت فیزیكی در بخش ابنیه فنی و زیرسازی در حال اجراست.

باقیمانده قطعه دوم به طول 15 كیلومتر در آینده نزدیك آسفالت و بهره برداری از آن آغاز می شود.

همچنین علی نیكزاد، كلنگ ساخت قطعه سوم این بزرگراه را به زمین زد و با این اقدام، عملیات اجرایی این قطعه هم رسما آغاز شد .

فاز اول این قطعه به طول 26كیلومتر با اعتباری افزون بر 102 میلیارد ریال بزودی ساخته و آماده بهره برداری خواهد شد.

برای تكمیل و آماده‌سازی این بزرگراه، در مجموع هزینه‌ای بالغ بر 300 میلیارد ریال پیش‌بینی، تخصیص و تامین اعتبار شده است.

همچنین با حضو وزیر راه و شهرسازی ، واحدهای مسكونی مهر مهریز افتتاح شد .

عملیات اجرایی 133 واحد مسكن مهر در شهرك شهید رجایی مهریز به پایان رسیده است .

در آینده نزدیك هم ساخت واحدهای مسكونی در شهرك شهید بهشتی مهریز با 143 واحد وشهرك شهید علی زارع هم با 95 واحد به پایان خواهد رسید .

سفر وزیر راه و شهر سازی بركات زیادی در مسكن مهر شهرستان تفت نیز داشت و 182 واحد مسكن مهر این شهرستان با حضور علی نیكزاد بهره برداری رسید.

این تعداد واحد از مجموع 251 واحد مسكونی مهر در این شهرستان است .

بخشی از این واحدها با زیربنای متوسط هر واحد 150مترمربع به ازای 25میلیون تومان وام برای هر واحد و 17 میلیون آورده اعضا راه اندازی شد.

همچنین 48 واحد دیگر آن توسط پروژه شركت تعاونی ابنیه سازان ایساتیس با زیربنای متوسط هر واحد 95 مترمربع و 21میلیون وام برای هر واحد و 13 میلیون آورده اعضا افتتاح شد.

مسكن های مهر كه با حضور وزیر راه و شهرسازی راه اندازی شد در اختیار متقاضیان واجد شرایطی كه از قبل ثبت نام كرده بودند قرار گرفت .



** 25درصد كل مسكن استان یزد در دولت های نهم و دهم ساخته شده است

وزیر راه و شهرسازی گفت: 25 درصد كل مسكن استان یزد در دولت نهم و دهم ساخته شده و در سال جدید نیز پروژه های زیادی در دست اجراست كه اكثریت آن تا پایان سال به بهره برداری می رسد.

نیكزاد در یزد افزود: در ابتدای دولت نهم و دهم در استان یزد 240 هزار مسكن شهری و روستایی وجود داشت و در دولت های نهم و دهم 57 هزار واحد مسكونی نیز شروع شد كه 19 هزار واحد ساخته و تحویل شده است و 19 هزار واحد نیز امسال به اتمام رسیده و تحویل خواهد شد.

وی ادامه داد: 19 هزار واحد نیز تا سال آینده به اتمام می رسد و تحویل خواهد شد كه این یعنی 25 درصد كل مسكن های ساخته شده در دولت های قبل ، كه در دولت های نهم و دهم ساخته شده است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در كل كشور نیز در ابتدای دولت نهم كل واحدهای مسكونی روستایی كشور چهار میلیون و 428 هزار واحد بود كه در دولت های نهم و دهم عملیات ساخت یك میلیون و 610 هزار واحد مسكونی روستایی آغاز شد.

نیكزاد افزود: از این تعداد واحد مسكونی یك میلیون و 110 هزار واحد به بهره برداری رسیده و 300 هزار واحد نیز از پیشرفت 70درصد برخوردار است و در سال جاری به بهره برداری می رسد كه در مجموع 37 درصد مسكن روستایی كشور در دو دولت نهم و دهم ساخته شده است.

وی ادامه داد: همچنین در ابتدای دولت نهم بیش از 11 میلیون واحد مسكن شهری در كشور وجود داشت كه در دولت های نهم و دهم عملیات ساخت دو میلیون و500 هزار آن آغاز شد كه 400 هزار واحد تكمیل شده و یك میلیون و 200 هزار واحد دیگر نیز در مراحل پایانی كار است و سال جاری به بهره برداری می رسد كه با این احتساب ،22 درصد مسكن شهری ایران در زمان دولت های نهم و دهم ساخته شده است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: دولت می توانست طرح های زیادی را شروع كند تا دولت بعدی مجبور به ادامه آن باشد اما اینگونه نیست و و طبق دستور ریاست محترم جمهور مقرر شد طرحهای نیمه تمام تا پایان این دولت به اتمام برسد و از آغاز طرحهای جدید كارشناسی نشده اجتناب شود.

نیكزاد در پایان گفت: از مجموع 8 هزار پروژه كه با عنوان طرح مهر ماندگاردر كشور دردست اقدام است تعداد 147 پروژه مربوط به وزارت راه و شهرسازی است كه با اجرای آن احداث و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور شتاب گرفته و مهمترین پروژه ها به بهره برداری خواهد رسید.ك/4

651/1968