۲۶ خرداد ۱۳۹۱، ۱۵:۴۱
کد خبر: 80184342
T T
۰ نفر
بنياد بين المللي ايرانشناسي و مركز فرهنگي ايران در مسكو افتتاح شد

مسكو - مركز فرهنگي ايران در مسكو و شعبه بنياد بين المللي ايرانشناسي در اين شهر در مراسمي با حضور 'محمد باقر خرمشاد' رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و 'آندره بوسيگين' معاون وزير فرهنگ روسيه آغاز به كار كرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیین افتتاح این مركز فرهنگی روز جمعه در كتابخانه ادبیات خارجی مسكو برگزار شد. در این مراسم، دهها نفر از شخصیت های فرهنگی و اجتماعی روسیه و ایران و ایرانشناسان و اساتید فارسی دانشگاه های روسیه شركت داشتند.

همزمان با افتتاح مركز فرهنگی ایران، شعبه بنیاد بین المللی ایرانشناسی در مسكو نیز كه از دو سال پیش فعالیت خود را در پایتخت روسیه آغاز كرده بود، به طور رسمی در ساختمان كتابخانه ادبیات خارجی مسكو آغاز به كار كرد.

در ساختمان بنیاد بین المللی ایرانشناسی هفت هزار جلد كتاب تخصصی در ارتباط با فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی وجود دارد و پژوهشگران روس از امكانات این بنیاد بهره مند می شود.

'آندره بوسیگین' معاون وزیر فرهنگ روسیه در مراسم افتتاح مركز فرهنگی ایران و بنیاد بین المللی ایرانشناسی گفت: آغاز فعالیت مركز فرهنگی ایران و بنیاد بین المللی ایرانشناسی فرصت مناسبی برای مردم روسیه، پژوهشگران و ایرانشناسان این كشور برای شناخت بیشتر تمدن كهن ایران است.

وی با اشاره به روابط خوب میان ایران و روسیه گفت: گسترش همكاری های فرهنگی از راهبردهای مقامات دو كشور است و گشایش این مركز و مشاركت در برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی از جمله برنامه ها برای گسترش همكاری های فرهنگی ایران و روسیه است.

بوسیگین با بیان اینكه 'در میان كتابهای مركز فرهنگی ایران، كتابی به زبان آلمانی در باره هفت هزار سال قدمت تمدن ایران مشاهده كردم'، اظهار داشت: افتخار می كنم كه همسایه ما دارای فرهنگ و تمدنی با چنین قدمتی است.

وی گفت: ایران مانند روسیه از اقوام مختلف تشكیل شده است و این امر، دو كشور را به یكدیگر نزدیك می كند.

معاون وزیر فرهنگ روسیه با بیان اینكه 'مركز فرهنگی ایران در ساختمان كتابخانه ادبیات خارجی مسكو كه مجموعه كتابخانه ای پیشرفته ای است، قرار دارد'، گفت: امیدوارم این امر، باعث توسعه روابط فرهنگی دو كشور شود.

'محمد باقر خرمشاد' رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در این آیین گفت: اراده دو كشور ایران و روسیه گسترش همكاری ها با تكیه بر نقاط مشترك، قدمت تاریخی، نزدیكی جغرافیایی و نزدیكی مبانی و دیدگاه های دو كشور به ویژه در مقطع كنونی است.

وی گفت: در سفر به روسیه زمینه های گسترش همكاری های فرهنگی دو كشور بررسی شد و این باور وجود دارد كه روابط فرهنگی باید بیش از پیش ارتقاء یابد.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: جامعه نخبه روسیه استقبال بی نظیری از گشایش بنیاد بین المللی ایرانشناسی كرد و همین امر، منجر به توسعه همكاری ها بیش از گذشته خواهد شد.

'محسن حیدرنیا' رییس بنیاد بین المللی ایرانشناسی شعبه روسیه نیز گفت: همزمان با گشایش این بنیاد، پایگاه اینترنتی ایرانشناسی برای ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی به دانش پژوهان روس راه اندازی شد.

وی پژوهش های فرهنگی، بررسی نسخ خطی و اسناد آرشیوی موجود در روسیه با موضوعات ایرانشناسی و برگزاری نشست های فرهنگی و تلاش برای گسترش فرهنگ، زبان و ادبیات فارسی در روسیه را از دیگر فعالیت های بنیاد بین المللی ایرانشناسی ذكر كرد.

'ابوذر ابراهیمی' رایزن فرهنگی ایران در روسیه نیز در مراسم افتتاح مركز فرهنگی ایران گفت: توسعه روابط فرهنگی ایران و روسیه بر دوستی های فرهنگی دو كشور استوار است.

همزمان با افتتاح مركز فرهنگی ایران در مسكو و بنیاد بین المللی ایرانشناسی، نمایشگاهی از آثار هنری و صنایع دستی ایران با عنوان 'ایران در آیینه هنر' گشایش یافت.

مجموعه كتابخانه ای ادبیات خارجی مسكو از بزرگترین كتابخانه های روسیه است كه در آن 15 كشور مركز فرهنگی دارند.

اروپام/2242**518**1545