۱۹ مرداد ۱۳۹۱، ۱۰:۵۶
کد خبر: 80268450
T T
۰ نفر
انتخاب رشته صحيح دانشگاهي به موفقيت تحصيلي منجر مي شود

زنجان- يك مشاور و مدرس آموزش خانواده گفت: انتخاب رشته صحيح و آگاهانه دانشگاهي توسط داوطلب به موفقيت تحصيلي منجر مي شود.

محمد رضا یارقلی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: انتخاب رشته از مهم ترین و حساس ترین ركن زندگی فردی برای ورود به دانشگاه و موفقیت بیشتر محسوب می شود.

وی اظهار كرد: در انتخاب رشته دانشگاهی موانع و آسیب هایی وجود دارد كه شناخت درست و منطقی از این مسائل می تواند مسیر دستیابی به موفقیت تحصیلی را بیش از گذشته تسهیل كند.

این مدرس دانشگاه جامع فرهنگیان افزود: عوامل دیگری از قبیل خانواده و رسانه های جمعی و مراكز مشاوره و راهنمایی نیز در تعیین انتخاب رشته صحیح دانشگاهی بسیار مهم و اثرگذار است.

وی با اشاره به اینكه عدم شناخت كافی داوطلب در انتخاب رشته مشكلاتی را ایجاد می كند اظهار كرد: توجه به نكات و موارد مهم و اساسی می تواند آسیب های ناشی از انتخاب رشته صحیح را به حداقل كاهش دهد.

یارقلی ادامه داد: داوطلبان باید قبل از انتخاب رشته دانشگاهی هدف مهم و اساسی خود را برای ورود به دانشگاه مشخص و در یك شرایط منطقی و به دور از فضای احساسی عمل كنند.

وی با بیان اینكه دوطلبان برای كسب موفقیت در انتخاب رشته صحیح دانشگاهی آیین نامه ها و ضوابط اعلام شده را به طور كامل مطالعه كنند اظهار كرد: داوطلبان برای رفع ابهامات و كسب اطلاعات دقیق به افراد مطلع و توانمند مراجعه كنند.

این استاد دانشگاه پیام نور ابهر افزود: داوطلبان در هنگام انتخاب رشته باید به مواردی از قبیل شرایط احراز قبولی در واحد دانشگاهی مورد نظر، علاقه و استعداد و در نهایت در تكمیل فرم انتخاب رشته به وارد كردن كد رشته ها توجه جدی داشته باشند.

وی مشورت و نظرخواهی با افراد صاحب نظر و اعضای خانواده را در انتخاب رشته صحیح بسیار مفید و اثر گذاراعلام كرد و گفت: كسب اطلاعات از فارغ التحصیلان دانشگاهی مربوطه در رشته مورد نیز می تواند به كسب اطلاعاتو انتخاب لازم كمك فراوانی كند.

یارقلی تصریح كرد: داوطلبان در انتخاب رشته نباید موقعیت و رتبه كسب شده خود را با داوطلبان سال های قبل مقایسه كنند بلكه باید نسبت به وضعیت خود و بر اساس ظرفیت پذیرش دانشگاهها توجه كنند.

وی در ادامه با بیان اینكه در پذیرش دانشگاهها انتخاب رشته مجازی نیز لحاظ شده است اظهار كرد: انتخاب رشته مجازی صرفا بر اساس وضعیت علمی و رتبه افراد می باشد و علاقمندی افراد در این انتخاب ها لحاظ نشده است.

این مدرس دانشگاه جامع فرهنگیان یادآورشد: انتخاب رشته مجازی به عنوان یك انتخاب رشته كامل نمی تواند مورد استفاده قرار گیرد و فقط به لحاظ آگاهی از وضعیت علمی داوطلب مطلوب است.

وی با اشاره به انیكه داوطلبان برای بهره مندی از سهمیه بومی و كاهش مسائل و مشكلات بعدی و در صورت وجود رشته های مورد علاقه استان محل تحصیل خود را انتخاب كنند افزود: توجه به این مولفه اصلی شانس بیشتری را برای پذیرش و كسب موفقیت فراهم می كند.

یارقلی خاطر نشان كرد: داوطلبان در روزهای اعلام شده نسبت به انتخاب رشته اقدام كرده و این كار را به واپسین لحظات موكول نكنند كه این روند انتخاب شتاب زده و عجولانه ای را به همراه دارد.

522/7320