۱۵ شهریور ۱۴۰۳، ۱۱:۱۲
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85587473
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

نقش آفرینی والدین در انتخاب رشته تحمیلی و اجباری نباشد

زنجان - ایرنا - یک مدرس دانشگاه گفت: نقش آفرینی والدین در تکمیل فرایند انتخاب رشته فرزندان کنکوری خود باید آگاهانه و نه تحمیلی و اجباری باشد و برای چشم و هم‌چشمی و به دنبال تحقق رویاهای از دست رفته خودشان نباشند.

محمدرضا یارقلی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص معیارهای مربوط به انتخاب رشته داوطلبان کنکور سراسری ۱۴۰۳ افزود: باید در نظر داشت یک انتخاب رشته خوب و منطقی در درجه اول محصول ۲ عامل مهم خانواده و خود داوطلب است که باید به درستی این موضوع تبیین و بازگو شود.

وی با اشاره به‌ نقش خانواده در انتخاب رشته داوطلبان اظهار داشت: به طور حتم همه والدین آرزوی موفقیت و سربلندی فرزندان خود را دارند و جهت تحقق این امر تلاش های زیادی از جمله تامین نیازهای مادی و غیرمادی در طول تحصیل فرزندان را متحمل می‌شوند که به نوبه خود بسیار قابل تحسین است.

یارقلی ادامه داد: این فعالیت های ارزشمند با راهنمایی درست و به موقع والدین در انتخاب رشته و حمایت بعدی به هنگام تحصیل آنها در دانشگاه تکمیل می‌شود.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: تلاش والدین برای شناخت توانایی های فرزندان و علایق آنها، مهمترین وظیفه در انتخاب این مسیر بوده و این شناخت باید کامل باشد و متناسب با شرایط فرزندان راهنمایی های لازم صورت بگیرد.

وی ادامه داد: آنچه مهم است و باید به شدت مورد توجه والدین گرامی قرار بگیرد این است که اگر والدین بخواهند تحقق آرزوها و خواسته های خود را در فرزندانشان دنبال کنند و رشته تحصیلی و دانشگاهی که خود در گذشته آرزو داشتند به آن برسند و بخواهند امروز فرزندانشان به آن برسند، به طور حتم تصمیم درستی اتخاذ نکرده اند.

یارقلی افزود: به طور حتم نقش آفرینی والدین با رویکرد اجباری و تحمیلی آسیب های فراوانی به همراه خواهد داشت، از جمله آسیب ها سردرگمی فرزندان و عدم موفقیت در مراحل تحصیلی و در نهایت ناتوانی آنها در دسترسی به اهدافشان خواهد بود.

وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت و نقش بسزایی که والدین در کمک به انتخاب رشته فرزندان خود دارند باید به توانایی ها، مهارت ها و علاقه های فرزندان توجه ویژه داشته باشند.

به گفته این کارشناس، نکته خیلی مهم این است که والدین باید توقعات را منطقی و از مقایسه فرزندان با دیگران به شدت اجتناب‌ کنند.

این مدرس دانشگاه یادآور شد: والدین با یک رویکرد منطقی و دوستانه نقش راهنما و مشاور را داشته باشند که این موضوع به شدت مورد نیاز فرزندان است.

وی با توصیه به داوطلبان اظهار داشت: این بخش در مقایسه با بخش اول از اهمیت بیشتری برخوردار است، چرا که خود داوطلب بیش از هر کسی به توانایی ها و استعدادهای خود آگاهی دارد و می‌تواند ترسیم درستی از موفقیت خود در آینده داشته باشد.

یارقلی به توصیه هایی در این بخش پرداخت و افزود: توکل به خداوند متعال و توسل به ائمه اطهار (ع) به یقین راهگشا بوده و آرامش روحی و روانی ویژه ای به همراه خواهد داشت.

وی یادآور شد: مشخص کردن اهداف به طور خاص و اینکه در آینده چه شغلی را انتخاب می کند، باید به صورت روشن، صریح، شفاف، دقیق و قابل دسترس طراحی شود.

این کارشناس ادامه داد: در مسیر طراحی اهداف نیز باید از نظرات مشاوره ای والدین و مشاورین و افراد خبره و با تجربه بهره کافی را ببرند همچنین با در نظر گرفتن رشته تحصیلی، دانشگاه و محل تحصیل نیز از اهمیت زیادی برخوردار است که با در نظر گرفتن اهداف و به پشتوانه کسب آگاهی های لازم محقق خواهد بود.

وی یادآور شد: توجه جدی به بازار کار رشته های انتخابی و پرهیز از انتخاب احساسی، بلکه تاکید بر انتخاب منطقی‌ و عقلانی و کسب اطلاعات کامل در خصوص مباحث مربوط به رشته ها و کاربرد آنها، در صورت امکان صحبت با اساتید دانشگاه ها و یا دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته مورد علاقه و در مرحله آخر مطالعه و تحقیق از جمله نکات ضروری مورد توجه در این بخش است.

یارقلی خاطرنشان کرد: در نظر گرفتن زمان انتخاب رشته، به نحوی که به روزهای پایانی موکول نشود همچنین سرعت و دقت در ثبت کد رشته ها مورد توجه قرار گیرد.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: به طور کلی در نظر گرفتن علاقه، انگیزه، توانایی‌ها و استعدادها، توان علمی و تحصیلی به عنوان عوامل فردی و در بخش اجتماعی در نظر گرفتن بازار کار و نیاز جامعه از جمله موارد قابل توجه در انتخاب رشته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha