۹ آبان ۱۳۹۱، ۱۰:۰۳
کد خبر: 80392948
T T
۰ نفر
اسباب بازي وسيله‌اي براي پرورش استعدادهاي دروني كودك

تهران - عصر كنوني دربرگيرنده مجموعه اي از علوم و فناوري هاي جديد است كه بر جنبه هاي مختلف زندگي انسان تاثير مي گذارد و در اين ميان صنعت اسباب بازي نيز از اين قاعده مستثني نيست.

اسباب بازی به عنوان وسیله سرگرمی و موثر در شكل گیری شخصیت كودك هر روز با جلوه جدیدی در بازار نمود پیدا می كند كه البته اگر این ابزار متناسب با فرهنگ و باورهای دینی آن جامعه نباشد به طور قطع در رشد و پرورش روحیات كودكان در آینده تاثیرگذار خواهد بود.

صرف نظر از ظاهر و كاربرد هر اسباب بازی برای یك كودك لازم است میزان بهره وری آن در شكل گیری شخصیت افراد مورد بررسی قرار گیرد چه بسا یك وسیله كوچك كه با در نظر گرفتن تمامی شرایط روحی و روانی كودك ساخته شده، از اسباب بازی های با قیمت های گزاف كارآیی بیشتری داشته باشد.

اما مقوله ای كه بیش از هر چیز همواره مورد بحث كارشناسان و خانواده ها در رابطه با اسباب بازی متناسب با جنس و سن كودك قرار گرفته، ورود وسایل سرگرمی و بازی هایی است كه شاید هیچ سنخیتی با فضای جامعه ما نداشته باشد.

ورود اسباب بازی هایی با كیفیت پایین كه نه تنها سبب خارج شدن ارز از كشور می شود بلكه بر نحوه شكل گیری شخصیت كودكان و نوجوانان ما نیز بسیار تاثیرگذار است.

یكی از دلایل این ورود بی رویه را می توان در فقدان صنعت اسباب بازی در كشور دانست كه به عنوان یك مساله پیش روی واردكنندگان و تولیدكنندگان قرار گرفته و آنان چاره ای جز وارد كردن اسباب بازی و یا ساخت وسایل سرگرمی در داخل كشور اما پایین تر از استانداردهای جهانی ندارند.

مدیر مركز سرگرمی های سازنده كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار داشت: شاید نتوان لفظ ورود 'بی رویه' را برای اسباب بازی ذكر كرد زیرا با در نظر گرفتن جمعیتی حدود 20 میلیون نفر مخاطب اسباب بازی در كشور، آنچه از مبادی قانونی و گمركات وارد ایران می شود بسیار پایین تر از حد نصاب جهانی است.

'مجید قادری' ادامه داد: اما در عین حال می توان ورود اسباب بازی ها به كشور را غیركارشناسانه دانست به این معنا كه اسباب بازی به شكل كارشناسی وارد نمی شود.

وی یادآورشد: درست است واردات اسباب بازی از ممیزی های استاندارد و شورای نظارت بر اسباب بازی كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان عبور می كند اما همه گروه های مفید اسباب بازی با توجه به مخاطبان سنی وارد كشور نمی شود.

مدیر مركز سرگرمی های سازنده كانون پرورش فكری توضیح داد: علت اصلی این است كه اكثر واردكنندكان اسباب بازی در كشور فاقد نگاه كارشناسی به صنعت اسباب بازی هستند و نگاه آموزشی و فرهنگی نسبت به مخاطب كودك ونوجوان ندارند.

قادری تصریح كرد كه این افراد عموما بیشتر با نگاه انتفاعی اقدام به واردات اسباب بازی می كنند كه به همین دلیل حجم زیادی از این اسباب بازی ها ارزش بازی پایینی دارند و در رده اسباب بازی های تجملاتی قرار می گیرند.

وی خاطرنشان كرد: اما باید توجه داشت كه آمار اسباب بازی وارداتی قانونی نیز رقمی نیست كه نگران كننده باشد و ما هنوز با میزان مصرف سرانه جهانی اسباب بازی در سبد كالاهای واراداتی كشور فاصله زیادی داریم.

مدیر مركز سرگرمی های سازنده كانون پرورش فكری افزود: بر اساس آمار سال 89، به صورت قانونی در سال 20 میلیون دلار اسباب بازی و حدود سه تا چهار برابر این میزان نیز به صورت قاچاق وارد كشور شده است و این عددی نیست كه بتواند نیاز جامعه مخاطب ما به اسباب بازی را تامین كند.

قادری اظهار داشت: فقدان صنعت اسباب بازی در كشور سبب شده تولیدكنندگان اسباب بازی درصد بسیار كمی معادل پنج درصد از نیاز جامعه را تامین كنند و نزدیك 95 درصد به صورت قانونی یا غیرقانونی اسباب بازی وارد كشور می شود كه سرجمع آن شاید به یكصد میلیون دلار هم نرسد.

وی یادآورشد: این رقمی نیست كه بتوان با سرانه جهانی كه حدود 40 دلار برای هر كودك اسباب بازی در سال تامین می شود، مقایسه كرد.

باید در نظر داشت كه بازی برای كودك هدف نیست، بلكه وسیله ای برای پرورش قوای درونی او و آماده شدنش برای سازندگی آینده است و بهترین بازی برای كودك آن است كه با توجه به استعدادهای درونی و زندگی آینده او تا همه نیروهای جسمانی و عقلانی او را به كار گیرد.

متاسفانه اكنون اغلب وسایل بازی و سرگرمی كه در اختیار كودكان قرار می گیرد، ترویج خشونت و تخیلات بیش از حد برای پسران و مدگرایی و پیروی از فرهنگ غرب را برای دختران به همراه دارد كه هر یك از اینها در نوع خود می تواند در روحیه و تربیت كودكان و نوجوانان تاثیر مخرب داشته باشد.

مسوولان و متولیان با توجه به شرایط حساس دوران كودكی و تاثیر آن در آینده جامعه لازم است تا در این زمینه برنامه ریزی دقیق تری داشته و بودجه و اعتبارات مناسب را برای تولید اسباب بازی در داخل كشور به منظور رفع بسیاری از مشكلات در نظر بگیرند.

گزارش از: مریم جلوداران

فراهنگ (5) ** 1883**1588
۰ نفر