۶ آذر ۱۳۹۱، ۱۰:۰۲
کد خبر: 80429607
T T
۰ نفر
چاووش خواني از سنت هاي ديرين مردم  يزد است

يزد- مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان يزد گفت:چاووش خواني از سنت هاي ديرين مردم شهرهاي مختلف اين استان است كه در آن دسته هايي با صداي بلند و رسا اشعاري را مي خوانند و مردم را به انجام مراسم عاشورايي دعوت مي كنند.

'بهرام عبدالحسینی' روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به برگزاری همایش منطقه ای چاوشی خوانی در استان یزد افزود:این همایش در نیمه دوم ماه محرم در شهرستان مهریز با حضور پنج استان از جمله فارس، اصفهان و یزد برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: چاووشی خوانی تنها یك آیین مذهبی و سنتی نیست بلكه روایتی از فرهنگ مردم برای جاودانگی حماسه عاشورا از گزند تحریف و خرافه است.

عبدالحسینی یزد را حسینه ایران دانست و تصریح كرد: با توجه به عرق مذهبی مردم یزد، چاوشی خوانی و تعزیه از هنرهایی است كه در این استان قدمتی دیرینه دارد و همواره مورد توجه بوده است.

وی با اشاره به اینكه جشنواره تعزیه خوانی، قبل از فرا رسیدن ماه محرم در شهرستان تفت برگزار شد، افزود: بنا داریم تعزیه خوانی را با بهره گیری از متون دقیق و مستنداتی بهتر از سال های گذشته برگزار كنیم.

مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد تعزیه را زیباترین عرصه هنر توحیدی دانست كه ریشه در حادثه كربلا دارد و افزود: قرار شده تا دبیرخانه دائمی جشنواره تعزیه خوانی را در تفت داشته باشیم و سال آینده این جشنواره را نیز به صورت منطقه ای برگزار كنیم.

وی گفت: آثار هنری كه به نام اهل بیت (ع) تهیه و اجرا می‌شود از تاثیرگذاری و ماندگاری فراوانی در جامعه برخوردارست به همین دلیل باید از آسیب ها و گزندها محفوظ بمانند كه لازم است اقداماتی در خور شأن در این زمینه صورت گیرد.ك/3

7546/1968