۱۱ دی ۱۳۹۱، ۱۱:۵۳
کد خبر: 80480412
T T
۰ نفر
كاروانسراي مادرشاه مورچه خورت اصفهان،‌جاذبه بي بديل گردشگري

اصفهان-كاروانسراي مادرشاه مورچه خورت واقع در بخش شاهين شهر و ميمه استان اصفهان جاذبه منحصر به فرد گردشگري در اين منطقه به شمار مي رود.

به گزارش ایرنا،گردشگران فرهنگی، تاریخی نوع خاصی از گردشگری است كه گردشگران درآن مایل به آشنایی با فرهنگ و تاریخ مناطق مختلف، خواهان كاوش در چشم‌اندازهای فرهنگی جوامع انسانی و درك آنها هستند.

از ویژگی‌های گردشگران فرهنگی،تاریخی می توان به سطح بالای تحصیلات، بالا بودن میانگین سنی و شاغل بودن آنان اشاره كرد.

در این نوع از گردشگری به جذابیت‌های فرهنگی و تاریخی از قبیل بناهای تاریخی،‌موزه‌ها، نمایشگاه‌ها، اركسترها، نمایشنامه‌ها، هنرهای دستی، معماری،آئین‌های سنتی نظیر تعزیه، مراسم چهارشنبه سوری، جشن‌های مذهبی زرتشتی و اسلامی، عزاداری‌ها مانند محرم توجه می‌شود.

سالانه بسیاری از افراد برای بازدید از تمدن های چند هزار ساله به سرتاسر جهان سفر می كنند.

ایران نیز با داشتن میراث چند هزار ساله و بناهای تاریخی زیبا و حیرت انگیز می تواند یكی از مهمترین مقاصد برای جذب گردشگران فرهنگی،تاریخی باشد.

بنای تاریخی كاروانسرای عباسی مورچه خورت معروف به مادرشاه واقع در 54 كیلومتری شمال غرب اصفهان و در كنار محور اصلی اصفهان ،تهران بنایی مهم مربوط به اواخر سلطنت شاه عباس دوم است.

این كاروانسرا نمونه ی برجسته ای از یك كاروانسرای برون شهری عصر صفوی و جزو كاروانسراهای سلطنتی محسوب می شود.

این بنا دارای ابعاد 75 در 86 متر و با مساحت نزدیك به شش هزار و 500 متر مربع از كاروانسراهای بزرگ ایران است.

حیاط مستطیل شكل وسیعی در میانه بنا، چهار ایوان در میانه اضلاع آن و ایوانچه هایی در بین چهار ایوان قرار دارد و هر ایوانچه حجره ای در پشت خود دارد.

ورودی كاروانسرا در ضلع جنوب غربی آن واقع است و سر در مرتفع با طاق نماهایی در دو طبقه وجود دارد.

چهار برج مدور در چهار گوشه كاروانسرا به شكل استوانه ای بنا را استوارتر می نماید.

گفته می شود سفیران و هیات های سیاسی پیش از ورود به اصفهان (پایتخت صفویان) در این محل توقف می كردند، لباس رسمی پوشیده و با محافظان مخصوص تا شهر همراهی می شدند.

با توجه به كتیبه سردر، از این كاروانسرا در دوره ی قاجاریان نیز استفاده می شد. پس از این دوره، بنا بی استفاده ماند و مصالح آن به یغما رفت.

بر سر در كاروانسرا، كتیبه ای از دوره محمد شاه قاجار به خط نستعلیق برجسته به سال 1251 هجری حجاری شده است.

مدیر كاروانسرای عباسی به خبرنگار ایرنا گفت: اهمیت این كاروانسرا، درپتانسیل آن برای جذب گردشگران خارجی و داخلی است.

' محمد مهدی فاضل ' افزود: كاروانسرای توریستی مورچه‌خورت می‌تواند بازویی قدرتمند در جذب سرمایه گردشگری باشد كه این امر توجه و اهتمام مردم و مسوولان را می‌طلبد.

وی تصریح كرد: در سال 1321 هجری شمسی، این كاروانسرا به پادگان نظامی تبدیل شد.

وی با بیان اینكه پس از انقلاب اسلامی ایران نیز كاروانسرای عباسی در تملك سپاه پاسداران استان اصفهان قرار داشت، گفت: در سال 79 شركت توسعه گردشگری ایران و پنج سال پس از آن از سوی دو شركت خصوصی با 65 و 35 درصد سهم خریداری شد.

مدیر كاروانسرای عباسی تاكید كرد: كاروانسرای مادر شاه تنها اثر ثبت شده مورچه خورت در فهرست آثار ملی است كه به شماره 13657 به تاریخ 15/4/84 به ثبت رسیده است.

وی تصریح كرد: در دومین سفر ریاست جمهوری به استان اصفهان مجوز منطقه نمونه گردشگری به وسیله این شركت ها گرفته شد تا منطقه ای گردشگری در محوطه اطراف این كاروانسرای تاریخی احداث شود.

وی اظهار كرد: قرار است در آینده ای نزدیك پروانه مجتمع خدماتی بین راهی و اقامتی این منطقه از طرف فرمانداری شهرستان شاهین شهر و میمه صادر شود.

مدیر این كاروانسرای تاریخی افزود: این مجتمع خدماتی رفاهی و اقامتی با زیر بنایی نزدیك به 240 هزار متر مربع و هزینه ای بالغ بر 350 میلیارد تومان احداث می شود.

به گفته فاضل این طرح كه در پنج مرحله پیش بینی شده است پس از اخذ مجوزهای ساخت از فرمانداری شاهین شهر و میمه به مرحله اجرا در خواهد آمد.

وی گفت : فازهای این طرح شامل مجتمع خدماتی بین راهی، سالن های همایش، بازی ها، تفریحات و ارائه سوغات به مسافران است.

كارشناس سازمان میراث فرهنگی،‌صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در این منطقه گفت:‌این كاروانسرا به عنوان یك منطقه نمونه گردشگری برای ارائه مجموعه كامل خدماتی در ورودی استان اصفهان در نظر گرفته شده است.

'حجت الله ذكاوتمند' افزود: این كاروانسرا به وسیله اداره ایران گردی و جهانگردی وقت مرمت شده و بعد از ادغام سازمان ها و تشكیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به بخش خصوصی سپرده شد.

وی با تاكید بر واگذاری بناهای تاریخی برای تغییر كاربری با حفظ كالبد به بخش خصوصی گفت: بخش خصوصی توانایی بیبشتری در جذب نیرو و بودجه بیشتری برای حفاظت آثار تاریخی دارد.

وی تصریح كرد:‌سازمان میراث فرهنگی،‌صنایع دستی و گردشگری نظارت كافی بر بخش خصوصی را بر عهده خواهد داشت و در صورت تخلف با آن ها برخورد خواهد كرد.

گ / 7131/7135/1042