۱۹ دی ۱۳۹۱، ۸:۲۹
کد خبر: 80490343
T T
۰ نفر

شيوه كنوني پخت و عرضه نان نيازمند اصلاح است

۱۹ دی ۱۳۹۱، ۸:۲۹
کد خبر: 80490343
شيوه كنوني پخت و عرضه نان نيازمند اصلاح است

گرگان - مديركل غله و خدمات بازرگاني گلستان، شيوه كنوني پخت و عرضه نان را نيازمند اصلاح دانست و گفت: بايد جامعه را به سمت استفاده از نان هاي صنعتي سوق داد.

'سیاوش حسین پور' روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا، ضایعات موجود در نان‌ های سنتی كشور را دلیلی بر عدم پروسه صحیح تولید نان عنوان كرد.

وی، تولید در مقیاس انبوه و با ماشین‌آلات مدرن و در شرایط كاملا استاندارد را از مزایای نان‌های صنعتی برشمرد و اضافه كرد: با وجود چنین فرآورده هایی، سطح سلامت جامعه ارتقاء خواهد یافت و فضای تنوع و رقابت در تولید، میان واحدهای تولیدی ایجاد و تقویت خواهد شد.

وی در ادامه اظهار كرد: برای افزایش كیفیت نان، تنها استفاده از آرد كیفی تاثیرگذار نیست بلكه علاوه بر كیفیت آرد، عوامل بی شمار دیگری نیز در تولید نان كیفی نقش دارند تا نان تولیدی، كیفیت مناسبی داشته باشد.

وی افزود: شیوه نگه داری گندم و تبدیل آن به آرد، میزان نگه داری آرد در فضای انبارهای كارخانجات و سپس در نانوایی ها، نحوه تخمیر و پخت، دستگاه های پخت نان، میزان و نحوه خرید و نگه داری نان توسط مردم، از جمله عواملی هستند كه برای ارتقاء كیفیت نان، باید به اصلاح آن پرداخت.

مدیركل شركت غله و خدمات بازرگانی گلستان با بیان این نكته كه در زمینه كیفیت نان باید تلاش بیشتری در سطح استان انجام شود خاطرنشان كرد: كاهش ضایعات نان و فرآوردهای آن راهكارهای مختلفی دارد كه از مهم ترین آن ها اجباری كردن استاندارد در سیر تولید نان های سنتی است.

حسین پور افزود: فرهنگ سازی در راستای ترویج شیوه های صحیح مصرف و نگه داری نان در میان جامعه، آموزش هدفمند و مستمر كاركنان واحدهای نانوایی و ایجاد امنیت شغلی برای كارگران این واحدها نیز، از دیگر راهكارها به شمار می آید.

وی هم چنین در این زمینه به افزایش نظارت بر كیفیت آرد تولیدی در واحدهای آردسازی استان، استانداردسازی ماشین آلات تولید نان و ایجاد فضای رقابت سالم در این واحدها برای تولید نان با كیفیت مناسب، اشاره كرد.

نان همواره نزد ایرانیان از جایگاه خاصی برخوردار بوده و یكی از اقلام پرمصرف روزانه و غذای اصلی مردم را تشكیل می‌دهد و از جمله اقلامی است كه همیشه در سفره مردم ایران دیده می شود.

602