۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۹:۲۴
کد خبر: 80639134
T T
۰ نفر

مراتع گلول شيروان بيشترين مشكل را براي ورود دام دارد

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۹:۲۴
کد خبر: 80639134
مراتع گلول شيروان بيشترين مشكل را براي ورود دام دارد

شيروان - رييس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شيروان گفت: بيشترين مشكل در بحث موعد ورود دام به مراتع اين شهرستان مربوط به منطقه ييلاقي 'گلول' است.

'ولی خردمندپور' روز چهارشنبه در گفتگو با ایرنا اظهار كرد: تاریخ ورود و خروج دام عشایر به مراتع ییلاقی 'گلول و سرانی' از نیمه خرداد آغاز و تا 15 شهریور ادامه دارد كه این موعد در سایر مراتع از اول خرداد تا اول شهریور است.

وی مسائل و مشكلات مناطق قرق 'كاكلی و امیرانلو' را از دیگر مشكلات اداره متبوع خود عنوان كرد.

وی وظیفه اصلی این نهاد را حفاظت، حمایت و بهره برداری اصولی از مراتع و جنگل ها خواند و افزود: 50 هزار هكتار از مجموع 290 هزار هكتار عرصه های منابع طبیعی تجدید شونده این شهرستان عرصه های جنگلی و مراتع مشجر و مابقی جزو مراتع غیرمشجر است.

خردمندپور با بیان اینكه منابع طبیعی تجدید شونده 5/52 درصد از گستره منابع طبیعی شهرستان را به خود اختصاص داده، گفت: شهرستان شیروان 116 سامانه عرفی مرتعی دارد كه از این تعداد 30 سامان ممیزی نشده است.

وی اطلاع رسانی به دامداران مرزی در خصوص رعایت حد مرزی و عواقب عبور از مرز كشور همسایه برای چرانیدن دام، فرهنگ سازی در بین بهره برداران از مراتع به دلیل اهمیت بالای منابع طبیعی و تاریخ ورود و خروج دام به عشایر را در جلوگیری از تخریب مراتع موثر دانست.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شیروان خواستار ارزش و اهمیت دادن به منابع طبیعی و استفاده بهینه از آن و كاهش عوامل موثر در تخریب مراتع بخصوص افزایش دام و چرای بیش از حد در مراتع شد.

مساحت شهرستان شیروان 400 هزار هكتار است كه 290 هزار هكتار آن به صورت منابع طبیعی تجدید شونده و 110 هزار هكتار جزو اراضی مستثنیات قانونی شخصی شامل زمین های زراعی، باغ ها، جاده ها، محوطه روستاها و شهرها است. ك/3

7186/626