۲۶ مرداد ۱۳۹۲، ۱۴:۱۶
کد خبر: 80777205
T T
۰ نفر
تفت ؛ ییلاق استان یزد در محاصره مشکلات عمرانی و شهری

شهرستان تفت که بعنوان مهمترین شهرستان ییلاقی و خوش آب و هوای استان یزد مطرح است درگیر برخی مشکلات عمران و شهری است که باید برای رفع آنها چاره اندیشی کرد .

به گزارش خبرنگار ایرنا از این شهرستان، تفت در طول سال حتی زمستانها محل تردد مردمان کویر است که ساعاتی را برای سپری کردن در طبیعت و دوری از هیاهوی شهر به آن پناه می برند .

سرسبزی و خرمی در این منطقه نعمتی خدادادی و طبیعی است که شامل حال مردمان سخت کوش استان یزد شده اما مسوولان در زمینه بهره وری از این نعمت و ذخیره الهی چه کرده اند؟.

هرچند تلاش های فرمانداران، شهرداران، مسوولان راه و شهرسازی در زمان های مختلف قابل تقدیر است اما هنوز این شهر توریستی تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله دارد .

کم آبی از مهمترین مشکلات شهرستان تفت و بویژه حوزه مرکزی آن است که بخش قابل توجهی از آن به مصرف بخش کشاورزی می رسد .

تقریبا دو سوم شهر تفت را باغات انار و بادام و دیگر محصولات کشاورزی تشکیل می دهد و این خود حاکی از آن است که مصرف آب در این منطقه بالاست و انتقال آب به این شهر اجتناب ناپذیر است .

و اما جاده کمربندی در مسیر یزد به شیراز که در حاشیه این شهر واقع شده و موجب کاهش بار ترافیکی این شهر شده از استانداردهای لازم برخوردار نیست به طوری که صدای اعتراض فرماندار و مردم این شهر را هم در آورده است.

ابوالقاسم دهقان فرماندار تفت در این زمینه معتقد است این جاده در دنیا بی نظیر است! و نمی توان نمونه ای از آن را پیدا کرد که به مسیر ورودی شهر همجوار آن راه نداشته باشد .

این جاده علاوه بر اتصال یزد به شیراز باعث شده تا خودروهایی که برای استفاده از مناطق ییلاقی به روستاهای این شهرستان سفر می کنند از این جاده عبور کنند زیرا این جاده از دروازه ورودی شهر آغاز و در پایان شهر هم ختم می شود .

اما نکته قابل توجه اینکه اگر یک شهروند تفتی از روستا بازگردد و بنا بر هر دلایلی در این مسیر قرار گیرد دیگر بازگشت به شهر تفت امکان پذیر نیست و باید تا ورودی شهر یزد را طی کند و این عجیب و غریب است .

در طول مسیر این جاده، حتی یک معبر مناسب و استاندارد برای بازگشت به شهر تفت وجود ندارد که باید در این زمینه تجدید نظر شود .

اما یک مشکل هم در مسیر دیگر جاده یزد به تفت ( از مسیر پلیس راه) وجود دارد و آن هم خاموش بودن چراغ های این مسیر است .

با توجه به اینکه بسیاری از خودروهایی که از مسیر یزد به مناطق ییلاقی تفت سفر می کنند اواخر شب به یزد مراجعه می نمایند و معلوم نیست اگر این چراغها لازم نبود چرا پایه های آن نصب شده و مدتی را هم روشن بوده است و اگر هم لازم است چرا خاموش است .

اتوبوسهای شرکت واحد هم که مسافران را در این مسیر منتقل می کنند نیز دارای مشکلات خاص خود هستند که مهمترین آنها بی نظمی در ساعات تردد است .

باید ساعات دقیق حضور این خودروها در ایستگاهها مشخص و معین باشد و از بی نظمی کنونی خارج شود تا مسافران هم بتوانند با آسودگی خاطر برنامه ریزی کرده و در ایستگاهها سرگردان نشوند .

بی کیفیتی آسفالت های محلات قدیمی هم بخش دیگری از مشکلات شهر تفت است که متاسفانه پس از سالها همچنان باقی مانده و کسی هم به داد آن نمی رسد .

شهرداری تفت باید به کمک اعضای جدید شورای اسلامی شهر، در این زمینه چاره اندیشی کنند .

یکی دیگر از معضلات شهر تفت، وجود زباله در کنار جاده های مسیر تفت به یزد و مسیر روستاهای ییلاقی است.

بنابر آنچه گفته شده متاسفانه عده ای از شهروندان به صورت شبانه ،زباله های خود را در اطراف جاده ها رها می کنند که این امر به دور از اخلاق و فرهنگ شهرنشینی است و نباید به ریختن نخاله های ساختمانی و زباله های خانگی اقدام کرد و بعد هم انتظار داشت تا شهر و جاده بهداشتی و تمیز باشد .

فرماندار تفت معتقد است با توجه به ییلاقی بودن شهرستان تفت توجه بیشتر به این منطقه ممتاز، ضروری است.

به گفته دهقان، باید امکانات رفاهی لازم برای مسافرانی که در روزهای تابستان به مناطق ییلاقی و در زمستان به تنها پیست اسکی این استان مراجعه می کنند فراهم شود .

وی می گوید: مسوولان ذیربط در راه و شهرسازی استان و شهرستان و همچنین شهرداری تفت باید احساس مسوولیت کرده و نسبت به رفع مشکلات یاد شده اقدام کنند .

فرماندار تفت اضافه می کند : مراجعات مردمی برای مشکلات شهرستان و بویژه مسیر یزد به شیراز زیاد است اما تاکنون اقدامی نشده است.

رئیس اداره راه و شهرسازی تفت هم درباره برخی از این مشکلات به خبرنگار ایرنا می گوید: طرح بزرگراه یزد به شیراز، پیشتر برنامه ریزی شده و در مسوول وقت آن زمان تاکید داشته به هیچ وجه این مسیر راهی به داخل شهر نداشته باشد .

مهران دادخواه اظهار می دارد: با همه مشکلاتی که بوجود آمده درصدد هستیم راهی برای ورود به تفت ایجاد کنیم و از آنجا که پیمانکار قبلی چهار میلیارد تومان طلب دارد ادامه نمی دهد و اعتباری هم برای این طرح تخصیص نیافته لذا زمان بر است.

وی پیگیری این موضوع از طریق راه و شهرسازی یزد در نیل به نتیجه را مثمر ثمر می داند .

رئیس اداره راه و شهرسازی تفت درباره خاموشی چراغهای جاده تفت و یزد هم می گوید : چون منطقه خاموش در محدوده استحفاظی تفت نبوده و در محدوده راه و شهرسازی شهرستان یزد است ما نمی توانستیم زودتر کار را انجام دهیم و برای همین دلیل روشنایی طول کشیده است .

دادخواه درباره زباله های کنار جاده هم با بیان اینکه پارکینگهای کنار جاده مربوط به ما می شود، ادامه می دهد: برای این کار ما تنها یک ماشین جمع آوری دارسیم که با یک دستگاه ماشین از عهده جمع آوری این همه زباله آن هم در زمان سریع بر نمی آییم .

این مسوول یادآور می شود: با دوربین هایی که کار جاده گذاشته ایم متوجه شده ایم مردم زباله های مانده در خانه های خود را نیز در اطراف جاده رها می کنند و به زباله های دیگر افزوده می شود .

به گفته وی، با دهیاری ها توافق شده برای حل این مشکل به مردم کیسه زباله داده شود ولی مراکزی مثل مرکز بهداشت و محیط زیست نیز باید در این حیطه وارد شده و در پلیس راه یا ورودی هر روستایی مقداری کیسه زباله به مردم داده شود شاید بتوان از حجم زباله ها کاست .

رئیس اداره راه و شهرسازی تفت در ادامه درباره لاشه های حیوانات هم می گوید: رفع این مشکل در محدوده راهها بر عهده ماست ولی در شهر بر عهده شهرداری است و راهداری های ما با دیدن لاشه ها سریع اقدام به جمع آوری می کنند یا اینکه پلیس راه به ما اطلاع می دهد و ما سریع اقدام می کنیم و نمی گذاریم لاشه ای به مدت طولانی بر زمین بماند .

در ادامه پیگیری های خبرنگار ایرنا سرپرست شهرداری تفت هم در رابطه با آسفالت خیابانهای شهر می گوید: مکانی مثل تل مختار و باغ مورتین در طرح فاضلاب واقع شده و تا طرح یاد شده اجرا نشود نمی توان اسفالت انجام داد .

عبدالرحمن حسینی پور می افزاید : تفت شهری گردشگری است و از همه نقاط استان به آن مراجعه می کنند و لذا باید اعتبار لازم هم در این زمینه تخصیص داده شود .

به گفته وی ، در حالی که بودجه شهرداری شهری مثل اردکان 25 میلیارد تومان است بودجه شهرداری تفت با وجود گردشگر بودن و ییلاقی بودنش فقط سه میلیارد تومان است .

مدیر ساخت و توسعه راههای استان یزد هم در زمینه بزرگراه یزد به شیراز می گوید: این طرح از سوی خود وزارتخانه ایجاد شده و مکاتبات ما برای رفع مشکلات آن هم تاکنون بی نتیجه بوده است .

محسن صادقیان تأکید می کند: در این مکاتبات گوشزد شده که در صورتی که تصادفی رخ دهد یا حریقی صورت گیرد راهی برای امدادرسانی از طریق شهر تفت وجود ندارد اما به نتیجه ای نرسیده ایم .

تفت که در 20 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد واقع شده است از روستاهایی زیبا و سرسبز و چشم اندازی مثال زدنی همچون ده بالا، طزرجان ، سانیچ ، چشمه تامهر ، دره گاهان و عقابکوه برخوردار است.



7547/1968