۱ مهر ۱۳۹۲، ۱۸:۱۵
کد خبر: 80828717
T T
۰ نفر

نمایی از سینما در چهارمحال و بختیاری

۱ مهر ۱۳۹۲، ۱۸:۱۵
کد خبر: 80828717
نمایی از سینما در چهارمحال و بختیاری

شهركرد - سینماداری در چهارمحال و بختیاری از بروجن آغاز شد، شهری كه نخستین سالن سینمای چهارمحال وبختیاری در آن بنا شد.

سال ۱۳۵۰ مردم چهارمحال و بختیاری در بروجن با سینما آشنا شدند و تا سال های پایانی دهه 60 سالن سینما در این شهر فعال بود.

اما فعالیت نخستین سالن سینما در شهركرد با نمایش فیلم گوزن ها آغاز به كار كرد، زمانی كه سینما در بالاترین شهر ایران تازه پا گرفته بود.

سینمابالا و سینماپایین، بچه هایی كه سینما رو بودند یادشان می آید، در آن سال ها روبروی سینما دست فروش ها با گاری های چوبی لبوی داغ، آش رشته و باقلا می فروختند.

بچه ها با همان چكمه های پلاستیكی با چه ولعی لبوهای داغ را در آن سرمای سخت شهركرد روبرو سینما بهمن و زهره می خوردند و سپس در تاریكی روشن سالن سینما به تماشای جادوی پرده نقره ای می نشستند.

آن سال ها همیشه بین تماشاگران سینما بهمن كه معروف به سینمابالا بود با بچه های سینما زهره كه سینماپایین بود و بعدها به اسم سینما سوخته شناخته شد، كری خوانی و جدل بود.

پس از آن كه سینما زهره در آتش سوخت، كم كم سینما بهمن با همان صندلی های آهنی اش كه گاهی باعث پاره شدن شلوار تماشاگران می شد، یگانه سینمای مركز استان باقی ماند.

'جمشید آریا ' كه بعدها به 'جمشید هاشم پور' تغییر نام داد، ستاره بی و چون چرای سینماروهای شهركرد شده بود و بچه های عشق اكشن، برای دیدن بازی آریا سر و دست می شكستند.

فیلم 'افعی ' كه روی پرده سینما آمد، بر سر خرید بلیت در مقابل همین سینما بهمن چنان بزن بزنی شد كه كسی تا یك هفته جرات سینما رفتن نداشت.

آن روزها كه حمل و نقل ویدئو غیرقانونی بود و بچه ها دستگاه را لای بقچه رختخواب قرمز رنگی پنهان می كردند، سینما آنقدر مخاطب داشت كه برای فیلم 'كانی مانگاه ' بچه ها مدرسه را تعطیل كرده بودند.

كم كم سر و كله ویدئو كلوپ ها كه پیدا شد، بهفمی نفهمی فتلیه تنها سینما در شهركرد نیز پایین آمد و بچه های عشق سینما نیز برای دیدن فیلم گهگاهی راهی اصفهان می شدند تا هم گشتی در كنار زاینده رود و پل های تاریخی زده باشند و هم فیلمی تماشا می كردند.

سینما در چهارمحال و بختیاری برای یك دوره چهار ساله در دهه هشتاد به صورت كامل به حالت تعطیل درآمد تا تعمیر و بازسازی تنها سینمای استان از سوی مووسسه سینما شهر آغاز شود.

از این رو كورسوی چراغ سینما به یكی از سالن های اجتماعات شهر رسید تا مجتمع غدیر برای یك دوره، بار سینماگردانی استان را بر دوش كشیده باشد.

اما شرط ورود به سینما غدیر در شهركرد تاهل بود و مجردها برای رفتن به سینما بایستی هفت خوان را طی می كردند.

در حالی كه سینما در چهارمحال و بختیاری آخرین نفس های خود را می كشید به یكباره خبرخوشی تمام ایران را متوجه شهركرد كرد، برگزاری نخستین جشنواره سینمای كمدی ایران با حضور چهره های سینمای كشور در شهركرد كلید خورد و سال بعد هم نخستین جشنواره زن در سینمای ایران به میزبانی شهركرد برگزار شد.

این رخداد بزرگ آنقدر چهارمحال و بختیاری را رسانه ای كرد كه شایعه پیام فرستادن یكی از بازیگران سرشناس سینمای كمدی جهان برای این جشنواره نیز منتشر شد، اما این پیام هرگز خوانده نشده و كسی دلیل آن را اعلام نكرد.

پس از آن ركود سینما در استان دوباره آغاز شد تا این كه چهارمحال و بختیاری توانست چند چهره مطرح را به سینمای ایران معرفی كند.

'علی دهكردی' با بازی در فیلم از كرخه تا راین، 'پیام دهكردی' با فیلم راه آبی ابریشم ، بهنام بهزادی بروجنی با كارگردانی قاعده تصادف و احمدرضا رافعی بروجنی نیز با فیلم پرقو، در سینمای ایران گل كردند.

با وجود این تاریخچه، اما سینما در چهارمحال و بختیاری از نظر زیرساختی هم اكنون دارای تنها یك سالن است و در هشت شهرستان دیگر استان خبری از سالن سینما نیست و نخستین سالن سینمای استان نیز كه در بروجن ایجاد شده بوده با واگذاری به آموزش و پرورش در سكوتی نیم قرنی فرو خفت.

سینما باید به عنوان یك كالای فرهنگی همانند كتاب درسبد هزینه های خانوارها قرار گیرد تا سینمای ایران این بار مالی سنگین را بر دوش نكشد و عرصه تاخت و تاز تولیدات هالیوودی و بالیوودی نشود.

مسوول واحد سمعی بصری و امور سینمایی اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری درباره وضعیت این هنر در استان معتقد است: هم اكنون سینما بهمن شهركرد به مدیریت حوزه هنری استان با ظرفیت 490 صندلی تنها سینمای فعال استان است.

' شهرام فرجی' در گفت وگو با ایرنا افزود:در شهرستان های دیگر این استان اكنون سینمای فعالی وجود ندارد.

به گفته وی، سینما نیازمند حضور بخش خصوصی است و در شهرستان های استان بخش خصوصی می تواند نقش مهمی در فعال كردن تالارهای نمایش داشته باشد.

فرجی افزود: چنانچه بخش خصوصی آمادگی ساخت سینما را داشته باشد ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت های لازم و تسهیلات ویژه ای را برای آن در نظر می گیرد.

به گفته وی، در حوزه برنامه ریزی كلان مدیریتی، ارگان های مختلف اهمیت چندانی برای سینما قائل نیستند، تا آنجا كه به دستگاه متولی این مقوله (فرهنگ و ارشاد اسلامی) درچندسال گذشته هیچگونه بودجه ای برای ساخت و تولید فیلم تخصیص نیافته و امید است كه با تخصیص اعتبار، شاهد شكوفایی و بالندگی هنر هفتم در استان باشیم.

رییس حوزه هنری چهارمحال وبختیاری نیز به عنوان یكی از متولیان امور سینمای استان درباره تنوع مدیریت تالارها از نظر خصوصی یا دولتی بودن آن می گوید: تجربه ثابت كرده كه در هر عرصه ای بخش خصوصی ورود كرده بازدهی بیشتری را با خود به همراه آورده است.

'حجت الله شیروانی' در گفت و گو با گزارشگر ایرنا در خصوص سالن های نمایش فیلم افزود: در این زمینه نیز همین ماجرا می تواند مصداق پیدا كند.

به گفته وی، بخش خصوصی در معادلات و فعالیت های خود حساب سود و زیان و رونق بازار را دنبال می كند و هر فرصت برای این بخش حكم حیات و ممات را دارد.

شیروانی معتقد است: منفعت محوری دربخش خصوصی رقیبی جدی برای اتلاف وقت و سرمایه در بخش دولتی است و در زمینه سینما هم همین گونه است.

رییس حوزه هنری استان می گوید: شاید ایجاد زمینه و تسهیل بیشتر مسیر برای بخش خصوصی به ویژه در شهرستان ها بتواند منجی سینمای ایران باشد.

به گفته وی، وقتی سینمادار ، بود و نبود و بقای فعالیت حرفه ای خود را درگرو جذب مخاطب ببیند، از تمام امكانات و ترفندها برای رسیدن به مقصود بهره لازم را خواهد برد.

شیروانی معتقد است: چتر حمایتی دولت از بخش خصوصی و تعامل سازنده این دوبخش می تواند زمینه رونق هر چه بیشتر سینما را فراهم آورد.

به گفته وی،در چهارمحال و بختیاری با توجه به محدودیت منابع تاكنون لااقل در مركز استان، مسوولان هر از گاهی به داد تنها سینمای فعال استان رسیده اند اما آنچه كه مهم است، داشتن رویه مشخص و غیرفردی در حمایت از سخت افزار سینما و سینما داری است كه اقدام خاصی در این زمینه صورت نگرفته است.

رییس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری تصریح كرد: در شهرستان ها و حتی برخی مراكز استان ها سینما وجود ندارد و یا معمولا سینماها به صورت تك سالنی اداره می شود و همین محدودیت در اكران باعث نادیده گرفتن بسیاری از سلایق و در نتیجه نارضایتی مخاطبان می شود.

وی یادآور شد: هزینه های بالای مصرفی، نیاز مبرم به بهینه سازی ساختمان و روزآمدی تجهیزات از مشكلات این صنف می باشد.

شیروانی پیرامون میزان اقبال مردم از تالارها و دلایل آنها نیز افزود: سینما را عده ای هنر طبقه متوسط می دانند یعنی گروهی كه نسبت به مسائل جامعه حساسیت بیشتری از خود نشان می دهند.

شیروانی متذكر شد:آنچه امروز مشهود است به خصوص در شهرستان ها و شهرهای غیر از مركز، كمبود مخاطبان حرفه ای سینما است، مخاطبانی كه به طور جدی سینما و رخدادهای آن را رصد كنند.

وی افزود: نبود سالن های سینما در شهرستان ها با وجود تنوع سلایق و تعدد ژانرها در سینما نیز عامل دیگری است كه ما را به سمت موضوع توجه مخاطب می كشاند.

به گفته شیروانی دربسیاری از مواقع نیز گسسته شدن پیوند موضوعی و محتوایی آثار سینمایی با زندگی مردم و البته بی توجهی به خرده فرهنگ ها و تمركز محتوایی محصولات در مركز باعث شده كه مخاطبان با محصولات سینمایی احساس بیگانگی كنند.

وی ، راهكار مناسب برای برون رفت از مشكلات پیش روی سینما را حمایت از این هنر دانست و گفت: كاستن از تصدی گری دولت و نه حذف حمایت ها، كمك به روزآمدی و بهینه سازی امكانات سینماها، فرهنگ سازی میان مردم و مسوولان در خصوص بهره مندی از سینما و محصولات سینمایی، توجه به سلایق و ایجاد زمینه برای بهره مندی همه از محصولات سینمایی و مدیریت كمی و كیفی محصولات سینمایی در كاهش موانع پیش روی سینما نقش موثری دارد.

به گزارش ایرنا، هم اكنون در تنها سینمای فعال چهارمحال و بختیاری فیلم های روز سینمای ایران اكران می شود اما به نظر می رسد این سینما نیازمند حمایت جدی رسانه ها، مسوولان و مخاطبان است.

گزارش از: محمود رییسی

7359/558/