سینمای بروجن؛ خیلی دور خیلی نزدیک

۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۰:۳۸
کد خبر: 85090315
سینمای بروجن؛ خیلی دور خیلی نزدیک

شهرکرد- ایرنا- بروجن یکی از شهرستان‌های مهم در چهارمحال و بختیاری است که در سال‌های اخیر از داشتن سینما بی‌بهره بوده است و تنها سینمای فعال در این شهرستان نیز دیگر فعالیتی ندارد.

سال‌هاست تنها سینمای شهرستان بروجن تعطیل شده است و علاقه‌مندان و هنردوستان این شهر نمی‌توانند در شهر خود فیلم‌های روز را بر روی پرده نقره‌ای ببینند، که احیای دوباره سینمای بروجن در گرو تعامل دستگاه‌ها است.

به گزارش ایرنا، هنر هفتم جایگاه ممتازی در بین اهالی چهارمحال و بختیاری دارد و سینماگران زیادی از این خطه در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی خوش درخشیده‌اند ولی متاسفانه این اُستان یک میلیونی تنها در شهرکرد دارای پردیس سینمایی است و هیچ‌یک از شهرستان‌های دیگر چهارمحال و بختیاری سالن اختصاصی نمایش و اکران فیلم ندارند.

سال‌های پیش به غیر از شهرکرد؛ شهرستان بروجن نیز دارای یک سالن سینما بود که به دلیل بی‌توجهی و نبود حمایت‌های کافی تنها سینمای این شهرستان نیز تعطیل شد.

احیای سینمای بروجن نیازمند تعامل بین بخشی

فرماندار شهرستان بروجن در گفت و گو با خبرنگار ایرنا شهرکرد در این پیوند گفت:مالکیت سینمای شهر بروجن دهه ۸۰ توسط مالک وقت به آموزش و پرورش شهرستان منتقل شد و هم‌اکنون نیز این سینما در مالکیت آموزش و پرورش بروجن قرار داد.

فتاح کرمی در گفت وگو با ایرنا افزود: اوایل دهه ۹۰، آموزش و پرورش با واگذاری این سینما به بخش خصوصی زمینه آغاز به‌کار دوباره این مرکز فرهنگی و هنری را مهیا کرد و چند سال در این سالن فیلم‌های سینمای ایران اکران می شد ولی متاسفانه به دلیل نداشتن اشتیاق بخش خصوصی برای ادامه همکاری و نبود سیاست‌های حمایتی از هنر سینما؛ این سینما بسته شد.

فرماندار بروجن تاکید کرد: متاسفانه از این سالن در حال حاضر تنها به عنوان سالن جلسات استفاده می‌شود و برای بازگردان این ظرفیت هنری و فرهنگی در شورای آموزش و پرورش شهرستان تاکید شد که مجوز استفاده از این مجموعه به بخش خصوصی و یا حوزه هنری استان واگذار شود.

وی یادآور شد: احیای سینمای بروجن در افزایش ظرفیت‌های فرهنگی و هنری شهرستان تاثیر محسوسی خواهد داشت و انتظار می‌رود با حمایت بخش خصوصی این ظرفیت به شهرستان برگردانده شود.

احداث سالن سینما در شهرستان‌هاتاثیر زیادی در رشد هنر هفتم دارد

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در این پیوند به خبرنگار ایرنا شهرکرد گفت: راه‌اندازی و احداث سالن سینما در تمامی شهرستان‌های استان می‌تواند تاثیر زیادی در رشد هر چه بیشتر هنر هفتم در چهارمحال و بختیاری داشته باشد و برنامه‌ریزی برای فعال شدن یک سالن سینما در شهرستان فارسان انجام شده است و در شهرستان بروجن نیز علاقه‌مندان زیادی در زمینه هنر سینما دارد.

شهرام فرجی افزود: هم‌اکنون در استان تنها، پردیس سینمایی چهارمحال و بختیاری با عنوان پردیس سینمایی بهمن و با چهار سالن نمایش مسقف و یک سالن روباز به صورت مستمر به اکران فیلم می پردازد و سالن غدیر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز در موارد خاص مانند اکران فیلم‌های جشنواره استانی فجر مور استفاده قرار می‌گیرد و باید به فکر توسعه زیر ساخت‌های نمایش فیلم در استان باشیم.

وی اظهار داشت: پارسال در استان فیلم‌های اکران شده در پنج هزار و ۸۲۹ سانس به روی پرده نقره‌ای رفتند و تعداد مخاطبان هنر هفتم در استان به ۷۱ هزار و ۴۴۳ نفر رسد که بعد همه‌گیری کرونا تعداد چشمگیری است ولی اگر شهرستان‌های استان نیز دارای سالن نمایش بودند، بی‌شک مخاطبان بیشتری می‌توانستند از دیدن فیلم‌ها لذت ببردند و شاخص توسعه سینمایی استان افزایش می‌یافت.

فرجی گفت:پارسال که مانند سال‌های پیش شاهد اکران همزمان آثار جشنواره فیلم فجر در شهرکرد بودیم با استقبال بی‌نظیر مخاطبان مواجه شدیم که اگر شهرستان‌های استان نیز سالن مناسبی داشتند می‌توانستیم با اکران فیلم‌های جشنواره فرصت خوبی برای تماشای آثار سینمایی برای سینمادوستان شهرستان‌های استان نیز فراهم کنیم.

وی تاکید کرد:وجود سرمای هوا و بارندگی‌ها به‌ویژه در نیمه دوم سال مانعی برای سفر و تماشای فیلم توسط علاقه‌مندان به هنر هفتم در مرکز استان است و بی‌شک احداث سالن سینما در شهرستان‌ها می‌تواند زمینه مشارکت همه علاقه‌مندان به سینما در استان را فراهم کرد.

حوزه هنری چهارمحال‌ و بختیاری آمادگی احیای سینمای بروجن را دارد

رییس‌ حوزه هنری چهارمحال‌ و بختیاری در این پیوند به ایرنا شهرکرد گفت:آمادگی احیای سینمای بروجن را داریم ولی باید شرایطی طوری باشد که امکان بهره‌برداری بلند مدت برای حوزه هنری وجود داشته باشد.

احسان قائدی ادامه داد: با وجود پیگیری حوزه هنری چهارمحال‌ و بختیاری تاکنون در این خصوص تماسی با این مجموعه برقرار نشده است، البته حدود ۱.۵(یک سال و نیم) پیش این نهاد اعلام آمادگی خود برای احیای سینمای بروجن اعلام کرده است.

قائدی تاکید کرد: یکی از مهمترین چالش‌های پیش‌روی فرهنگ و هنر اُستان کمبود و نبود امکانات و زیرساخت‌های فرهنگی و هنری است و این مشکلی جدی است و اُستان ما به غیر از پردیس سینمایی بهمن،زیر ساخت هنری استانداردی ندارد و این مجموعه نیز با تلاش هنرمندان حوزه سینما شکل گرفته است و به شکل پردیس سینمایی مجهز شده است.

وی یادآور شد: نهادهای عمومی مانند حوزه هنری به دنبال ترویج فرهنگ و هنر هستند و نفع اقتصادی اولویت این مجموعه‌ها نیست ولی شرایط بهره‌برداری باید به گونه‌ای باشد که امکان استمرار خدمات وجود داشته باشد.

به گزارش ایرنا، بروجن در ۶۰ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha