۸ آبان ۱۳۹۲، ۱۳:۳۵
کد خبر: 80882105
T T
۰ نفر
يادواره قهرمان ملي شهيد درياقلي سوراني درشهرستان بن برگزار شد

شهركرد- همزمان با سالروز شكست حصر آبادان يادواره قهرمان ملي شهيد درياقلي سوراني و شهداي روستاي يانچشمه روز چهارشنبه در شهرستان بن چهارمحال و بختياري برگزار شد.

به گزارش ايرنا، 'شهيد درياقلي سوراني' اهل روستاي يانچشمه، از توابع شهرستان بن در استان چهارمحال و بختياري، متولد 1324است، او اوراق فروشي بود كه به همراه فرزند خردسالش، در كنار انبوهي از اتومبيل‌هاي فرسوده در حاشيه شهر آبادان زندگي مي‌كرد.

او در تاريخ نهم آبان سال 1359 و درجريان حمله متجاوزانه رژيم بعثي عراق به ايران و پس از اشغال خرمشهر، در منطقه كوي ذوالفقاري، در 20 كيلومتري شهر آبادان، به صورت اتفاقي، متوجه تحركات شبانه سربازان عراقي و عبور آنها از رودخانه بهمن شير براي حمله غافل گير كننده به آبادان شد.

وي با دوچرخه اش به سرعت مسيري طولاني را ركاب ‌زد، و خود را به آبادان رساند و با فريادهايش، مردم و مدافعان شهر را از نفوذ دشمن به اطراف شهر آبادان آگاه ساخت .

مردم نيز با شنيدن فريادهاي درياقلي، از خانه‌ بيرون آمدند و با اسلحه، چوب، چاقو، بيل و كلنگ و هرچه در دسترس داشتند، براي مقابله با دشمن، به سمت منطقه ذوالفقاري حركت كردند .

اين قهرمان ملي در جريان دفاع مردانه از كيان ايران اسلامي پس از ساعت ها مقاومت، بر اثر تركش خمپاره، مجروح و در راه انتقال به بيمارستان به فيض شهادت نائل شد.

فرماندار شهرستان بن دراين يادواره با تشريح رشادت و فداكاري شهيد درياقلي سوراني گفت: رشادت و دلاوري هاي شهدا و رزمندگان مهم ترين عامل پيروزي در دوران دفاع مقدس بود.

'حبيب محمدي' اظهار داشت: شهرستان بن در دوران هشت سال دفاع مقدس بيش از 400 شهيد تقديم نظام جمهوري اسلامي كرده كه از اين تعداد 44 شهيد از ساكنان روستاي يانچشمه بوده اند.

پيكر پاك شهيد درياقلي سوراني، در بهشت زهراي تهران به خاك سپرده شد و مقبره اين شهيد والامقام هم به تازگي رونمايي شده است.

داستان رشادت و شهادت شهيد درياقلي سوراني به عنوان يك قهرمان ملي در كتاب درسي دوره ابتدايي روايت شده است.

به گزارش ايرنا، روستاي يانچشمه در 10 كيلومتري شهرستان بن از توابع استان چهارمحال وبختياري واقع است.

7360/558/