۱۰ خرداد ۱۳۹۳، ۱۲:۱۶
کد خبر: 81183048
T T
۰ نفر
مخاطب امروز نمايش، ارتباط يك سويه با اثر را برنمي تابد

تهران - ايرنا - كارگردان نمايش گلوله گذاشت تو اسلحه... با بيان تفاوت مخاطبان امروز آثار نمايشي با دهه هاي پيشين افزود: تماشاگر امروز تئاتر ارتباط يك سويه با اثر را برنمي تابد.

شايان فيروزي روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار تئاتر ايرنا ‌اظهاركرد: در اين نمايش سعي كرديم تا با روايتي متفاوت از مساله مرگ با محور تحت فشار قرار گرفتن انسان ها و رسيدن به مقوله خودكشي در حقيقت اهميت زمان را به تصوير بكشيم.

وي ادامه داد: زمان از حياتي ترين نكات پيشرفت زندگي بشر است و در حقيقت قرارگرفتن در تنگنا و يا استفاده بهينه انسان از زمان است كه به حيات و يا مرگ زندگي افراد معنا مي دهد و اين نمايش سعي دارد با روايتي متفاوت از بازتاب زندگي انسان ها در حقيقت با محور مرگ به اهميت مقوله زمان توجه كند.

فيروزي كه اين روزها نمايش «گلوله گذاشت توي اسلحه، دستشو گذاشت روي ماشه، نوك اسلحه رو گذاشت روي شقيقش، ماشه رو نكشيد» را در مقام كارگردان در تماشاخانه آو به صحنه دارد متن اين نمايش را برداشتي آزاد از داستان آخر خط نوشته پيتر توريني دانست و تاكيد كرد: اصل ماجراي اين داستان بر محور يك شخصيت است اما براي جذابيت بيشتر اثر سعي كرديم تا با دراماتورژي تعداد روايت ها و كاراكترها را به هشت اجراگر افزايش دهيم.

وي به لزوم اهميت نگاه مخاطب و درگير شدن وي با داستان اثر نمايشي اشاره كرد و افزود: نگاه مخاطب امروز با دهه هاي گذشته تفاوت كرده است و آنها ديگر دوست ندارند تنها شنونده و يا بيننده يك اثر نمايشي باشند و دوست دارند تا در دريافت پيام و هدف نمايشي نقشي درگيرانه داشته باشند.

اين كارگردان با تاكيد بر اين اصل كه مخاطب امروز نمايش ارتباط يك سويه با اثر را برنمي تابد درباره بلندي نام اين اثر نمايشي گفت: اين در حقيقت يك ترفند و شيطنت براي جلب نظر مخاطب و در ادامه بازي كردن با مفهوم زمان است كه در بطن اين اثر نمايشي به عنوان يكي از محورهاي پيش برنده داستان مورد استفاده قرار گرفته است.

نمايش گلوله گذاشت توي اسلحه، دستشو گذاشت روي ماشه، نوك اسلحه رو گذاشت روي شقيقش، ماشه رو نكشيد با بازي ساناز روشني، ارغوان دهقان، سنا ميرجعفري، فهيمه معين، شايان فيروزي، امير نيما الهي، سعيد نادري و عليرضا آشوري در خانه نمايش آو ساعت 19 به صحنه مي رود.

فراهنگ(4)**9266**1588
۰ نفر