۴ اسفند ۱۳۹۳، ۱۱:۱۳
کد خبر: 81516944
T T
۰ نفر
تكميل قطعه چهارم آزادراه تهران - شمال پيش از پايان سال مطالبه مردم و مسوولان

نوشهر - ايرنا - قطعه چهارم آزادراه تهران - شمال حد فاصل مرزن آباد تا شهرستان چالوس نقش مهمي در كاهش بار ترافيكي ناشي از تعداد بالاي مسافرت هاي نوروزي دارد و تكميل و تحويل آن پيش از آغاز سفرهاي نوروزي مطالبه مسوولان و مردم است.

به گزارش ايرنا، قطعه چهارم از پروژه آزادراه تهران - شمال با 20 كيلومتر طول حدفاصل مرزن آباد تا شهرستان چالوس، با 93 درصد پيشرفت فيزيكي با شتابزدگي در دولت گذشته افتتاح شد و خطراتي نظير ريزش كوه را با خود به همراه آورد كه نياز بود تغييراتي در آن براي ايمن سازي صورت گيرد.

حفر تونل به صورت غيركارشناسي در برخي از نقاط اين قطعه از آزادراه همچنين باعث شده تا آب هاي بالادستي هنگام بارش شديد باران به سمت روستاهاي اطراف چالوس سرازير شده و باعث سيل و آبگرفتگي روستاها شود.

مشكل تامين اعتبار و تملك اراضي مجاور كه از دغدغه هاي مهم در اين پروژه بود با حضور معاون وزير راه و تاكيد وي در هرچه زودتر آماده شدن اين مسير، بر طرف شده است.

به دنبال بازديد چندي پيش معاون وزير راه، رييس بنياد مستضعفان و پيمانكاران قطعه چهارم پروژه آزادراه تهران - شمال، به دليل مشكلات موجود در اين مسير و رانش هاي متعدد در آن، قرار شد اين قطعه از آزادراه تارفع نواقص بسته باشدو تا 20 اسفند ماه دوباره بر روي خودروها گشوده شود و پيمانكار پروژه نيز وعده داده كه تا اين تاريخ آزادراه بر روي خودروها گشوده شود و مسوولان نيز به طور جدي پيگير تحقق اين موضوع هستند.

فرماندار چالوس نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، با اشاره به مسافرت هزاران نفر از هموطنان به شمال كشور در ايام نوروز از طريق جاده چالوس، گفت: انتظار مردم راه اندازي قطعه چهارم آزادراه تهران - شمال پيش از آغاز مسافرت هاي نوروزي است.

محمد ناصر زندي در گفت و گو با ايرنا اظهار داشت: پس از نشستي كه با مدير عامل بزرگراه داشتيم، تمامي پيمانكاران اين پروژه از روزهاي نخست آغاز تا اتمام آن فرا خوانده شدند و قطعه به قطعه اين آزادراه به آنها واگذار شد تا در اسرع وقت به رفع نواقص موجود از جمله رانش و ريزش و در نهايت ايمن سازي مسير اقدام كنند.

فرماندار چالوس با اشاره به ضرورت گشايش مجدد آزادراه تا مهلت تعيين شده، تاكيد كرد: عمليات رفع نواقص بايد تا اواخر اسفندماه به پايان برسد تا مردم بتوانند همزمان با ايام نوروز از اين آزادراه تردد كنند.

قاسم احمدي نماينده نوشهر، چالوس و كلاردشت در مجلس نيز به خبرنگار ايرنا گفت كه مردم منطقه تاكنون سختي هاي زيادي را براي بهره برداري از اين پروژه تحمل كرده اند و منتظربه ثمر رسيدن اين پروژه و آسايش و آرامش حاصل از آن هستند.

وي با اشاره به اهميت اين پروژه براي مردم كشور، افزود: اين آزاد راه محل تردد همه مردم ايران است كه با توجه به ترافيك هاي سنگيني كه در طول سال شاهد آن در اين محور هستيم، مردم از مسوولان انتظار دارند كه نگاه ويژه اي به نحوه اختصاص بودجه و تكميل هر چه زودتر آزاد راه داشته باشند.

حيدر نوروزي مديركل راه و شهرسازي استان مازندران نيز با اشاره به جديت مسوولان استان در پيگيري تكميل اين قطعه از آزادراه پيش از پايان سال جاري، گفت: تكميل اين مسير پيش از پايان سال جاري ضروري است تا مردم با مشكلات كمتري مواجه شوند.

وي خاطرنشان كرد: مسوولان كشوري و استاني با جديت پيگير موضوع هستند و پيمانكار نيز وعده داده كه رفع كامل نواقص پروژه تا پيش از پايان سال جاري صورت گيرد، گر چه حجم كارها در اين پروژه بالا است.

محمد قاسم محمد كريمي مدير طرح قطعه چهارم آزادراه تهران - شمال نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، گفت: طبق روالي كه وعده داده شده، كارها به پيش رفته و اشكالات موجود رفع مي شود.

وي تصريح كرد: عوامل اجرايي با شتاب مشغول به كار هستند و تلاش مي كنيم حتما در زمان وعده داده شده و پيش از پايان سال 93، نواقض رفع و آزادراه بر روي خودروها گشوده شود.

مطالعات اوليه طرح آزاد راه تهران - شمال از سال 1353 با هدف برقراري ارتباط مطمئن، ارزان و آسان در بين استان هاي شمالي و مركزي انجام گرفت و اين طرح پس از پيروزي انقلاب در سال 73 به تصويب شوراي عالي معماري و شهر سازي رسيد.

پروژه ملي آزاد راه تهران - شمال كه عمليات اجرايي آن از سال 74 آغاز شده به دلايلي از جمله مشكلات مالي با فرآيند عملياتي كند مواجه بوده است.

مسير آزادراه تهران - شمال از تقاطع غيرهمسطح بزرگراه شهيد همت و بزرگراه آزادگان آغاز و درامتداد دره 'كن' پس از گذشتن از حاشيه روستاي سولقان ازمنطقه كوهستاني توچال عبور كرده و سپس با تونل بلند تالون به طول 4 هزار و 900 متر اين رشته كوه را قطع و در دامنه هاي شمالي آن در منطقه دو آب شهرستانك قرار مي گيرد.

با اجراي اين قسمت كه طول تقريبي آن 32 كيلومتر است، مسير فعلي حدود 60 كيلومتر كوتاهتر مي شود.

محورارتباطي كنوني چالوس و كرج (كندوان) 200 كيلومتر طول دارد كه اين مسير با بهره برداري آزاد راه تهران - شمال به 121 كيلومتر و زمان مسافت از 4.5 ساعت كنوني به 1.5 ساعت كاهش خواهد يافت.

دولت تدبير و اميد چندين جلسه اختصاصي با حضور شخص معاون اول رييس جمهوري در اين باره برگزار كرده و او به همراه رييس بنياد مستضعفان به عنوان پيمانكار بازديدي هم از آزادراه داشته است كه اين نشان مي دهد تصميم دولت براي تكميل اين پروژه ملي جدي است.

اعتبار مورد نياز براي اين پروژه ملي 10 هزار ميليارد تومان اعلام شده كه بيش از 8 هزار ميليارد تومان از آن مربوط به فازهاي 2 و 3 بوده و مابقي مربوط به قطعات يك و چهار آزادراه است.

قطعه يك آزادراه كه بيش از 47 درصد پيشرفت فيزيكي دارد 1200 ميليارد تومان اعتبار نياز دارد كه تامين شده و 30 ميليارد تومان نيز براي اصلاح ايرادات قطعه چهارم در نظر گرفته شده است.

/1899/1535