۲۰ اسفند ۱۳۹۳، ۱۴:۲۶
کد خبر: 81537618
T T
۰ نفر
استاندار: مراكز آموزش اشتغال بهبوديافتگان اعتياد در آذربايجان غربي راه اندازي مي شود

اروميه - ايرنا - استاندار آذربايجان غربي از ايجاد و راه اندازي مراكز آموزش اشتغال بهبوديافتگان اعتياد در اين استان در سال آينده خبر داد.

قربانعلي سعادت روز چهارشنبه در جلسه شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر آذربايجان غربي افزود: ايجاد مراكز حرفه آموزي و اشتغال در هشت نقطه از آذربايجان غربي شامل گوگ تپه مهاباد، سيمينه بوكان، احمدآباد تكاب، آغبلاغ اشنويه، ميرآباد سردشت، پسوه پيرانشهر، حسنلوي نقده و قرانقوي چالدران اقدام مناسبي در راستاي مهارت آموزي و ورود بهبوديافتگان از اعتياد به بازار كار است كه انتظار داريم در سال 94 اين امر تحقق يابد.

وي گفت: سازمانها و نهادها وظيفه ذاتي دارند تا در اين امر برنامه هاي جامعي را براي شوراي هماهنگي استان ارائه كنند.

وي اضافه كرد: دستگاههاي اجرايي استان نبايد برنامه ها و اقدامات خود را در بحث مبارزه و مقابله با مواد مخدر صرفا منوط به تامين اعتبار بدانند بلكه مقابله با عارضه اجتماعي اعتياد و تلاش براي ريشه‌ كن ‌سازي آن جزو وظايف ذاتي دستگاههاست.

سعادت با تاكيد بر لزوم برنامه ‌محوري دستگاههاي اجرايي استان در رابطه مبارزه با مواد مخدر گفت: از دستگاههاي عضو شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان انتظار داريم برنامه هاي كاربردي و اثربخش براي سال آينده تدوين و طرح ها و برنامه هاي پيشنهادي خود را براي لحاظ شدن در قانون برنامه ششم توسعه ارائه كنند.

استاندار آذربايجان غربي با تاكيد بر ضرورت اتمام اردوگاه نيمه ‌تمام زارعان خوي افزود: با اتمام اين پروژه، بخش زيادي از زندانيان مرتبط با مواد مخدر در اين استان به اين اردوگاه منتقل مي شوند و اين مساله مي‌تواند به ارتقاي سطح خدمات در زندان‌ها نيز كمك كند.

وي خواستار مشاركت دستگاههاي اجرايي استان در اجراي طرح پاكسازي شهرهاي آلوده و جمع آوري معتادان از سطح شهرها شد.

سعادت اجراي طرح پاكسازي روستاهاي آلوده به اعتياد را مورد تاكيد قرار داد و گفت: براي اجراي هرچه بهتر اين طرح مي توان از ظرفيت بسيج روستاها، شوراهاي اسلامي روستاها و دهياري‌ها كمك گرفت.

وي گفت: طرح آموزش و مراقبت از خانواده ها بويژه خانواده هاي داراي فرد يا افراد معتاد از ديگر موارد است كه مي توان آن را اجرا كرد.

استاندار آذربايجان غربي با اشاره به تامين هزينه خريد جهيزيه از محل اعتبارات استاني براي 500 الي 600 نفر از مددجويان كميته امداد و بهزيستي اين استان افزود: عليرغم كمبود و محدوديت اعتبارات استاني اين اقدام در راستاي اجراي سياست هاي كلي جميعت ابلاغي از سوي مقام معظم رهبري در اين استان انجام مي شود.

وي اضافه كرد: دولت به تنهايي نمي تواند بار سنگين مبارزه با مواد مخدر و اعتياد در جامعه را به دوش بكشد بلكه تحقق اهداف و ريشه كن سازي اين عارضه اجتماعي نيازمند مشاركت هاي مردمي است.

فرمانده انتظامي آذربايجان غربي و دبير شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان نيز در اين جلسه گفت: اقدامات موثري در راستاي اجراي طرح عمليات پاكسازي شهرهاي آلوده و برخورد با معتادان و توزيع كنندگان در استان انجام گرفته است.

سردار محمد شرفي افزود: پليس با هماهنگي دستگاههاي ذيربط اين طرح را انجام مي دهد ولي متاسفانه با كمبود مكان براي نگهداري معتادان روبه رو هستيم و در اين رابطه بايد ظرفيت سازي كنيم تا بتوانيم در اجراي طرحها موفق باشيم.

وي اضافه كرد: در اين رابطه بايد از ظرفيتهاي خيرين و مردم استفاده كنيم تا مردم خودشان بتوانند كمپ ها را اداره كنند و ما نيز نظارت داشته باشيم.

سردار شرفي گفت: براي اين كار بايد نمايشگاهي از فرآيندهاي اعتياد و مواد سنتي و صنعتي براي افزايش آگاهي مردم به صورت ثابت اجرا كنيم.

وي افزود: در اين استان 18 مركز ترك اعتياد وجود دارد كه اين براي استان خيلي كم است بايد اين را توسعه دهيم.

محمد حضرت پور شهردار اروميه نيز در اين جلسه با اشاره به اينكه بهترين بستر براي مبارزه با اين پديده شوم محلات است گفت: شهرداري آمادگي كامل دارد تا در زمينه مبارزه با مواد مخدر هر كاري كه كميته اعلام كند به اجرا در آورد.

6009/6008