۲۷ فروردین ۱۳۹۴، ۱۳:۴۶
کد خبر: 81573761
T T
۰ نفر

دام ها زودهنگام به مراتع خراسان شمالي وارد نشوند

۲۷ فروردین ۱۳۹۴، ۱۳:۴۶
کد خبر: 81573761
دام ها زودهنگام به مراتع خراسان شمالي وارد نشوند

بجنورد - ايرنا - مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري خراسان شمالي گفت: از ورود زود هنگام دام به مراتع ييلاقي اين استان جلوگيري مي شود.

به گزارش ايرنا به نقل از روابط عمومي اين اداره كل موسي صابري اظهار كرد: طرح جلوگيري از ورود زود هنگام دام به مراتع ييلاقي در اين استان آغاز شده است.

وي افزود: براي جلوگيري از ورود دام غير مجاز به مراتع استان، كشيك ‌شبانه‌روزي و استقرار پاسگاه‌ها از اواسط فروردين‌ماه آغاز ‌شده و تا 75 روز به طول مي‌انجامد و در اين مدت ماموران به طور شبانه‌روزي در مراتع موجود و مسيرهاي مورد نظر گشت‌زني مي‌كنند.

وي گفت: تا اول خرداد ماه از ورود دام به مراتع شهرستان جلوگيري خواهد شد.

وي با اشاره به پروانه‌هاي صادره چراي دام گفت: يك ميليون و 100 هزار واحد دامي در اين استان مجاز به چرا در سطح مراتع هستند.

وي افزود: اميدواريم با كنترل ورود دام به خصوص دام عشاير كه به مناطق ييلاقي مي‌آيند، بتوانيم از افزايش اين ميزان چراي دام در مراتع استان جلوگيري كنيم.

صابري جلوگيري از فرسايش خاك و رواناب و سيلاب، ايجاد فرصت براي رشد و بذردهي گياهان مرتعي، تقويت سفره آب‌هاي زير زميني، آبدهي بيشتر چاه‌ها، تعديل هوا، توليد اكسيژن و ايجاد فضايي براي گردشگري را از اهداف اجراي اين طرح برشمرد.

وي ميزان علوفه برداشتي از مراتع خراسان شمالي در سال هاي ترسالي را حدود 240 هزار تن اعلام كرد كه نيمي از اين ظرفيت امسال مورد بهره برداري قرار خواهد گرفت.

وي افزود: براي اجراي موفق طرح مديريت چراي دام و برقراري تعادل بايد ميزان ورود دام به مراتع استان در سال زراعي جاري به طور جدي كنترل و پيگيري مي شود.

به گفته وي در صورت كمبود بارندگي بهاره و احتمال كاهش علوفه توليدي دامداران استان بايد علوفه مورد نياز براي دام خود را از ساير بخش ها تامين كنند.

صابري سطح مميزي مراتع استان را يك ميليون و 850 هزار هكتار عنوان كرد و افزود: يك ميليون و 100 هزار واحد دامي و 27 هزار و 500 خانوار دامدار مجاز به چرا در اين گستره هستند.ك/1

3007/ 6042