۱۲ خرداد ۱۳۹۴، ۸:۳۴
کد خبر: 81631656
T T
۰ نفر
آذربايجان غربي توان تبديل شدن به كانون تجارت و صادرات كشور را دارد

اروميه - ايرنا - نماينده مردم ماكو، چالدران، شوط و پلدشت در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه ظرفيتهاي آذربايجان غربي زمينه ساز روابط تجاري كارآمد است گفت: اين استان مي تواند به يكي از كانونهاي مهم تجارت و صادرات كشور تبديل شود.

محمد علي پور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: بدون ترديد استان مرزي آذربايجان غربي موقعيت خاصي براي تجارت خارجي دارد و بايد به پتانسليلها و ظرفيتهاي آن توجه ويژه شود.

وي ادامه داد: آذربايجان غربي داراي هفت بازارچه مشترك مرزي شامل تمرچين پيرانشهر، كيله سردشت، صنم بولاغي پلدشت، ساري سوي ماكو، رازي خوي، ناويه خان اشنويه، سروي اروميه و كوزه رش سلماس است و اين بازارچه ها مي توانند نقش موثري در برقراري روابط تجاري ايفا كنند.

علي پور همچنين برخورداري آذربايجان غربي از 9 گمرك فعال در مقابل مرزهاي سه كشور خارجي همانند گمرگ بازرگان و پيرانشهر را از جمله پتانسيلهايي عنوان كرد كه مي توانند توسعه اقتصادي استان و كشور را رقم بزنند.

اين نماينده مجلس با تاكيد بر اينكه از اين ظرفيتها بايد به خوبي استفاده شود گفت: اگر تجارت رونق يابد و روابط تجاري مناسبي با كشورهاي همجوار برقرار شود بدون شك به دنبال آن اشتغالزايي، روانه شدن درآمدهاي هنگفت به آذربايجان غربي و حضور سرمايه گذاران خارجي در استان روي مي دهد و حاصل بزرگ اين اتفاقها كاهش بيكاري و مهمتر از همه ناهنجاريهاي اجتماعي و برقراري امنيت و آرامش كامل و معيشت مناسب براي مردم استان است.

وي با اشاره به پيشرفت چشمگير منطقه آزاد تجاري ماكو افزود: منطقه آزاد تجاري ماكو يكي از بزرگترين پتانسيلهاي استان است كه امروز توانسته علاوه بر اشتغالزايي زمينه جذب سرمايه گذاران خارجي و ايجاد تسهيلات مناسب براي سرماي گذاران و تجار كشورهاي همسايه روند صعودي را طي كند چنانكه كشورهاي همسايه بدون ويزا در اين منطقه حضور يافته و به راحتي رفت و آمد مي كنند.

وي به گمرگ مرزي پلدشت نيز اشاره كرد و گفت: اين گمرگ محل مناسبي براي صادرات توليدات استان است و تمهيدات مناسبي براي رفت و آمد تجار در اين منطقه ايجاد شده است.

علي پور با بيان اينكه براي حضور توليدات استان در بازار كشورهاي همجوار بايد كيفيت محصولات مورد نظر قرار گيرد گفت: محور قرار دادن اين مهم مي تواند آذربايجان غربي را به عرصه رقابت در بازارهاي جهاني بكشاند.

وي افزود: آذربايجان غربي با برخورداري از گمركات و بازارچه هاي مرزي در حقيقت دروازه هاي اروپا را در خود جاي داده است دروازه هايي كه اگر مورد توجه ويژه قرار گيرند مي توانند استان را به اوج شكوفايي اقتصادي برسانند.

وي گفت: اين استان از بالاترين پتانسيلها در حوزه هاي مختلف معادن غني، محصولات شاخص، صنايع توليدي برجسته و مهمتر از همه جاذبه هاي گردشگري برخوردار است كه بهينه ساختن هركدام از اينها دري به سوي توسعه محسوب مي شود و بدون ترديد با اين ظرفيتها نبايد اين استان در رسيدن به توسعه اقتصادي و كاهش بيكاري با چالش هاي زيادي مواجه بشود.

آذربايجان غربي با داشتن حدود يك هزار كيلومتر مرز مشترك با كشورهاي همجوار در موقعيت جغرافيايي ممتاز و منحصر به فردي واقع شده است.

موقعيت مرزي آذربايجان غربي دسترسي آسان كشورمان را به بازارهاي جهاني فراهم آورده، راههاي زميني ارتباط با اروپا از طريق جاده و ريل همچنين مبادي اصلي ورود و خروج زميني كالا و مسافر از كشور به اروپا و بالعكس در اين استان واقع بوده و زيرساخت هايي كه متناسب با اين امور در استان ايجاد شده در كنار مزيت هاي كم نظير جغرافيايي و اقتصادي آذربايجان غربي را به يكي از قطب هاي تجاري كشور تبديل كرده است.

8135/6008