۲۰ مهر ۱۳۹۴، ۱۵:۵۵
کد خبر: 81796223
T T
۰ نفر
80 مورد برداشت غيرمجاز منابع آب در شيروان توقيف شد

بجنورد - ايرنا - مديرعامل شركت آب منطقه اي خراسان شمالي گفت: 80 محل برداشت غيرمجاز از منابع آب در شمال شهرستان شيروان در مهرماه جاري با همكاري دستگاه قضايي و نيروي انتظامي، مسدود شد.

به گزارش ايرنا از روابط عمومي شركت آب منطقه اي خراسان شمالي در روز دوشنبه، كاظم طاهريان با اشاره به اينكه توسعه بهره‌برداري غيرمجاز از منابع آب سطحي و زيرزميني از معضلات اصلي منابع آب استان است، اظهار كرد: تنها در محدوده زير پوشش مديريت امور منابع آب شيروان و فاروج، يكهزار و 200 حلقه چاه و محل برداشت غيرمجاز با تخليه سالانه 20 ميليون متر مكعب از منابع آب سطحي و زيرزميني وجود دارد.
او افزود: در اين استان دو هزار و 900 حلقه چاه غيرمجاز با حجم برداشت سالانه حدود 30 ميليون متر مكعب آب وجود دارد و حدود 35 ميليون متر مكعب آب نيز به صورت غيرمجاز و اضافه برداشت از چاههاي داراي پروانه، برداشت مي‌شود.
وي گفت: از سال 1385 تاكنون 892 حلقه چاه غيرمجاز در اين استان مسدود شده و در مجموع از برداشت غيرمجاز حدود 29 ميليون متر مكعب آب جلوگيري شده است.
مديرعامل شركت آب منطقه‌اي خراسان شمالي شمار چاههاي داراي پروانه در اين استان را حدود سه هزار حلقه ذكر كرد و گفت: سالانه در مجموع 443 ميليون متر مكعب آب از اين چاهها برداشت مي‌شود.
طاهريان هشدار داد: برداشت‌هاي بي‌رويه از منابع آب خراسان شمالي وضعيت اين منابع را با مشكل مواجه كرده به طوريكه وزارت نيرو، توسعه بهره‌برداري از منابع آب زيرزميني هشت دشت از 11 دشت استان را ممنوع كرده است.
او افزود: وضعيت منابع آب زيرزميني در سه دشت اسفراين، شيروان و جاجرم به حد بحراني رسيده و طي دو دهه گذشته سطح آب زيرزميني در دشت اسفراين 15متر، دشت شيروان 11 متر و دشت صفي آباد هشت متر كاهش يافته است.
وي از همكاري دادستاني و نيروي انتظامي شيروان در انسداد برداشتهاي غيرمجاز تشكر كرد و همت جمعي و همياري همه مردم و مسولان در انسداد برداشتهاي غير مجاز منابع آب استان را خواستار شد.
شيروان با 157 هزار نفر جمعيت، دومين شهرستان پرجمعيت استان خراسان شمالي است.
1744/5132