۱۰ آذر ۱۳۹۴، ۱۱:۰۲
کد خبر: 81861482
T T
۰ نفر
فیلتر ناقص دودكش های ذوب مس خاتون آباد همچنان قربانی می گیرد

كرمان - ایرنا - علیرغم پیگیری های رسانه ای و برخی از مسئولان كشوری و استانی در دوره های مختلف، فیلتر ناقص دودكش های كارخانه ذوب مس خاتون آباد از توابع شهرستان شهربابك كرمان، همچنان در این منطقه قربانی می گیرد.

به گزارش ایرنا، بوته هایی دود گرفته و سوسوی خاكی تیره، دورنمای زمین های اطراف كارخانه ذوب مس خاتون آباد است، منطقه ای كه در گذشته ای نه چندان دور، قطبی پویا در بخش دامپروری بود.
نم نم باران روی شیشه های خودرو، دلم را بی تاب ترنم باران و دستم را به نشانه شكر و استفاده از هوایی لطیف، از شیشه بیرون برد و تنها بعد از چند دقیقه، باران كه نه، مایع ای متمایل به رنگ سیاه، آنچه بود كه از حس باران در دشت خاتون آباد نصیبم شد.
اینجا دشت وسیع خاتون آباد از توابع شهربابك در استان كرمان است، دشتی كه همواره دامداران از حضور در آن به دلیل غنی بودن انواع پوشش گیاهی، احساس رضایت و خرسندی می كردند در حالی كه امروز، نقصان در فیلترهای كارخانه ذوب مس خاتون آباد، جمعیت دامی و انسانی این منطقه را با بیماری های متعدد و خسارات ناشی از تلف شدن دامهایشان، دست به گریبان كرده است.
اینجا در دشت خاتون آباد، حالا حتی باران هم یك تهدید است، تهدیدی كه به نفوذ بیشتر گرد و غبار مس در گیاهان و خاك، بیش از پیش كمك می كند و طبق نظر كارشناسان تا چند سال آینده به آب چاه های عمیق هم می رسد.
خاتون آباد شهر و دشتی در حدفاصل شهرك صنعتی سرچشمه و شهر شهربابك در استان كرمان است كه امروز آلودگی ناشی از دودكشها و پساب صنعتی كارخانه ذوب مس خاتون آباد در این منطقه، غباری از آلودگی را بر روی این دشت نشانده كه البته زدودن آن به صرف هزینه هنگفت و زمان قابل توجه، نیاز دارد.
از آنجا كه استان كرمان دومین ذخایر مس جهان را به خود اختصاص داده، شركت ملی صنایع مس نیز با راه اندازی كارخانه های تولید و فراوری این فلز سرخ رنگ در مناطقی چون سرچشمه و خاتون آباد، اقدام به توسعه كرده است كه البته كاری بس اقتصادی و اشتغالزا است.
عملیات اجرایی این شركت در سال 1374 به منظور استفاده بهینه از منابع و معادن مس كشور و تبدیل ذخایر موجود به تولیدات اقتصادی، آغاز شد، این در حالی است كه این سرمایه گذاری بخصوص در منطقه خاتون آباد بدون توجه به سلامت محیط زیست و با تعبیه فیلتراسیون ناقص در دودكش های این كارخانه، به سرانجام خوشایندی ختم نشد.
درست چند ماه بعد از احداث و راه اندازی كارخانه ذوب مس خاتون آباد شهربابك در سال 1382و 1383، و در اوج شادی و مسرت مردم این منطقه از راه اندازی چنین كارخانه ای در شهرستانشان، تلفات دامی در منطقه، آنها را در حیرت فرو برد و البته صدای اعتراضشان را در آورد.
بعد از انجام آزمایشات فراوان، علت این تلفات دامی، آلاینده بودن این صنعت و رها شدن غبار مس در هوا اعلام شد به طوری كه فرماندار وقت شهربابك آن روزها آلایندگی كارخانه ذوب مس خاتون‌ آباد را یكی از مهمترین مشكلات این شهرستان عنوان كرد.
منصور مكی آبادی در سال 87 به ایرنا گفته بود، روزانه بیش از ‎ 10تن غبار مس در هوای این منطقه رها می‌ شود.
هر چند كارخانه ذوب مس خاتون آباد در سال 1383با هدف تولید سالانه ‎ 80هزار تن مس آندی در زمینی به مساحت ‎ 600هزار متر مربع در ‎ 30كیلومتری شهربابك آغاز به كار كرد، اما از آن روزها تاكنون علیرغم تعویض فلترینگ دودكش های این كارخانه، هنوز غبار مس هر چند به میزان بسیار كمتر، در هوا رها می شود.
اهالی خاتون آباد با استناد به آزمایشاتی كه به صورت خودجوش و مردمی انجام داده اند میزان آلودگی این منطقه را 28 برابر استاندارد جهانی می دانند و مقدار ذرّات خروجی را نیز 30 برابر حد استاندارد اعلام می كنند.
شیوع بیماری های تنفسی بین جمعیت انسانی و بروز اختلالات ژنتیكی در نوزادان تازه متولد شده از جمله مشكلات ناشی از این آلایندگی است كه به اذعان مردم منطقه و برخی منابع آگاه از جمله مشكلات خاتون آباد است.
حال بماند كه فراورده های دامی این منطقه كه روزگاری چرخ اقتصاد شهرستان شهربابك بر پایه آن می چرخید امروز به دلیل وجود ذرات مس در انظار عمومی و بازار از درجه اعتبار ساقط شده است.
آنچه محرز است، طبق آمارها، 40 هزار راس دام طی هشت سال نخست فعالیت این كارخانه در منطقه خاتون آباد تلف شده اند كه این تعداد طبق اعلام منابع آگاه تاكنون به حدود 100 هزار راس دام با احتساب جنین های سقط شده دامها در خاتون آباد رسیده است.
هرچند كه این كارخانه بخشی از خسارت ناشی از تلفات دام را به دامداران پرداخت كرد اما به گفته نماینده دامداران هنوز بخش وسیعی از این پرداختی خسارت پرداخت نشده است.
**آلایندگی در منطقه خاتون آباد فاجعه است
نماینده دامداران منطقه خاتون آباد در گفت و گو با ایرنا آلایندگی ذوب مس را در این منطقه فاجعه می داند و می گوید: بعد از تعویض فیلترینگ ذوب مس در این كارخانه، روزانه شش تا 10 دام این منطقه تلف می شوند.
دخیل محمد ابراهیمی افزود: پوشش گیاهی و آب منطقه خاتون آباد طبق آزمایشات انجام شده آلوده است.
وی ادامه داد: مردم منطقه یك متخصص علوم آزمایشگاهی را به طور آزاد به خاتون آباد آوردند و نمونه ای از آب و خاك این منطقه را آزمایش كردند كه نتیجه این آزمایشات كه از فیلتر آزمایشگاه های تهران، شیراز و كرمان بیرون آمد، حاكی از آلوده بودن خاك، آب و پوشش گیاهی این منطقه بود.
نماینده دامداران منطقه خاتون آباد تصریح كرد: محصولات دامی منطقه خاتون آباد مانند شیر، گوشت و سایر فراورده ها، طبق آزمایشات آلوده بودند.
وی به خسارات ناشی از غبار مس در جمعیت انسانی این منطقه اشاره كرد و گفت: 17 نفر از اهالی خاتون آباد، طی سال گذشته، انتخاب و بعد از انجام آزمایش مشخص شد، مس خونشان بیشتر از حد مجاز است.
ابراهیمی ادامه داد: مس خون این افراد، 185 بود كه به گفته پزشكان و كارشناسان باید بین 120 تا 150 باشد كه 35 جی. پی. ام بیشتر است.
وی اظهار كرد: طبق آزمایشاتی كه خودمان انجام داده ایم، مشخص شد كه ارسنیك، جیوه و سرب نیز در خون اهالی منطقه خاتون آباد وجود دارد در حالی كه این آمار توسط آزمایشگاهها، اعلام نمی شوند.
نماینده دامداران گفت: شركت مس از سال 1390 تاكنون خسارت تلفات دام منطقه خاتون آباد را پرداخت نكرده است.
وی تاكید كرد: شركت مس باید حدود 13 و نیم میلیارد تومان به دامداران دشت خاتون آباد پرداخت كند كه تاكنون دو میلیارد تومان آن در سالهای 86 و 87 پرداخت شده است.
ابراهیمی اظهار كرد: متاسفانه نوزادانی اخیرا در منطقه خاتون آباد به دنیا آمده اند كه چشم، دست و یا عضوی دیگر نداشته اند و حدود 60 درصد از مردم منطقه و كارگران مشكلات ریوی دارند.
نماینده دامداران منطقه خاتون آباد گفت: اگر با همین روند پیش برود تا دو سال آینده، كسی نمی تواند در منطقه خاتون آباد زندگی كند.
وی می گوید: حالا دیگر پوشش جانوری منطقه مانند خرگوش، لاك پشت، جوجه تیغی، مار و موش كمتر دیده می شوند.
وی از مسئولان كشوری خواست از حق مسلم مردم این منطقه كه تنفس هوایی سالم دفاع كند.
ابراهیمی با اشاره به اینكه محصولات زیادی در منطقه خاتون آباد وجود دارد گفت: انگور، به و پسته كه از جمله محصولات این منطقه هستند اكنون غیرقابل مصرف هستند.
وی به پرونده 13 میلیارد تومانی شركت ملی مس در زمینه پرداخت نشدن خسارت دامداران منطقه خاتون اباد طی سالهای اخیر در قوه قضاییه اشاره كرد و گفت: دو و نیم میلیارد تومان از این خسارت طی سالهای نخست به دامداران پرداخت شده است.
*74 هزار تلفات دامی در خاتون آباد
یك منبع مطلع در این زمینه نیز كه نخواست نامش فاش شود می گوید: آلایندگی كارخانه ذوب مس، دو هزار هكتار از اراضی منطقه خاتون آباد را غیر قابل سكونت كرده است.
وی گفت: میزان تلفات دام ها در منطقه خاتون آباد تاكنون 45 هزار راس دام اعلام شده كه با احتساب 30 هزار جنین مرده به بیش از 75 هزار راس می رسد.
وی گفت: طبق اعلام مسئولان دامپزشكی و سایر مسئولان هیچكدام از محصولات دامی و گیاهی منطقه به دلیل وجود غبار مس و سایر فلزات قابل مصرف نیستند.
این منبع آگاه گفت: حدود دو سال است كه شركت مس از پرداخت غرامت و خسارت به دامداران خودداری كرده است.
وی اظهار كرد: به ازای هر راس دام در سالهای گذشته 150 هزار تومان پرداخت می شده كه این میزان در حال حاضر باید به 450 هزار تومان برسد.
وی افزود: طبق اعلام كارشناسان، پنج هزار هكتار از اراضی كشاورزی منطقه خاتون آباد در معرض نابودی است و برداشت بی رویه شركت مس از ذخایر آبهای زیر زمینی منطقه خاتون آباد، موجب كم آب یا خشك شدن 30 رشته قنات این منطقه شده است.
این منبع مطلع بیان كرد: برخی از اهالی منطقه خاتون آباد به دلیل مصرف محصولات دامی و گیاهی این منطقه دچار مسمومیت با مس شده اند.
این منبع آگاه تصریح كرد: نمونه برداری انجام شده از خاك منطقه خاتون آباد، نشان می دهد آرسنیك 323 برابر، كروم هزار و 954، مس 59 هزار و 66، آهن 579 هزار، روی 16 هزار و 790 و سرب حدود هزار و 232 برابر حد مجاز است.
وی گفت: میزان مس موجود در كبد و كلیه دامهای تلف شده 100 تا 150 قسمت در میلیون است در حالی كه حالت طبیعی باید بین 10 تا 15 قسمت در میلیون باشد و این یعنی حدود 10 برابر حد مجاز است.
معاون فنی اداره كل محیط زیست استان كرمان نیز در گفت و گو با ایرنا گفت: كارخانه ذوب مس خاتون آباد در سالهای 86 و 88 وضعیت نامطلوب داشت و ذرات مس در آن زمان چندین برابر استاندارد و فاجعه آمیز بود.
فاطمه نجات سروری افزود: با توجه به پیگیری های اداره كل محیط زیست استان كرمان و خود كارخانه اقداماتی در راستای رفع این آلایندگی ها در زمینه فیلترینگ كارخانه انجام شد كه البته هنوز با استاندارد فاصله دارد.
وی تصریح كرد: محیط زیست با پروژه های توسعه ای صنعت مس در منطقه خاتون آباد مخالف است و تنها پروژه هایی كه در راستای تقلیل آلایندگی می تواند انجام شود كارخانه اسید است.
معاون فنی اداره كل محیط زیست استان كرمان با بیان اینكه فرایند ذوب مس باید اصلاح شود تصریح كرد: برای این كار با شركت های خارجی قرارداد بسته شده است.
وی تاكید كرد: طی مكاتبات با مسئولان ذوب مس قرار شد، فرایند تولید مس در كارخانه ذوب مس خاتون آباد تغییر كند تا الكتروفیلترها بتواند ذرات را جذب كند.
معاون فنی اداره كل محیط زیست استان كرمان، دلیل تعلل در احداث كارخانه اسید سولفوریك را از طرف مسئولان ذوب مس در بازاریابی برای فروش محصول دانست و افزود: فرایند ذوب باید اصلاح و كارخانه بر اساس آن احداث شود.
وی به احداث كارخانه اكسیژن در جوار كارخانه ذوب مس خاتون آباد به منظور كاهش آلایندگی اشاره كرد و افزود: این كارخانه تا پایان امسال بهره برداری می شود.
معاون فنی اداره كل محیط زیست استان كرمان گفت: مسئولان كارخانه ذوب مس خاتون آباد، ذوب را پایین آوردند ولی باز هم مقدار مس رها شده در منطقه در حد استاندارد نیست.
وی تصریح كرد: آلودگی ناشی از رها شدن غبار مس در هوای منطقه خاتون آباد به هوا، آب و خاك نیز منتقل می شود و محیط زیست از همان اوایل اعلام كرد، چرای دام در منطقه ممنوع است.
وی به انجام نمونه برداری از گیاه و خاك منطقه خاتون آباد توسط محیط زیست اشاره كرد و گفت: اثرات غبار مس روی خاك و گیاه به زودی از بین نمی رود.
وی ادامه داد: منبع آلوده كننده در منطقه خاتون آباد برطرف نشده است و سلامت جانواران و گیاهان مورد تهدید قرار گرفتند.
وی گفت: هر اتفاقی كه در محیط زیست به وقوع بپیوندد در اكوسیستم منطقه تاثیرگذار است و به صورت زنجیره به همه عوامل گیاهی، جانوری و انسانی تاثیر می گذارد.
نجات سروری گفت: میزان مس موجود در هوا، پی. پی. ام خوانده می شود كه به صورت راندوم و حداقل هر سه ماه یك بار نمونه برداری و به آزمایشگاه معتمد محیط زیست ارجاع می شود.
وی اظهار كرد: بیش از 50 كارخانه و صنعت آلاینده در استان كرمان وجود دارد كه امید داریم با توجه به تاكید محیط زیست در راستای تغییر فرایند تولید و كاهش آلایندگی اقدام كنند.
وی ادامه داد: كارخانه ها هر چه قدر در بخش محیط زیست هزینه كند كم است.
**اثرات آلایندگی تا سال ها باقی می ماند
نماینده مردم شهربابك در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: فیلترینگ اصلی كارخانه ذوب مس خاتون آباد از همان روزهای نخست آغاز به كار بر روی دودكش های این كارخانه نصب نشده بود.
حسین فتاحی افزود: كارخانه ذوب مس خاتون آباد موجب آلایندگی در این منطقه شد.
وی به پیگیری های فراوان مسئولان شهرستان شهربابك به منظور رفع آلایندگی كارخانه ذوب مس خاتون آباد در ادوار مختلف اشاره كرد و گفت: استاندار كرمان به منظور رفع كامل این آلایندگی در منطقه خاتون آباد اقدام كرده است.
وی اظهار كرد: آلایندگی ایجاد شده توسط كارخانه ذوب مس خاتون آباد، خاك و زمین را آلوده كرده و در صورتی كه در حال حاضر هم این آلایندگی قطع شود، اثرات آن تا سالها در منطقه باقی می ماند.
فتاحی گفت: تلفات دامی زیادی در حاشه كارخانه ذوب مس خاتون آباد طی سالهای گذشته رخ داد.
وی بیان كرد: شركت ملی مس ایران، قسمتی از خسارات ناشی از تلفات دامهای منطقه خاتون آباد را پرداخت كرد و حدود دو سال است كه خسارتی به دامداران این منطقه پرداخت نشده است.
وی افزود: هم اكنون روزانه حدود هفت تا 10 دام در این منطقه تلف می شود.
نماینده مردم شهربابك در مجلس شورای اسلامی به حضور وزیر جهاد كشاورزی در منطقه خاتون آباد طی چند ماه اخیر اشاره كرد و گفت: وی نیز این مشكل را در هیات دولت مطرح كرد و دولت تصمیم گرفت برای رفع این مشكل با كمك استانداری كرمان به منظور پرداخت خسارت به دامداران و رفع آلایندگی در منطقه اقدام كنند.
وی گفت: عده ای از دامداران مناطق اطراف نیز از موقعیت سوء استفاده كرده و دامهای تلف شده خود را به منظور دریافت خسارت به این منطقه می آوردند.
وی احداث كارخانه اسید و اكسیژن را در جوار كارخانه ذوب مس خاتون آباد در راستای كاهش آلایندگی مهم و تاثیرگذار دانست و گفت: این شركت در صدد احداث این دو كارخانه است.
* كارخانه مس خاتون آباد از همان ابتدا آلاینده بوده است
مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شركت ملی صنایع مس ایران، مس منطقه ای كرمان نیز گفت: كارخانه ذوب مس خاتون آباد از سالهای نخست راه اندازی در منطقه تولید آلایندگی كرده بود.
محمد امین زاده افزود: مدیران این كارخانه از همان سالهای نخست درصدد بودند كه آلایندگی كارخانه مس خاتون آباد را به حداقل و حد استاندارد برسانند.
وی اظهار كرد: شركت ملی مس هزینه های گزافی را در راستای بهبود اوضاع و كاهش آلایندگی كارخانه ذوب مس خاتون آباد متقبل شد كه روند كاهش آلایندگی در كارخانه بیانگر انجام این اقدامات است.
وی گفت: شركت مس اقدامات كوتاه، میان و بلند مدتی را در راستای كاهش آلایندگی در كارخانه ذوب مس خاتون آباد انجام داده است.
وی از رفع مشكل خودسوزی غبار، كاهش حجم هوای ورودی به داخل الكتروفیلترهای، تغییر در سیستم ضرب زنی الكتروفیلترها و برخی اقدامات فنی به عنوان نمونه ای از اقدامات انجام شده در راستای كاهش آلایندگی كارخانه ذوب مس خاتون آباد نام برد.
مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شركت ملی صنایع مس ایران، مس منطقه ای كرمان اظهار كرد: نگهداری و تعمیرات قسمت های مختلف الكتروفیلترها به صورت سه شیفت كاری، انجام طرح های اصلاحی در قسمت های مختلف الكتروفیلترها و انجام تعمیرات هفتگی و سالیانه نیز از دیگر اقدامات كارخانه ذوب مس خاتون آباد شهربابك در راستای كاهش آلایندگی این كارخانه است.
وی ادامه داد: راه اندازی طرح های توسعه ای و آنلاین كردن دستگاه سنجش آلاینده های هوا نیز به منظور كاهش آلایندگی در این كارخانه انجام شده است.
وی اظهار كرد: اقدامات فنی لازم به منظور كاهش آلایندگی كارخانه ذئب مس خاتون آباد برنامه ریزی و اجرا شده است.
امین زاده با بیان اینكه میزان غبار خروجی از الكتروفیلترهای كارخانه ذوب مس خاتون آباد شهربابك در سال 86 حدود 13 هزار میلی گرم بر نرمال متر مكعب بوده گفت: این مقدار اكنون به زیر 400 ملیی گرم بر نرمال متر مكعب رسیده است.
وی ادامه داد: این بدان معنی است آلایندگی در یك بازه 250 تا 400 میلی گرم بر متر مكعب متغییر است.
وی تصریح كرد: این روند كاهشی بیانگر این است كه ما توانسته ایم آلایندگی كارخانه ذوب مس خاتون آباد را كاهش بدهیم و به 98 درصد بهبود برسانیم كه نسبت به استانداردهای جهانی حدود پنج برابر بالاتر است.
مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شركت ملی صنایع مس ایران، مس منطقه ای كرمان گفت: حد استاندارد حدود 50 میلی گرم بر نرمال مترمكعب است در حالی كه آلایندگی كارخانه ذوب مس خاتون آباد هم اكنون حدود 250 میلی گرم بر نرمال مترمكعب است.
وی تاكید كرد: كارخانه ذوب مس خاتون آباد در راستای كاهش آلایندگی، طرح های توسعه را در دستور كار دارد.
وی تاكید كرد: كارخانه اكسیژن در آینده نزدیك در جوار این كارخانه راه اندازی می شود.
امین زاده گفت: كارخانه اكسیژن حدود 90 درصد پیشرفت فیزیكی دارد كه تحریم های اعمال شده احداث كارخانه اكسیژن را به تعویق انداخت.
وی بیان كرد: تحریم ها دلیل اصلی به تعویق افتادن اجرای طرح های توسعه ای كارخانه ذوب مس خاتون آباد بوده است.
مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شركت ملی صنایع مس ایران، مس منطقه ای كرمان اظهار كرد: در راستای تامین قطعات كارخانه اسید به تحریم برخورد كردیم و با مشكل مواجه شدیم.
وی گفت: با اجرای طرح های كارخانه اكسیژن و اسید، آلایندگی كارخانه كاهش چشمگیر پیدا خواهد كرد و به استانداردهای جهانی می رسیم.
وی گفت: تاكنون دانشگاه علوم پزشكی در مورد مشكلات و اختلالات ژنتیكی انسانی در منطقه خاتون آباد، موردی را اعلام نكرده است.
امین زاده بیان كرد: دو هزار نفر در كارخانه ذوب مس خاتون آباد مشغول به كار هستند و با انجام معاینات دوره ای روی این افراد خوشبختانه مشكل خاصی را نداشتیم.
مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شركت ملی صنایع مس ایران، مس منطقه ای كرمان افزود: جلوگیری از روند تلف شدن دامهای این منطقه با انجام اقدامات انجام شده روند كاهش خوبی را داشته است.
وی افزود: 2.5 میلیارد تومان غرامت در سال های گذشته به دامداران منطقه خاتون آباد پرداخت شده است.
وی افزود: بقیه خسارت دامداران نیز پرداخت می شود.
وی از احداث انبار كنستانتره جدید در منطقه خاتون آباد خبر داد و گفت: دانشگاه صنعتی شریف تهران با بررسی روند آلایندگی كارخانه مس خاتون آباد در سالهای 89 تا 92، حدود 97 درصد كاهش آلایندگی را اعلام كرده است.
امین زاده تصریح كرد: سالانه حدود دو میلیارد و 500 هزار میلیون تومان در بخش نگهداری و تعمیرات الكتروفیلترهای كارخانه ذوب مس خاتون آباد هزینه می شود.
وی افزود: رفع آلایندگی در منطقه خاتون آباد برای مدیران شركت ملی مس بسیار مهم است.
وی ادامه داد: كارخانه ذوب مس خاتون آباد سالانه حدود 90 هزار تن آند مسی تولید می كند.
مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شركت ملی صنایع مس ایران، مس منطقه ای كرمان تصریح كرد: آلایندگی كارخانه ذوب مس خاتون آباد با اجرای طرح های توسعه ای و برداشته شدن تحریم ها تا پایان سال 96 رفع می شود.
وی افزود: شركت مس در راستای كمك به دامداران منطقه با همكاری دامپزشكی مكمل های غذایی دام را خریداری و در اختیار دامداران قرار داده است.
امین زاده ادامه داد: این مكمل ها حدود سه سال است كه توسط شركت ملی مس با هزینه زیاد خریداری و بین دامداران منطقه خاتون آباد شهربابك توزیع می شوند.
استاندار كرمان نیز هفتم اردیبهشت 1394 اعلام كرد كه رفع آلودگی كارخانه مس خاتون آباد در دستور كار كارگروه زیربنایی دولت قرار گرفته است.
علیرضا رزم حسینی در جمع خبرنگاران افزود: پس از بازدید وزیر جهاد كشاورزی از كارخانه مس خاتون آباد شهربابك و مطلع شدن از مشكلات زیست محیطی این كارخانه در جلسه هیات وزیران، گزارش مفصلی از وضعیت منطقه ارائه شد.
وی گفت: دولت نسبت به این موضوع حساسیت ویژه دارد و قرار شد اقداماتی در بحث فیلترینگ كارخانه و مرتع آن منطقه در راستای رفع آلودگی و بهبود وضعیت محیط زیست شهرستان شهربابك انجام شود.
وی تصریح كرد: قرار است در این زمینه یك كار اساسی صورت گیرد و این یكی از پروژه های استانی در سال جاری است.
سوم اردیبهشت 1394 مشكلات دامداران خاتون آباد با حضور وزیر جهاد كشاورزی در این منطقه مورد بررسی قرار گرفت.
كارخانه ذوب مس خاتون آباد با زیربنایی بیش از 60 هزار متر مربع در غرب استان كرمان و در فاصله 180كیلومتری از این شهر و 30 كیلومتری از شهرستان شهربابك واقع شده است.
شركت ملی صنایع مس ایران تنها شركتی است كه از معادن بزرگ مس بهره برداری می كند، معادن مس سرچشمه، میدوك و خاتون آباد كرمان و سونگون در آذربایجان شرقی همگی در اختیار این شركت هستند.
شركت ملی مس با بهره برداری از این سه معدن و برخورداری از سه مجتمع تغلیظ مس، دو واحد ذوب مس خاتون آباد و سرچشمه و یك پالایشگاه در سرچشمه به عنوان یك شركت بزرگ در سطح بین المللی مطرح است.
شهرستان شهربابك با 13 هزار و 750 كیلومتر مربع و بیش از 100 هزار نفر جمعیت، پنج هزار هكتار زمین زراعی و 22 هزار هكتار زمین باغی دارد.
3029/3029/1042