۱۱ آذر ۱۳۹۴، ۱۴:۲۰
کد خبر: 81862960
T T
۰ نفر
برگزاري مراسم اربعين حسيني توسط شيعيان جمهوري داغستان

مسكو - ايرنا- شيعيان جمهوري داغستان در اربعين حسيني به سوگ سيدالشهدا (ع) و ياران باوفايش در كربلا نشستند.

به گزارش ايرنا، مراسم اربعين حسيني در چندين شهر و روستاي داغستان در منطقه قفقاز روسيه ازجمله مخاچ قلعه پايتخت اين جمهوري و شهرهاي قيزلار و دربند با حضور شيعيان اين مناطق برگزار شد.
مراسم اربعين سالارشهدا (ع) در پايتخت جمهوري داغستان در مسجد خامنه اي اين شهر برگزار و در آن صدها نفر از عاشقان اهل بيت عصمت و طهارت (ع) شركت كرده و ياد حماسه كربلا را گرامي داشتند.
«نوري محمدزاده» از شخصيت هاي اسلامي جمهوري داغستان در مراسم اربعين حسيني در مخاچ قلعه با تشريح مبارزه امام حسين (ع) و يارانش در كربلا آن را زمينه ساز تداوم اسلام انقلابي پس از صدر اسلام و حفظ ارزش هاي والاي اسلامي براي نسل هاي بعدي خواند.
وي به ويژگي هاي بارز انقلابي سيد الشهدا (ع) و يارانش اشاره كرد و گفت: امام حسين(ع) زير بار زور و ظلم و ستم طاغوت زمانه خود يزيد نرفت و تمام نقشه هاي حكومت غاصب اين فرد فاسد را نقش بر آب كرد و شكست داد.
در ادامه مراسم يكي از نوحه خوانان به نوحه سرايي در سوگ شهداي دشت كربلا پرداخت و حاضران در مراسم سينه زني و سوگواري كردند.
گزارش هاي رسيده از جمهوري داغستان حاكي از برگزاري مراسم اربعين حسيني در شهرهاي قيزلار و دربند و چند منطقه ديگر اين جمهوري بود كه با شكوه خاصي برگزار شد.
جمهوري داغستان با 50 هزار و 270 كيلومتر مربع وسعت و 2 ميليون و 990 هزار جمعيت در منطقه قفقاز روسيه واقع شده و بخش قابل توجهي از جمعيت اين جمهوري مسلمان نشين را شيعيان تشكيل مي دهند.
مسجد مخاچ قلعه بيش 100 سال قبل توسط دو برادر بازرگان مشهور به خامنه اي براي شيعيان اين جمهوري بنياد گذاشته شد كه حكومت كمونيستي شوروي آن را به سالن ورزشي تغيير كاربري داد.
پس از فروپاشي شوروي سابق در سال 1991، شيعيان پايتخت جمهوري داغستان با بازسازي مسجد دوباره اين مكان را به حالت اول بازگرداندند.
اروپام**391**1516 **1908**1517