۲۹ بهمن ۱۳۹۴، ۸:۵۳
کد خبر: 81968911
T T
۰ نفر

عناوین مجاز و غیر مجاز تبلیغات انتخاباتی

۲۹ بهمن ۱۳۹۴، ۸:۵۳
کد خبر: 81968911
عناوین مجاز و غیر مجاز تبلیغات انتخاباتی

اراك- ایرنا- با خوردن زنگ تبلیغات انتخاباتی، جنب و جوش در ستاد نامزدها و هواداران آنها، فعالان سیاسی، اجتماعی و مردم بالا گرفته اما آنچه اهمیت دارد، تبدیل این مهلت به عرضه برنامه ها، رعایت اخلاق، انصاف و همدلی درجامعه و رعایت قانون به عنوان منشور پذیرفته شده و لازم الاجراست.

رئیس هیات نظارت بر انتخابات استان مركزی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا ملاك ها و باید نباید های تبلیغات نامزدها را نشریح كرد.
سید باقر تقوی گفت: هرگونه دیوار نویسی و استفاده از پوستر، از سوی كاندیداهای انتخاباتی بر اساس ماده 57 قانون انتخابات، خلاف محسوب می شود.
وی افزود: راه اندازی كاروان های تبلیغاتی و به كارگیری بلندگوهای سیار در خارج از محیط سخنرانی، استفاده از عكس خارج از قالب تراكت، جزوه، زندگینامه، بروشور بیشتر از ابعاد 15 در 20 سانتیمتر، نصب و الصاق هر گونه اعلامیه و عكس و پارچه تبلیغاتی به طور كلی به جز محل ستادهای تبلیغاتی و اعلام نظر شخصیت ها در تائید نامزد مذكور با ذكر عنوان و مسئولیت از مهمترین عناوین غیر مجاز در تبلیغات انتخاباتی مجلس شورای اسلامی است.
وی ادامه داد: همچنین دایر كردن بیش از یك ستاد انتخاباتی در مراكز بخش ها، شهرها و شهرستان ها و هر یك از مناطق شهرداری، درج اعلام حمایت مجامع و گروه های هر حوزه انتخابیه در آثار تبلیغاتی مجاز بدون مستند مكتوب، نصب هر گونه آثار تبلیغاتی از سوی اقشار و گروه ها مبنی بر حمایت از نامزدهای انتخاباتی بدون اعلام به هیات اجرایی، انتشار مطالب غیر واقعی مبنی بر انصراف حمایت گروه یا اشخاصی از نامزدهای معین در مطبوعات، نشریات و خبرگزاری ها و تبلیغ علیه داوطلبان دیگر از ممنوعیت های تبلیغاتی انتخابات مجلس شورای اسلامی است.
رئیس هیات نظارت بر انتخابات استان مركزی انجام فعالیت تبلیغاتی برای نامزدها از صدا و سیما و میز خطابه نماز جمعه، استفاده از وسایل و امكانات دولتی، تبلیغ اعضاء هیات های اجرایی و نظارت انتخابات له یا علیه داوطلبان، تشكیل ستاد تبلیغات انتخاباتی بدون اعلام نشانی و نام مسئول به فرمانداری، فعالیت تبلیغاتی كارمندان دولت در ساعاعت اداری را از دیگر ممنوعیت های تبلیغات انتخاباتی عنوان كرد.
وی بیان كرد: برگزاری و دعوت داوطلبان انتخاباتی از مردم برای شركت در گردهمایی یا همایش قبل از زمان قانونی تبلیغات، معدوم نمودن آگهی تبلیغاتی مجاز نامزدهای دیگر، الصاق و نصب اعلامیه، عكس، پوستر، بنر و پارچه های تبلیغاتی و استفاده از هر گونه پلاكارد، پوستر و دیوار نویسی از دیگر ممنوعیت های تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی است.
تقوی همچنین در خصوص عناوین مجاز در تبلیغات انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز گفت: چاپ تراكت ها در ابعاد 15 در 20 سانتیمتر، چاپ و توزیع زندگینامه، بروشور و كارت در اندازه 15 در 20 سانتیمتر، استفاده از عكس در تراكت، زندگینامه، جزوه، بروشور در ابعاد 15 در 20 سانتیمتر سخنرانی در محیط های غیر دولتی، ارسال و توزیع آثار تبلیغاتی مجاز از طریق شركت پست در پاكت های بسته و بدون وجود آثار تبلیغاتی بر روی پاكت برای تبلیغات مجاز است.
وی ادامه داد: همچنین اعلام نظر شخصیت ها در تائید نامزدها بدون ذكر نام و مسئولیت، انتشار مراتب حمایت مجامع و گروه های هر حوزه انتخابیه در آثار تبلیغاتی مجاز توسط نامزد نمایندگی به شرط وجود مستندهای مكتوب، تشكیل تنها یك ستاد انتخاباتی در مركز بخش، شهرستان و هر یك از مناطق شهرداری در شهرهای بزرگ، نصب هر گونه تابلو كه نشان دهنده ستاد تبلیغاتی نامزدها باشد، استفاده از آثار تبلیغاتی مجاز به صورت مشترك و برگزاری اجتماعات با اخذ مجوز از دیگر فعالیت های مجاز نامزدهای انتخاباتی مجلس شورای اسلامی است.
رئیس هیات نظارت بر انتخابات استان مركزی اضافه كرد: نصب آثار تبلیغاتی مجاز صرفا باید در مكان هایی كه از سوی شهرداری یا دهیاری مشخص شده، نصب پلاكارد از سوی احزاب در راستای تشویق مردم برای حضور در انتخابات، تعبیه بلند گو در محل ستاد تبلیغاتی نامزدها و محل سخنرانی و تفكیك ستادها به برادران و خواهران از دیگر عناوین مجاز در تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی است.
فهرست نهایی اسامی 175 نامزد انتخاباتی مجلس شورای اسلامی در شش حوزه انتخابیه اصلی استان مركزی توسط فرمانداری ها آگهی عمومی شده و از مجموع این نامزدها 164 نفر مرد و 11 نفر زن هستند.
53 نامزد در حوزه انتخابیه اراك، كمیجان و خنداب، 20 نامزد در حوزه انتخابیه محلات و دلیجان، 18 نامزد در حوزه انتخابیه خمین، 34 نفر ئر حوزه انتخابیه تفرش، آشتیان و فراهان،24 نفر در حوزه انتخابیه شازند و 26 نفر در حوزه انتخابیه ساوه و زرندیه در انتخابات مجلس دهم با هم رقابت دارند.
از مجموع 344 نامزد ثبت نام شده در استان مركزی برای رقابت های انتخاباتی مجلس دهم 175 نفر تایید نهایی و 24 نفر داوطلبان انصرافی هستند و بقیه رد صلاحیت شده اند.
در مجموع هشت نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی دراستان مركزی تقاضای تغییر حوزه انتخابیه را داشتند كه شورای نگهبان با شش تقاضا مخالفت كرده و دو نامزدی كه انتقال موفق داشته اند از حوزه انتخابیه محلات و دلیجان به حوزه شازند و از حوزه انتخابیه تهران به حوزه محلات و دلیجان بوده است.
استان مركزی با یك میلیون و 414 هزار نفر جمعیت هفت كرسی نمایندگی مجلس شورای اسلامی را دارد.
دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی همزمان با پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در هفتم اسفند ماه در سراسر كشور برگزار می شود.
نامزدهای انتخاباتی مجلس شورای اسلامی مطابق قانون از 29 بهمن ماه به مدت یك هفته زمان دارند دیدگاه ها و برنامه های خود را در معرض افكار عمومی قرار دهند.
3017/6012/6013/