۱۰ خرداد ۱۳۹۵، ۰:۱۴
کد خبر: 82093373
T T
۰ نفر
روسیه خواستار توقف ورود تروریست ها از تركیه به سوریه شد

مسكو- ایرنا- «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در گفت وگوی تلفنی با «جان كری» همتای آمریكایی خود خواستار بسته شدن مرز تركیه برای جلوگیری از نفوذ تروریست ها به سوریه شد.

به گزارش ایرنا به نقل از وزارت امور خارجه روسیه، لاوروف عصر امروز (یكشنبه) در گفت و گوی تلفنی با كری بار دیگر بر ضرورت بسته شدن مرز تركیه به منظور جلوگیری از نفوذ تروریست ها و انتقال سلاح و مهمات به سوریه تاكید كرد.
وزیر امور خارجه روسیه همچنین خواستار عملی شدن وعده آمریكا مبنی بر جداسازی گروه های معارض سوری مورد حمایت واشنگتن از گروه تروریستی جبهه النصره و ادامه مبارزه با این گروه و گروه های تروریستی دیگر شد كه شامل آتش بس سوریه نمی شوند.
وزیران خارجه روسیه و آمریكا همچنین در گفت وگوی تلفنی خود در باره برخی موضوعات مربوط به حل و فصل مساله سوریه گفت وگو و تبادل نظر كردند.
مقام های روس بارها اعلام كرده اند كه عوامل گروه های تروریستی از تركیه به سوریه نفوذ كرده و علیه دولت و مردم این كشور حمله های تروریستی انجام می دهند.
جمعه گذشته نیز سرگئی رودسكوی رئیس ستاد عملیات نیروهای مسلح روسیه گفت كه از خاك تركیه سلاح و مهمات برای گروه تروریستی جبهه النصره ارسال می شود و این اقدام ها همچنان جریان دارد.
آتش بس سوریه از اسفند ماه گذشته با فشار روسیه و پذیرش آمریكا به درگیری های گسترده پایان داد و با پذیرش آن توسط 140 گروه، آرامش نسبی در این كشور برقرار شد، ولی گروه های تروریستی تكفیری مانند داعش و جبهه النصره شامل آن نیستند و سركوب آنها ادامه دارد.
بیش از پنج سال قبل آمریكا در راس گروهی از كشورهای غربی عربی بویژه عربستان سعودی، تندروترین تروریست ها از كشورهای مختلف جهان حتی اروپایی را در گروه های داعش، جبهه النصره، احرارالشام و جیش الاسلام با حمایت های مالی، تسلیحاتی و اطلاعاتی سازمان داد و برای جنگ شهرها به سوریه گسیل كرد كه مرگ ده ها هزار نفر بویژه زنان و كودكان، آوارگی میلیون ها تن و نابودی تقریبا تمامی زیرساخت ها این كشور را در پی داشته است.
پس از زمین گیر شدن گروه های تروریستی با همكاری نیروی هوافضای روسیه و نظامیان سوری در طول هشت ماه سركوب هوایی و زمینی تروریست ها و شكست سناریوی ساقط كردن حكومت سوریه، آمریكا با پذیرش برقراری آتش بس، مجبور به قبول پیشنهاد روسیه و ایران برای از سرگیری مذاكرات طرف های سوری شد.
اروپام391** 1516