۱۶ خرداد ۱۳۹۵، ۱۷:۵۱
کد خبر: 82101583
T T
۰ نفر
آواهاي رضوي فرصتي براي ضبط و حفظ موسيقي نواحي ايران است

تهران- ايرنا- موسيقيدان و پژوهشگر موسيقي نواحي ايران تاكيد كرد: بايد از فرصت جشنواره آواها و نواهاي رضوي براي ضبط گنجينه موسيقي نواحي ايران بهره گرفت.

به گزارش عصر يكشنبه گروه فرهنگي ايرنا، كيوان پهلوان با بيان اينكه امروز موضوع زمان براي حفظ گنجينه موسيقي كشور بسيار مهم است؛ چرا كه در دو دهه آينده بسياري از آواها و نواهاي ايران از بين خواهد رفت؛ افزود: به دليل سيستم زندگي ماهواره‌اي و موبايلي، لهجه بسياري از عزيزان در شهرها تغيير كرده و خيلي از مردم در مناطق مختلف حتي به زبان خود صحبت نمي‌كنند و در واقع زبان بومي حذف و زبان معيار جايگزين آن شده است.
وي تصريح كرد: بايد هرچه سريع‌تر اين نواهاي بومي ضبط شود، با ضبط اين نواها مي‌توانيم توليداتي داشته باشيم كه حتي اگر لهجه‌ها از بين برود، نواها باقي بماند و توليد موسيقي فاخر در آينده بر پايه اين نواها خواهيم داشت.
پهلوان افزود: خوب است كه بخشي از هزينه‌هاي جشنواره همزمان با برگزاري به ثبت تصويري و نوشتاري اين آواها و نواها صرف شده و اين توليدات به كتابخانه‌ها و مراكز فرهنگي و پژوهشي ارسال شود تا متخصصان از آن بهره ببرند.
وي پيشنهاد داد كه با توجه به هزينه بالاي توليد موسيقي سنتي و فولكلور، بخش جايزه‌اي به بهترين ملودي و آهنگ پاپ ساخته شده اختصاص يابد و در اين زمينه هر دوره از جشنواره آواهاي رضوي يك شعر و ملودي برتر داشته باشيم كه به عنوان نماد تبليغي جشنواره در مراكز مختلف و همچنين صدا و سيما استفاده شود.
اين پژوهشگر موسيقي تصريح كرد: جشنواره‌ موسيقي رضوي مي‌تواند فرصتي باشد تا گوشه‌هاي كمتر شناخته شده از موسيقي ايران در نقاط مختلف كشور در اين زمينه شناسايي و ثبت شود كه به نوعي ماندگاري اين موسيقي خواهد بود.
به گفته اين موسيقيدان، اين آثار مي‌تواند زمينه ايجاد بانكي در اين حوزه باشد كه علاوه بر مخاطب عام بسيار مورد استقبال مخاطبان خاص‌تر يعني پژوهشگران موسيقي قرار گيرد.
بر اساس گزارش روابط عمومي جشنواره آواها و نواهاي رضوي، نخستين دوره از جشنواره آواها و نواهاي رضوي در قالب چهاردهمين جشنواره بين‌المللي فرهنگي هنري امام رضا (ع) همزمان با دهه كرامت در تهران برگزار خواهد شد. اين جشنواره به توليد و مرور توليدات گذشته موسيقي نواحي ايران در اين حوزه مي‌پردازد.
علاقه مندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به سايت Tehran.farhang.gov.ir مراجعه كنند.
فراهنگ**9362**1027