۱۶ مرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۴۰
کد خبر: 82177191
T T
۰ نفر
هنر انیمشن در ترویج مفاهیم دینی نقش موثری دارد

گرگان - سرپرست نمایندگی بنیاد بین المللی امام رضا(ع) در گلستان بر استفاده بیشتر از هنر انیمیشن برای ترویج مفاهیم دینی تاكید كرد و گفت: از این ابزار اثرگذار می توان برای انتقال پیام های معنوی به نسل نوجوان و آینده ساز كشور بهره گرفت.

براساس اعلام روز شنبه ارشاد اسلامی گلستان به ایرنا، قاسم قندهاری اضافه كرد: اگر از ابزارهای جذاب و به روز برای انتقال مفاهیم دینی استفاده شود، اثرگذاری بیشتری خواهد داشت.
وی بر حمایت از تولیدكنندگان آثار در این زمینه تاكید كرد و با یادآوری میزبانی گلستان از بخش پویانمایی جشنواره رضوی، خواستار استفاده از تجریبات سال های گذشته برای ارتقا سطح جشنواره و رفع نقایص شد و گفت: نقاط ضعفی كه طی هفت سال گذشته از سوی مردم و داوران بیان می شود باید رفع شده و نقاط قوت تقویت گردد.
استان گلستان هشت دوره است كه میزبانی جشنواره پویانمایی رضوی را به صورت ملی برعهده دارد، جشنواره پویانمایی رضوی همه ساله به مناسبت میلاد با سعادت علی بن موسی الرضا(ع)، حضرت فاطمه معصومه (س) و بزرگداشت احمدبن موسی (شاهچراغ) در ایام دهه كرامت برگزار می شود.

*ارتقا سطح كیفی تولید انیمیشن نیازمند آموزش
عضو كارگروه تخصصی اساتید اتاق فكر جشنواره پویانمایی رضوی نیز بر آموزش تولید كنندگان انیمیشن تاكید كرد و گفت: با توجه به تخصصی و فنی بودن این رشته آموزش در پویانمایی از اهمیت بالایی برخوردار است.
مهتا خوارزمی افزود: علاقمندان به این حوزه دو گروه هستند اول افرادی كه تجربه طراحی و گرافیك داشته و وارد این حوزه شدند و دوم علاقمندانی كه تكنیكال هستند.
وی ادامه داد: تعداد افرادی كه تكنیكال بوده و از طریق نرم افزار 3بعدی كار انیمیشن تولید می كنند، كم نیست به همین منظور آموزش برای این افراد اهمیت دارد.
خوارزمی تصریح كرد: افرادی كه تكنیكال هستند به جای اینكه روند آموزش را به آرامی طی كنند براساس تقلید از آثار روز دنیا آن را كپی برداری كرده و كاری بی هویت ارایه می دهند.
وی با یادآوری راه اندازی رشته انیمیشن در مركز آموزشی علمی كاربردی گلستان، گفت: چنین برنامه هایی به ارتقا سطح دانش و آگاهی تولید كنندگان می افزاید.
عضو كارگروه تخصصی اساتید اتاق فكر جشنواره پویانمایی رضوی با بیان این نكته كه تولید انیمیشن نیازمند حمایت مالی است، افزود: حمایت بخش خصوصی و دستگاه های دولتی از این آثار باعث ایجاد انگیزه بیشتر تولیدكنندگان خواهد شد.
وی برگزاری این جشنواره را فرصتی برای شناسایی استعدادها دانست و تصریح كرد: امیدواریم با افزایش سطح كیفی آثار هرساله شاهد كسب مقام های برتر از سوی تولیدكنندگان گلستانی باشیم.

*تولیدكنندگان انیمیشن گلستان از استعداد كافی برخوردارند
داور كشوری هشتمین جشنواره پویانمایی رضوی نیز با بیان این كه تولیدكنندگان انیمیشن در گلستان از استعداد كافی برخوردار هستند، گفت: راه اندازی این رشته در دو مركز علمی كاربردی گلستان بستری برای پیشرفت این رشته است.
مسعود امامی افزود: با توجه به برگزاری چندین دوره جشنواره در استان، تولیدكنندگان گلستانی پتانسیلی برای خود ایجاد كرده اند كه این جای امیدواری دارد.
وی با اشاره به این نكته كه جشنواره پویانمایی مخاطب مشخصی دارد، افزود: در جشنواره هرسال تعدادی تولید كننده ثابت شركت می كنند كه نه تنها آثار آنها تكراری نیست ،بلكه خلاقیت بیشتری در آن مشاهده می شود.
این داور كشوری حمایت مادی و معنوی از تولیدكنندگان را یك ضرورت دانست و تصریح كرد: حمایت از تولید كنندگان باعث ایجاد انگیزه و ارایه اثری با كیفیت خواهد شد.
وی مشاركت دستگاه های اجرایی و حمایت آنها از تولیدكنندگان انیمیشن را اثربخش ارزیابی كرد و گفت: استفاده از انیمیشن در بخش تبلیغات و آموزش ظرفیتی است كه دستگاه های اجرایی كمتر آن را جدی می گیرند.
امامی تلفیق مركز تولید انیمیشن و مركز آموزش این هنر در استان را بستری برای پیشرفت و افزایش تولید آثار دانست و گفت: با این اقدام می توان بودجه متمركزی برای این رشته هنری جذب كرد.
وی ادامه داد: با تعیین اعتبار مشخص برای این امر تولید كنندگان از دغدغه های مالی رها شده و با فراغ بال تنها به آموزش برای ارتقا كیفی كار و تولید با هدف درآمد زایی می پردازند.
این داور كشوری با تاكید بر این نكته كه گلستان قابلیت تولید انیمیشن با كیفیت بالا را دارد، افزود: بخشی از استعداد جوانان این خطه شاید اكتسابی باشد، اما ارتقا كیفیت كارها در مدتی كوتاه گواه استعداد ذاتی در جوانان گلستانی است.

* گلستان 17 مرداد میزبان جشنواره پویانمایی رضوی
مسوول دبیرخانه هشتمین جشنواره پویانمایی رضوی گفت: آیین آغازین جشنواره ملی پویانمایی رضوی 17 مرداد در سالن كاپری گرگان برگزار و تالار فخرالدین اسعد گرگانی میزبان مراسم پایانی خواهد بود.
مریم رحمانی پور افزود: مدیرعامل سینمایی فارابی، مدیر دفتر مطالعات سینمایی و چندتن از مقامات استانی و هنرمندان از جمله شركت كنندگان در این جشنواره هستند.
وی با اشاره به محورهای جشنواره گفت: محورهای محتوایی جشنواره ملی پویانمایی رضوی در سال‎های گذشته فقط با عنوان سیره رضوی برگزار می‎شد، اما اینك گستره آن شامل سیره پیامبر بزرگ اسلام (ص) و اهل بیت (ع) را نیز می شود.
رییس اداره هنری اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان در رابطه با نحوه اطلاع‌رسانی برای برگزاری جشنواره پویانمایی رضوی گفت: 2 هزار فراخوان جشنواره به سراسر كشور در ادارات كل فرهنگ ارشاد اسلامی استان‎ها، مراكز صدا و سیما، حوزه‎های هنری، دفاتر انجمن سینمای جوان و دانشگاه‌ها و مراكز علمی كه رشته‎های مرتبط با رشته انیمیشن دارند، ارسال شد، همچنین در این خصوص یكهزار پوستر نیز به چاپ رسید.
مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان پیش از این اعلام كرده بود كه آثار راه یافته به بخش مسابقه جشنواره شامل 32 فیلم و 32 فیلمنامه است.
به گفته حجت الاسلام علی اصغر فضیلت، مجموع زمان آثار راه یافته به بخش مسابقه هشتمین جشنواره پویانمایی 220 دقیقه می باشد و كمترین و بیشترین مدت زمان اثر تولیدی هنرمندان برای جشنواره بین دو تا 20 دقیقه است.
1648