۳۰ مرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۲۲
کد خبر: 82195413
T T
۰ نفر

افزايش 5.43 درصدي دانش آموزان مقطع ابتدايي يزد

۳۰ مرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۲۲
کد خبر: 82195413
افزايش 5.43 درصدي دانش آموزان مقطع ابتدايي يزد

يزد - ايرنا - معاون آموزش ابتدايي اداره كل آموزش و پرورش يزد از ورود 114 هزار دانش آموز مقطع ابتدايي در سال تحصيلي جديد به مدارس اين استان خبر داد كه نسبت به سال تحصيلي گذشته 5.43 درصد افزايش دارد.

به گزارش ايرنا محمد حسن رادمنش روز شنبه در جمع خبرنگاران استان با بيان اينكه در سال گذشته 108 هزار دانش آموز در اين مقطع مشغول به تحصيل بودند افزود: امسال شش هزار نفر به اين تعداد افزوده شده است.
وي با اشاره به اينكه اين تعداد دانش آموز در 720 مدرسه و چهار هزار و 633 كلاس تحصيل خواهند كرد اظهار كرد: يزد بعد از سيستان و بلوچستان از لحاظ جمعيت آماري در مقطع ابتدايي بالاترين رشد دانش آموزي را دارد.
رادمنش با بيان اينكه بخشي از افزايش، مربوط به مهاجرپذير بودن استان است افزود: اين رشد باعث افزايش 200كلاس، 25 مدرسه جديد و نياز به 300 نفر پرسنل جديد شده كه بار سنگيني را به دوش آموزش و پرورش و ديگر بخشهاي استان به همراه دارد.
وي تصريح كرد: بالاترين آمار افزايش جمعيت در اين مقطع به ترتيب مربوط به شهرهاي يزد ، ميبد و اردكان است.
*** افزون بر 11درصد تحصيل دانش آموزان ابتدايي در روستا
معاون آموزش ابتدايي اداره كل آموزش و پرورش يزد گفت: از مجموع 720 مدرسه مقطع ابتدايي در استان 253 باب آن در روستاست كه فقط 11.78 درصد دانش آموزان اين مقطع در اين مدارس تحصيل مي كنند.
وي اظهار كرد: چهار سال قبل اين رقم 18.5 درصد بود كه اين نشان از مهاجرت روستاييان به شهر بوده است.
رادمنش در ادمه مجموع كاركنان مقطع ابتدايي را پنج هزار و 563 نفر بيان كرد و اضافه كرد: از اين تعداد، چهار هزار و چهار نفر زن معادل 72 درصد و بقيه مرد هستند.
*** 85 مدارس ابتدايي دولتي هستند
معاون آموزش ابتدايي اداره كل آموزش و پرورش يزد گفت: 86 درصد مدارس اين مقطع دولتي ، 3.4 درصد مدارس قرآني ، دو درصد هيات امنايي و مابقي بصورت بسته حمايتي اداره مي شوند.
رادمنش با بيان اينكه 7.5 درصد دانش اموزان اين مقطع معادل هشت هزار و 508 نفر اتباع خارجي تشكيل مي دهند افزود: 23 مدرسه خاص اتباع در اين استان وجود دارد كه پنج هزار و 500 نفر آنها در اين مدارس و مابقي در كنار ساير دانش اموزان ايراني تحصيل مي كنند.
معاون آموزش ابتدايي اداره كل آموزش و پرورش استان يزد تصريح كرد: همچنين نيم درصد مدارس استان يزد معادل 15 مدرسه عشايري است.
وي با بيان اينكه 60 درصد فضا و كاركنان آموزش و پرورش در اختيار آموزش ابتدايي است، اظهار داشت: سعي شده تا آموزش‌ها حتي در دور دست‌ترين مناطق روستايي استان نيز به دانش‌آموزان ابتدايي ارائه شود
رادمنش در ادامه گفت: دوره پيش‌دبستاني به هيچ وجه دوره آموزشي نيست و در واقع يك دوره پرورشي و تربيتي است و آموزش‌هاي رسمي و كلاسيك از اول دبستان بايد آغاز شود.
وي اضافه كرد: مربيان، اجازه تدريس نشانه‌هاي فارسي و عددي، نوشتن و خواندن حروف فارسي، آموزش زبان انگليسي و هرگونه برنامه خارج از ساعت تعيين شده براي اين دوره را ندارند.
معاون اموزش ابتدايي اداره كل آموزش و پرورش يزد تصريح كرد:ساعت رسمي براي دانش‌آموزان پيش‌دبستاني از هشت تا 11:30 است و هرگونه انجام فعاليت در خارج از اين ساعت در اين دوره ممنوع است.
در سال تحصيلي جديد 207 هزار دانش آموز در استان يزد راهي كلاس درس مي شوند.
2088/ 6197