۱۳ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۳۱
کد خبر: 82214953
T T
۰ نفر
پيري درد صنعت چاپ مازندران/ به كارگيري تجهيزات روز داروي شفابخش

ساري-ايرنا- قدمت بالاي صنعت چاپ درمازندران و كمرنگ شدن نوسازي دراين بخش باعث شده تا اين صنعت دراين خطه شمال كشور در مقايسه با استان هاي ديگر دررتبه بندي ملي در بين استان هاي درجه دوم و سوم قرار گيرد.

به گزارش خبرنگارايرنا، قديمي بودن دستگاه هاي موجود، كاركرد سنتي،عدم به روز رساني تجهيزات مطابق با نياز به دليل مشكل اقتصادي و مالي، بي اعتنايي بانك ها درپرداخت تسهيلات به اين واحدها و مشخص نبودن ماهيت صنعتي و فرهنگي از مشكلات عديده صنعت چاپ اين خطه شمال كشور محسوب مي شود.
دست اندركاران اين صنعت راهكار برون رفت صنعت چاپ مازندران از وضعيت ركود فعلي به روز رساني تجهيزات مطابق با نياز اقتصادي جامعه مي دانند.
دراين استان از 478 چاپخانه داراي مجوز اين روزها بنا به بررسي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران 418 واحد در بخش افست، ديجيتال، ليتوگرافي و سيلك فعاليت دارند و حدود سه هزار نفر نيز در اين واحدهاي صنعتي ، فرهنگي فعاليت دارند.
رئيس اتحاديه چاپخانه داران مازندران ضمن تاييد برخي مشكلات موجود در صنعت چاپ اين استان دليل اين عقب ماندگي ها را مشكل اقتصادي و مالي گريبانگير صنعت چاپ اين خطه شمال كشور و بي توجهي به اين صنعت براي كمك به حال رساني كاركردشان مي داند.
علي اصغر دريايي درگفت و گو با ايرنا گفت كه به روز رساني تجهيزات صنعت چاپ مازندران مطابق با نياز روز ( خريداري دستگاه هاي چاپ سه لايه و بسته بندي) نياز به يك تا دو هزار ميليارد ريال اعتبار دارد كه تامين اين بودجه از توان چاپخانه داران استان خارج است.
وي افزود : براي به روز رساني صنعت چاپ اين استان نياز به حمايت جدي مالي از سوي بانك ها با نرخ سود پايين داريم كه اين شرايط به دليل نامشخص بودن ماهيت صنعتي و فرهنگي اين بخش امكانپذير نيست.
دريايي مي گويد : چاپخانه از يك سو با به كارگيري تجهيزات و ماشين آلات صنعتي ماهيت صنعتي دارد و از سوي ديگر به دليل دريافت مجوز از فرهنگ و ارشاد اسلامي ماهيت فرهنگي دارد و در اين بين ما نمي توانيم از تسهيلات مختص صنايع كه گاها با نرخ سود پايين و مدت دار نيز پرداخت مي شود؛ بهره بگيريم.
رئيس اتحاديه چاپخانه داران مازندران خواهان توجه بيشتر به صنعت چاپ استان از لحاظ تسهيلات ارزان قيمت براي خروج از ركود و به روز كردن تجهيزات شد.
معاون فرهنگي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران كهنگي را مشكل اصلي صنعت چاپ اين استان دانست و عدم برخورداري از تسهيلات صنعتي براي به روز رساني تجهيزات را دغدغه اصلي دست اندركاران اين بخش دانست.
عباس زارع در گفت و گو با خبرنگارايرنا گفت كه به دليل ماهيت دوگانه اين واحدها بانك ها نيز براي پرداخت تسهيلات براي نوسازي توجهي به اين حوزه ندارند و از 35 ميليارد ريال تسهيلات مصوب براي اين واحد صرفا دو ميليارد و 400 ميليون ريالش پرداخت شد.
وي افزود : اين استان ظرفيت لازم براي رونق حوزه صنعت چاپ را دارد و بايد تجهيزات اين واحدها نيز متناسب با نياز روز جامعه تعريف شود.
معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار مازندران گفت كه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان متولي صنعت چاپ بايد به اين استان توجه بيشتري داشته باشد.
علي رضا يونسي رستمي به خبرنگارايرنا افزود : در شرايط فعلي توجه اين وزارتخانه به چند استان خاص در حوزه چاپ معطوف شده و مازندران به نظر مي رسد مورد كم توجهي قرار گرفته است.
وي اضافه كرد : اين در حاليست كه وزارت فرهنگ و ارشاد بايد به عنوان متولي به تمام استان ها از جمله مازندران توجه بيشتري داشته باشد و ظرفيت هاي اقتصادي موجود در اين خطه شمال مي طلبد كه صنعت چاپ و بسته بندي بيشتر مورد توجه قرار گيرد.
مديركل دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت كه صنعت چاپ مازندران در رده استان هاي درجه دوم و سوم قرار دارد و در سطح كشور جايگاه مشخصي براي آن وجود ندارد.
محمودرضا برازش در گفت و گو با خبرنگارايرناافزود : صنعت چاپ اين استان متناسب با نياز اقتصادي جامعه به روز رساني نشده و بسياري از واحدهاي بزرگ صنعتي و توليدي اين خطه نيازمندهاي خود در چاپ و بسته بندي را از خارج كشور و يا از اصفهان و تبريز و ساير استان ها دريافت مي كنند.
وي اضافه كرد : اگر صنعت چاپ مازندران به دنبال ارتقاء جايگاهش و تامين نياز واحدهاي توليدي و صنعتي است مي بايست خود را به روز رساني كند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز كمك كار اين واحدها از لحاظ تامين تسهيلات خواهد بود.
وي نبود آموزش را از ديگر مشكل صنعت چاپ مازندران دانست و گفت وزارتخانه متبوعش براي آموزش به چاپخانه داران استان نيز آمادگي لازم را دارد و هزينه آن نيز از طريق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تامين مي شود.
برازش در مورد ماهيت دو گانه اين واحدها و سردرگمي متصديان اين واحدها دروزارت صنعت و ارشاد گفت كه آيين نامه تعيين تكليف اين واحدها در دست بررسي است و با تاييد اين آيين نامه بخش ماشين آلات و تجهيزات ماشيني آن به وزارت صنعت و نشر و تصوير نيز به وزارت ارشاد واگذار مي شود.
در كشور پنج هزار چاپخانه با 50 هزار نفر نيروي كار وجود دارد كه حدود 7 تا 8 درصد از اين واحدها در مازندران فعالند.
براساس آمار گردش مالي صنعت چاپ در جهان حدود 700 ميليارد دلار است كه كمتر از 10 درصد از اين گردش مالي مربوط به خاورميانه است و سهم كشورمان نيز كمتر از دو ميليارد دلار پيش بيني شده است.
6982/1899