۲۲ آذر ۱۳۹۵، ۱۰:۴۱
کد خبر: 82342873
T T
۰ نفر
بزرگترین آیین مولودی خوانی كردستان در مسجد جامع سنندج برگزار شد

سنندج- ایرنا- سیزدهمین یادواره شمس الاشراف سید بهاء الدین شمس قریشی با تجمع بیش از 15 هزار نفر از عاشقان و محبان حضرت رسول اكرم (ص) به عنوان بزرگترین تجمع دینی مردم كردستان در مسجد جامع سنندج برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در ماه ربیع الاول كه در كردستان به نام ماه مولود نام برده می شود در جای جای استان كردستان در مساجد، تكایا و خانه های مردم مراسم های كوچك و بزرگ مولودی خوانی بر گزار می شود و در این ماه مردم با جشن و سرور میلاد فرخنده حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص) را گرامی می دارند.
از سال 1383 حوزه هنری كردستان در راستای تقویت وحدت و یكپارچگی امت اسلامی و با توجه به سیاست دشمنان اسلام در از بین بردن جمعیت وجماعات مسلمانان، در جهت خنثی سازی این نقشه شوم در ایام هفته وحدت با برگزاری مراسم مولودی خوانی ویژه مناطق كردنشین میلاد حضرت رسول (ص) را گرامی می دارند.
این مراسم با عنوان یادواره سید بهاء الدین شمس قریشی از عارفان نامی كردستان ملقب به شمس الاشراف، خالق كتاب های مولود نامه، معراجنامه، شمس العقائد و دیوان شعر كردی، فارسی و عربی است.
در این مراسم، اشعار ان عارف نامی كُرد در وصف زندگانی حضرت رسول اكرم (ص) در كتاب مولودنامه كه مشتمل بر 9 بخش است توسط گروه های مولودی خوان با همراهی دف نوازی دف نوازان قرائت شد.
امام جمعه موقت كامیاران در این مراسم معنوی گفت: امامان اهل سنت، نه خود و نه دیگران را تكفیر نكرده‌اند لذا اهل سنت واقعی غیر مذهب خود را نیز تكفیر نمی‌كند و كسانی كه دیگران را تكفیر می‌كنند درون دایره اهل سنت قرار نمی‌گیرند.
ماموستا محسن حسینی افزود: ما به عنوان اهل سنت، اصول دین را از متكلمین و فروع دین را از امامان می‌گیریم و فتاوای فلان عامل در مصر و یا در عربستان برای ما قابل‌قبول نیست.
وی ادامه داد: برای ما به عنوان اهل سنت مشخص شده است كه فتاوای خود را از كجا بگیریم و مابقی هرج و مرج است و قطعا اهل سنت شافعی فتاوا از عربستان و یا مصر را قبول ندارد.
امام جمعه موقت كامیاران اظهار كرد: اختلافاتی بین مذاهب درست شده كه ریشه تاریخی ندارد بلكه بخاطر این است كه ما را متفرق كنند و دسته‌دسته و شعبه‌شعبه شویم و چنین بلایی بر سرمان بیاید.
وی اشاره جنایات گروهك داعش در عراق و سوریه گفت: آنها جنایاتی مانند پیدا شدن جسد آیلان سوری در كنار ساحل را مرتكب می‌شوند كه در دنیا كسی پیدا نمی‌شود عكس این كودك معصوم را ندیده باشد.
ماموستا حسینی با توصیه به جوانان در جهت شناخت درست از دین مبین اسلام تأكید كرد: شناخت درست از دین و مذهب زمینه سوء استفاده دشمنان را از بین می برد و راه های رخنه و تفرقه افكنی سوء استفاده كنندگان و دشمنان دین مبین اسلام را از بین می برد.
وی در ادامه افزود: شمس‌قریشی عارفی به تمام معنا بود و چون در مسیر پیامبر اكرم حركت می‌كرد، امروز بعد از چند سال از فوت آن مرحوم، مسوولان در نظام جمهوری اسلامی یادواره وی را برگزار می‌كنند.
امام جمعه موقت كامیاران گفت: مولودنامه مرحوم شمس‌قریشی در بر گیرنده تاریخ، علم كلام و علم فلسفه است و كسانی مقدمه این كتاب را می‌فهمند كه علم كلام و فلسفه را بلد باشند.
وی اظهار كرد: عده‌ای مردم را از منش و روش زندگانی پیامبر دور می‌كنند اما افرادی نیز مانند مرحوم شمس‌قریشی، محور وحدت می‌شوند و این چنین جمعیتی در یادواره آن جمع شده و بر پیامبر سلام و صلوات می‌فرستند.
مرحوم سید بهاءالدین شمس‎قریشی ملقب به شمس‎الاشراف سنندج و متخلص به 'شمس'، فرزند سیدمحمد پاوه‌ای است كه در سال 1293 هجری قمری در روستای 'سه‌ردی'شهرستان پاوه چشم به جهان گشود و بنا به رسم و آیین آن زمان، برای فراگیری علم و دانش فقهی به حجره‌های شهرهای پاوه، بیاره و سنندج رفت و بعد از آن در شهر سنندج ساكن شد.
شمس‌قریشی خالق آثاری چون 'مولودنامه'، 'معراج‌نامه'، 'شمس‌العقاید' و اشعاری نغز و ادیبانه به زبان فارسی، كردی و عربی است.
7348/ 3020
**خبرنگار: افسانه گلباغی/**انتشاردهنده: عبدالله رحمانی