۲۶ دی ۱۳۹۵، ۱۴:۲۷
کد خبر: 82387789
T T
۰ نفر
پايش بيماري هاي ويروسي ماهيان سردآبي در قزوين آغاز شد

قزوين - ايرنا - رئيس اداره بهداشت و مديريت بيماري هاي آبزيان اداره كل دامپزشكي استان قزوين از پايش و مراقبت بيماري هاي ويروسي VHS و IHN در ماهيان قزل آلاي رنگين كمان تمامي مراكز تكثير و پرورش ماهيان سردآبي استان خبر داد.

به گزارش روز يكشنبه ايرنا به نقل از روابط عمومي اداره كل دامپزشكي استان قزوين، دكتر وحيد ابراهيم نژادحميدي با اشاره به اينكه پايش و مراقبت بيماري هاي ويروسي VHS و IHN در ماهيان قزل آلاي رنگين كمان تمامي مراكز پرورش و تكثير استان انجام مي شود، افزود: در اين طرح كارشناسان با مراجعه به مزارع فعال سردآبي ضمن نمونه گيري از استخرها و تكميل پرسشنامه هاي لازم، جزئيات عمليات پايش را در سامانه اطلاعات جغرافيايي سازمان دامپزشكي كشور ثبت مي كنند.
وي ادامه داد: بيماري ويروسي VHS كه به سپتي سمي خونريزي دهنده ماهيان هم معروف است، بيشتر اوقات در روزهاي سرد سال و در ماهيان قزل آلا بروز مي كند و اگرچه قابل انتقال به انسان نيست، اما باعث بروز تلفات سنگين و خسارت هاي اقتصادي جبران ناپذير در استخرهاي پرورش آبزيان مي شود.
حميدي، عمده راه انتقال اين بيماري به استخرهاي آبزي پروري را از طريق ابزار و وسايل آلوده، آب و غذا و جابه جايي بين مزارع عنوان و به آبزي پروران توصيه كرد: ضمن رعايت اصول و شرايط امنيت زيستي و توجه به دستورالعمل هاي سازمان دامپزشكي، از جا به جايي ماهيان بدون اخذ مجوز حمل و گواهي بهداشتي قرنطينه اي اداره هاي دامپزشكي خودداري و بچه ماهي، تخم چشم زده و غذاي ماهيان پرورشي خود را نيز تنها از مراكز مجاز تحت نظر سازمان هاي دامپزشكي و شيلات تهيه كنند.
به گفته وي، آبزي پروران بايد در اصلاح ساختار بهداشتي مزارع خود اهتمام جدي داشته و هرگونه تلفات و موارد مشكوك در استخرهاي خود را در اسرع وقت به دامپزشكي اطلاع دهند تا اقدام هاي بهداشتي و قرنطينه اي لازم انجام شود.
وي يادآور شد: از جمله اهداف اجراي اين طرح تعيين ميزان شيوع بيماري در مزارع، دستيابي به اطلاعات لازم براي اجراي برنامه هاي پيشگيري از بروز بيماري، پيشگيري از گسترش بيماري و ارتقاء وضعيت بهداشتي و شرايط امنيت زيستي مراكز تكثير و پرورش ماهيان سردآبي است.
حميدي در پايان افزود: با توجه به راه اندازي آزمون هاي تشخيص بيماري هاي ويروسي ماهيان سردآبي در استان، تمامي آزمايش هاي تشخيص مولكولي بيماري هاي VHS و IHN در بخش مولكولي آزمايشگاه مرجع كنترل كيفي مواد غذايي با منشاء دامي اداره كل دامپزشكي استان قزوين با استفاده از تجهيزات مدرن آزمايشگاهي و به روش Real Time PCR و Conventional PCR انجام مي گيرد.
استان قزوين داراي 149 دامپزشك، 19 كارشناس، 6 كارشناس ارشد و 103 كاردان دامپزشكي است.
7390/8054* خبرنگار: گيتي سيمياري** انتشار دهنده: رضا اسدي