به گزارش خبرنگار ايرنا، جمعي از دانشجويان و اساتيد شركت كننده در مسابقه هاي دست ساخته هاي فيزيك و رباتيك در دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل در گفت و گو با خبرنگار ايرنا بيان كردند: آنچه كه مي تواند در تقويت نوآوري ها و بومي سازي طرح ها براساس نياز روز جامعه كمك كار باشد طرح ايده ها از سوي دانشگاهها و كاربردي كردن آن در صنايع است و اين مساله نيازمند حمايت ها و توجه ويژه به اين طرح ها مي باشد.
آنها گفتند: در مسابقات رباتيك ، دست ساخته هاي فيزيك و مسابقات ماكاروني در دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل چند سال متوالي طرح ها و ايده هاي زيادي از سوي دانشجويان و چهره هاي علمي ارائه شد ولي كاربردي كردن اين طرح ها كه مي تواند بسياري از مشكلات جامعه را كاهش دهد نيازمند تامين اعتبار و توجه به اين طرح ها مي باشد.
'كميل يزداني' يكي از دانشجويان كارشناسي ارشد دانشگاه شهيد بهشتي تهران به خبرنگار ايرنا گفت: برگزاري مسابقات رباتيك و يا دست ساخت هاي فيزيك بايد از مرحله مسابقات خارج شود و به حالت صنعتي و پژوهشي برسد.
وي كه دبير دوازدهمين دوره مسابقات رباتيك دانشگاههاي كشور در دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل در هفته گذشته بوده است؛ افزود: از ربات هاي مسيرياب مي توان در كارخانجات مختلف براي پياده سازي اتوماسيون صنعتي ، از ربات جنگجو مي توان در صنايع نظامي ، از ربات پرنده مي توان در امدادرساني و از ربات آتش نشان مي توان در زمينه آتش سوزي بهره گرفت.
وي اظهارداشت: حادثه اي كه در پلاسكو رخ داده است براحتي مي شد جلوي شهادت جمعي از آتش نشانان را با حضور ربات ها ي آتش نشان گرفت و در كنار آن ربات پرنده مي تواند كاهش دهنده خسارت وارده به ساختمان هاي مختلف و اموال مردم باشد.
وي گفت: لينك كردن ربات پرنده، امدادگر و آتش نشان به طور همزمان كه هر كدام هدف خاصي را دنبال كنند، مي تواند بركاهش حادثه مشابه پلاسكو و تلفات كمك موثري كرد.
وي افزود: مصداق ربات پرنده ، هلي كوپتر هاي واترگان (اسلحه آب) است كه در صنايع آتش نشان بكار مي رود ولي در كشور ايران بكار نمي رود كه با تشكيل تيم هاي جوان دانشجويي مي توان نمونه هاي اوليه آن را توليد و بعد آن را به توليد انبوه رساندكه در حال حاضر نيز بسياري از پژوهشگران در كشور در حال انجام اين طرح هستند.
يزداني اظهارداشت: در شرايط فعلي جامعه كه مهندسين برق از يك سردرگمي كار رنج مي برند، دولت مي تواند با تشكيل تيم ها زير نظر بنياد ملي نخبگان مراكز رشد و تحقيقاتي ضعف هاي مختلف در حوزه صنعت را رفع كرد.
'محمد حسن ولي' دانشجوي كارشناسي دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل هوش مصنوعي يا شبيه سازي هوش انسان را در رفع نيازهاي جامعه ضروري خواند و گفت: با نوشتن برنامه مي توان كارهايي كه ذهن انسان قادر به انجام آن است را مي توان از طريق ربات هوش مصنوعي انجام داد.
وي اظهارداشت: تشخيص خواندن پلاك خودروها با كامپيوتربدون بهره گيري از نيروي انساني با گرفتن خلافي رانندگان مي تواند نيازهاي جامعه را از طريق ارتباط با صنعت و انبوه سازي رفع كرد.
'كامبيزشعباني' نيز در اين باره مي گويد بومي سازي اختراع بايد مورد توجه باشد چه بسا كه دانشجويان رشته صنعتي مي توانند بسياري از طرح ها را براي كاهش خطرات احتمالي و حوادث ناگوار در جامعه بومي سازي كنند و اگر صنعت در اين زمينه پشتكاري قوي داشته باشد بسياري از مشكلات جامعه را رفع خواهد كرد.
وي گفت: براي بكارگيري دانشي كه در دانشگاهها به آن پرداخته مي شود جهاني نگريسته شود تا بستر طرح ها و اختراعات در قالب نوآوري مهيا شود.
دبير علمي چهارمين دوره مسابقات كشوري دست ساخته هاي فيزيك نيز به خبرنگار ايرنا گفت: ايران را با آموزش فناورانه مي توان به سطح كشورهاي صنعتي رساند.
دكتر رضا خانبابايي افزود: دانشجويان و دانش آموزان بهترين منبع شناسايي و معرف جديدترين دستاوردهاي ايمني محور در كشور هستند كه بايد ظرفيت ها و خلاقيت هاي آن مورد توجه و حمايت قرار گيرد.
فوق دكتري علوم اعصاب و عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل گفت: بكارگيري دستاوردهاي ايمني محور كه مي تواند كاهش حوادثي مشابه پلاسكو را بدنبال داشت نيازمند ارتباط دانشگاهها و صنعت است.
وي افزود: براي نمونه ماشين ويژن يا ماشين هايي كه قابليت ديدن دارند ابتدا محل اصلي حادثه را در زمان وقوع آتش سوزي مشخص مي كنند كه علوم اعصاب يكي از كارهايش همين است كه مي تواند ماشين هايي را ساخت كه بجاي انسان ببينند.
وي با بيان اينكه متاسفانه در كشور ما مسئولين مرتبط در اين زمينه اطلاعاتي ندارند و بلد نيستند كه بكارگيرند، گفت: بايد سازمان هاي مرتبط آموزش هاي لازم در برابر آتش و ايمني را به مردم ارائه دهند.
دكتري فيزيك اعصاب از آمريكا بيان داشت: در كشورهاي پيشرفته هر ماه به طور تصادفي زنگ آتش را به صدا در مي آورند و از اين صحنه نيز فيلم برداري مي كنند كه مردم در اين موقع چه رفتاري دارند و سپس با مدل رياضي و كامپيوتري مورد بررسي قرار داده و براساس آن آموزش مردم را اصلاح مي كنند و يا اينكه نوع آموزش فناورانه است و هر روز با فناوري هاي ايمني محورآتش نشانان آموزش هاي لازم را ببينند.
استاد مدعو دانشگاه اوتاواي كانادا افزود: متاسفانه آموزش هاي كلاسيك كشور بعد از اين همه سال مشكلات كشوررا حل نكرده است و براي اينكه توانايي ها را تقويت كنيم بايد از آموزش و پرورش شروع كنيم و اين همان آموزش فناورانه محور است.
فوق دكتري علوم اعصاب گفت: نورا آموزش و يا آموزش مغز محور يكي از روشهاي جايگزين در دانشگاهها است كه آموزش را از طريق فناوري مي توان منتقل كرد و به اين نتيجه براي كاربردي كردن طرح ها و ايده ها دست يافت.
خبرنگار: فريبرز سيفي **انتشاردهنده:سيد محسن حسن حسن نيا
/1899/7343
ساري-ايرنا- اختراعات ، ابداعات و نوآوري ها از سوي چهره هاي علمي ، اساتيد دانشگاهها و دانشجويان مي تواند بركاهش بسياري از حوادث در جامعه نقشي اساسي داشته باشد و نياز صنايع كشور را به جهش فراهم سازد.