قاسمی:امیدوارم سیاست ثبات، صلح و دوستی دولت یازدهم در دولت بعد دنبال شود/مذاكره با كانادایی ها ادامه می یابد

تهران- ایرنا- سخنگوی وزارت امور خارجه خط مشی جمهوری اسلامی ایران را روشن دانست كه با تغییر دولت ها تغییر نمی كند و گفت: امیدوارم در دولت دوازدهم سیاست دولت یازدهم در ایجاد ثبات، امنیت، صلح، دوستی در منطقه و ارتباط مسالمت آمیز با همسایگان دنبال شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، بهرام قاسمی روز دوشنبه در نشست خبری خود در پاسخ به این سوال كه كارشناسان اقتصادی معتقدند آمریكا برای بهبودی وضعیت اقتصادی خود هر چند سال یكبار وارد جنگ با كشوری می شود، دولت بعدی كه در ایران مستقر خواهد شد چه سیاست هایی را برای كاهش تنش ها خواهد داشت، این مطلب را مطرح كرد.
وی اظهار كرد: خط و مشی جمهوری اسلامی ایران روشن است و تغییرات كمی در سیاست ها با تغییر دولت ها اتفاق خواهد افتاد .
قاسمی افزود: ایران خواهان ثبات، صلح، امنیت و دوستی در منطقه و ارتباط مسالمت آمیز با همه همسایگان است و همواره تلاش كرده تا تنش ها را كاهش دهد. امیدواریم این سیاست ها با جدیت تمام همانند سالیان اخیر كه توسط دولت یازدهم پیگیری شد، دنبال شود .
وی تصریح كرد: ایران با هرگونه تنش و جنگ طلبی مخالف است و تلقی ما چنین است كه منطقه كشش خشونت را ندارد و نیازمند فقر زدایی و توسعه است بخصوص تروریسمی كه منطقه را تهدید می كند. بنابراین با تعامل و گفت وگو می توان بر مسایل و مشكلات پیروز شد و مسیر مشخصی را پیمود.

**تكرار مواضع سعودی ها علیه ایران عواقب نامطلوبی برای آن ها خواهد داشت
سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به اینكه در خصوص تهدید ایران از سوی وزیر دفاع عربستان شكایتی به سازمان ملل مطرح شده است این شكایت چه تبعات حقوقی برای عربستان خواهد داشت، گفت:سخنان نسنجیده ای از سوی مقام سعودی مطرح شد بخصوص با فاصله اندك از اتفاقی كه در مرزهای ما در میرجاوه افتاد .
قاسمی افزود: به دلیل اینكه تصور می شد دولت سعودی سعی دارد دست به عملیات ناهنجار وخرابكانه ای بزند براین اساس طی نامه ای موضوع در سازمان ملل ثبت شد ولی باید به مقامات سعودی تاكید كرد این دروغها پاسخگو نیست وآنانی ضرر خواهند كرد كه مشی خشونت آمیز را در منطقه پیگیری می كنند و در موضع یمن گرفتار هستند .
وی با بیان اینكه اینگونه رفتار در قبال كشوری چون ایران ناسنجیده وشاید یك خطا بود كه بدون حساب و درك واقعی در یك لحظه خاص وهیجانی از زبان این فرد جاری شده است، ادامه داد: موضع ایران روشن است و امیدواریم اینگونه سخنان تكرار نشود چون عواقب نامطلوبی برای آنها خواهد داشت.

**مذاكره با كانادا ادامه می یابد
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به اینكه درباره شركت در انتخابات توسط ایرانیان مقیم كانادا چه اقداماتی صورت گرفته وبه كجا رسیده است، گفت: در دولت قبل روابط ایران با كانادا قطع شد و ما روابط سیاسی نداریم و در انتخابات سال 92 هم در آنجا رای گیری نداشتیم .
قاسمی افزود: بسیاری از شهروندان ایرانی مقیم كانادا برای شركت در انتخابات ریاست جمهوری درخواست هایی را داشتند كه گام های دیپلماتیك وتلاش های وسیعی صورت گرفت و هفته گذشته آقای ظریف با وزیر خارجه كانادا تلفنی گفت وگو كرد ولی با توجه به ضیغ وقت و قوانین داخلی این كشور این مساله میسر نشد.
وی اضافه كرد: البته كشور كانادا حسن نیت خود را اعلام كرد كه مایل به كمك است ولی در انتخابات اینده در كانادا صندوق اخذ رای نداریم و از شهروندان خواستیم كسانی كه می توانند، از ظرفیت های آمریكا استفاده كنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به دلایل سفر هیات كانادایی به تهران نیز گفت: این موضوع در ادامه مباحث گذشته بود كه در نیویورك صورت گرفت و مذاكراتی از سالهای گذشته با دولت كانادا داشتیم و در خصوص بازنگری و حل برخی مشكلات باقی مانده و با توجه به وعده هایی كه دولت جدید كانادا در تبلیغات انتخاباتی خود درباره رابطه با ایران مطرح كرده بود، صورت گرفت .
قاسمی افزود: ایران علاقمند به این اتفاق مثبت بود هفته گذشته مذاكرات مفصلی انجام گرفت و قرار شد ادامه یابد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره دیوار كشی در مرز با پاكستان نیز گفت: امیدواریم وضعیت منطقه به گونه ای باشد كه نیارمند دیواركشی نباشیم و بدون سیم خاردار و دیوار، زندگی مسالمت آمیز با همسایگان خود داشته باشیم.
قاسمی افزود: بعد از حادثه تلخ میرجاوه تلاش كردیم فرصت را از دست ندهیم. وزیر امور خارجه ایران در راس هیاتی به پاكستان سفر كرد و بخش های مختلف نظامی، انتظامی و امنیتی با همتایان خود مذاكرات خوبی داشتند كه قرار شد موضوعات پیگیری شود .
وی اضافه كرد: امیدواریم با دیپلماسی كه با پاكستان آغاز كرده ایم، شاهد وضعیت مطلوب تر در بخش مرزها باشیم.
این مقام دستگاه دیپلماسی ایران با اشاره به بحث دیوار كشی در عمق مرز تركیه نیز گفت: ایران اجازه نخواهد داد از داخل خاكش به كشوری دست اندازی شود و با تمام توان از مرزهای خود دفاع خواهد كرد .
قاسمی تصریح كرد: اجازه نخواهیم داد از مرزهای ما علیه منافع تركیه اقدامی صورت گیرد و امیدواریم نگاه تركیه هم به این سمت وسو سیاست گذاری كند تا شاهد مرزهای امن باشیم .
وی در پاسخ به اینكه تعدادی از شهروندان ایران در گرجستان زندانی هستند و در سفر اخیر ظریف سه نفر آزاد شدند، برای آزادی سایر ین اقدامی صورت گرفته است؟ گفت: یكی از پرونده های جدی وزارت خارجه و آقای ظریف طرح مسایل ایرانیان خارج از كشور و بحث زندانیان است كه در مذاكرات ایران با سایر كشورها انجام می شود .
سخنگوی دستگاه سیاست خارجی افزود: در سفر آقای ظریف به گرجستان در این زمینه صحبت شد و به نتیجه رسید و سه نفر آزاد شدند. در مورد سایرین هم تلاش هایی صورت گرفته و در سطوح مختلف وزارت خارجه در حال پیگیری است .
قاسمی اظهارداشت: در سفر اخیر آقای ظریف به تركمنستان نیز در خصوص ایرانیان زندانی به نتایج خوبی رسیدیم و تفاهم شد و در حال حاضر یك هیات ایرانی در حال مذاكره در تركمنستان است و طی روزهای آینده چند گروه با اولویت آزاد خواهند شد.

**مواضع ایران در قبال قدس شریف مشخص است
سخنگوی دستگاه سیاست خارجی در پاسخ به اینكه ایران همواره از گروه های مقاومت فلسطینی و حماس حمایت كرده است و اخیرا حماس مرزبندی اسرائیل را پذیرفته است، موضع ایران در این زمینه چیست؟ گفت: مواضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به قدس شریف مشخص است .
قاسمی اضافه كرد: مقاومت وجود دارد و در فلسطین ادامه خواهد داشت. مردم فلسطین تا احقاق حقوق و آرزوهای به حق خود به مبارزه ادامه خواهند داد و ممكن است در شرایطی تاكتیك های آنها در گروه های مختلف وجود داشته باشد ولی اصل مقاومت و بازگشت فلسطینیان به سرزمین های اصلی خود باقی خواهد ماند.
وی تصریح كرد: این موضوعی است كه نباید نسبت به آن حساسیت نشان داد و داستان مقاومت باجدیت در منطقه ادامه خواهد یافت .

**روابط دیپلماتیك با تركیه برقرار است/نیازی به توصیه نیست
سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به اینكه یكی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از آقای ظریف خواسته تا برای گفت وگو با تركیه در زمینه اقتصادی و سیاسی و روابط با شورای همكاری خلیج فارس اقداماتی را انجام دهد، گفت: ما با همه كشورها از جمله روابط دیپلماتیك داریم و اشتراكات زیادی هم وجود دارد.
قاسمی افزود: توصیه برای گفت وگو قابل درك نیست و مذاكرات مستمر و طولانی با تركیه در زمینه مسایل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، دوجانبه و منطقه ای وجود دارد و گاهی از طریق گفت وگوهای تلفنی میان وزرای خارجه دو كشور پیگیری می شود.

**عضویت در اوراسیا را با دید مثبت مطالعه می كنیم
وی در پاسخ به اینكه آیا ایران تمایلی برای عضویت در اتحادیه اوراسیا دارد، گفت: موضوع اتحادیه اوراسیا مهم است. اگرچه با هیچ كدام از پنج كشور عضو مرز مشترك نداریم ولی در حال مذاكره برای برخی تعرفه های گمركی و نوع تعرفه ها برای مبادلات بازرگانی هستیم .
قاسمی افزود: برای ثبات وامنیت بیشتر در منطقه همكاری های جمعی در قالب اتحادیه می تواند مثمر ثمرباشد وبا دید مثبت در حال مطالعه هستیم .

**روابط با دولت جدید فرانسه ادامه خواهد داشت
وی در پاسخ به اینكه انتخابات اخیر فرانسه و پیروزی ماكرون چه تاثیری در روابط دو كشور خواهد داشت؟ گفت: روابط ایران وفرانسه به عنوان دو كشور كهن خوب بوده است و همكاری های خوبی بعد از برجام بین دو كشور طراحی شد .
سخنگوی وزارت امورخارجه اضافه كرد: ماكرون وزیر اقتصاد فرانسه بود و در خصوص پروژه های بزرگ تفاهمات خوبی داشتیم و فكر می كنیم در دولت جدید نیز روابط ادامه خواهد یافت و باردیگر ضمن تبریك مجدد از این انتخابات استقبال می كنیم .
قاسمی گفت: اتفاقات فرانسه در حوزه جهان و بخصوص اتحادیه اروپا می تواند تاثرات بسزایی داشته باشد، بخصوص در صف بندی هایی كه طی سالیان اخیر در كشورها به دلیل احزاب نوظهور شكل گرفته بود و این فرصت بهتری برای مجموعه اتحادیه اروپا بوجود آورد. البته چالش های جدید باقی خواهد ماند و به سیاست ها وعملكرد دولت جدید و برخورد با آنها بستگی دارد .
سیام**10533*1429
خبرنگار:حمید شریفی كیا**انتشار:محسن طاهرزاده